Jag skall göra en betongplatta på 7mx6m (42m2).
Denna platta skall vara fristående, altså inte förankras i någon gammal grund.
Plattan kommer att bli tvättplats åt bilen, gräsklipparen osv på sommaren. På vintern kommer den att agera som plats åt svågerns husvagn med tillhörande förtält.

Grunden är i dag hårdpackad sand/grus.

Jag hade tänkt att göra en gjutform av virke, ha et enkelt avlopp i ena hörnet.
Att få lutningen till avloppet är lungt, likaså byggandet av gjutformen.

Mina funderingar är...
Skall jag guta hela rasket ett stycke eller skapa ett rutnät (1mx1m) med gjutformar?
Behövs marksisolering?
Om markisolering... Vilken?
Betongbil eller gjuta själv?
Om gjuta själv... blanda själv eller "just add water"?
Tjocklek på plattan?

Pris på markisolering?
Pris på betong (betongbil VS gds)?
 
::) Det som bekymrar mig mest är hur svågern ska få ner tältpinnarna i betongplattan. :-/
Fast det är ju inte ditt problem. ;D
 
Immobil skrev:
::) Det som bekymrar mig mest är hur svågern ska få ner tältpinnarna i betongplattan. :-/
Fast det är ju inte ditt problem. ;D
;D Du har så rätt, det är inte mitt problem, men jag skulle tro att han vill gjuta in fästöglor för stormllinorna.

Men innan dessa sätts fast, hur går jag till väga (läs första inlägget)

// R
 
Lägg ut Btg-plattor !!!
Mycket billigare, lättare, snyggare, praktiskare.......
 
I ditt fall skulle jag köpt cellplast isolering. Bygga hela ramen samt armerat själv och sen beställt betongen och ta hjälp med att få en riktigt plan betongplatta. När du ändå ska göra allt detta jobbet kan du lika gärna välja en isolerad platta med ordentliga socklar. Du kanske vill bygga om det till garage ngn gång i framtiden?

Räkna med en totalkostnad på ca 10'000 för oisolerat och 20'000 för isolerat om du gör allt jobb själv. Eventuella fästöglor skulle jag valt att montera i efterhand med expander.
/CC
 
JAg vill börja längre ned jag med 10 cm 8-16 eller dylikt för att hålla plattan torr.

sen tror jag att det räcker med en vanlig 10 cm platta. Gör dock voter i ytterkanten på 20 cm så har du om du får för dig att göra garage av det i framtiden.

Skulle definitvt isolera plattan. Detta kan du inte göra i efterskott utan det måste göras från början...

Sen känner du väl till hur ett garage växer?
Det börjar med en uppställningsplats. Sen vill man ha tak och då blir det en carport. Lite senare växer väggarna ut. Tillslut skjuter isoleringen skott och avslutningsvis bladas väggarna igen på insidan ;D
 
Ursäkta min ovetenskap, men vad är Btg-plattor?
Och vemsäljer dessa? Pris?

Bygglarge skrev:
Lägg ut Btg-plattor !!!
Mycket billigare, lättare, snyggare, praktiskare.......
 
Ranchn skrev:
Ursäkta min ovetenskap, men vad är Btg-plattor?
Och vemsäljer dessa? Pris?

[quote author=Bygglarge link=1145729269/0#3 date=1145792209]Lägg ut Btg-plattor !!!
Mycket billigare, lättare, snyggare, praktiskare.......
[/quote]

btg är förkortning för betong.. Så enkelt är det.

Sem håller jag inte alls med om att plattor är mer praktiskt än en gjuten stor platta... Men det är ju en annan historia..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.