Hej!

Nu ska jag och min familj bygga hus, just nu i stadiet med att bestämma hur det ska se ut och allt som rör där till.

Vi har en önskan att ha balkong precis samma typ som den i länken nedan men våran hustillverkare säger att då måste vi ha stödben för att den ska vara säker. Just nu har vi bara ritat in en franskbalkong men skulle hellre ha en mindre balkong som man kan gå ut på.

http://www.bjornssmide.se/BILDER/produkter/balkonger/768/IMG_2148.jpg

Någon som har erfarenhet av detta eller något tips, vi är beredda förstås att välja att hustillverkaren inte levererar balkongen men är det något vi måste förbereda inne i själva väggen för att säkra upp detta?
 
Det är ju ganska vanligt med diverse påbyggnader på fästningar, både balkonger och torn. Men jag trodde att det är var sinnessjukt dyrt att bygga nytt.

Här är ett exempel på hur INfästningen i en fästning är gjord:

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs, texten i bilden är inte till dig :)
 
  • 5e505ef3608c5ababbed4c873cdddf95.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Det måste ju räcka med reglar vid balkongens infästningar. Det borde inte vara något problem för husbyggaren att fixa.
 
Tack för svar.

Ska ta detta med hustillverkaren igen, att de får förbereda med förstärkning på två valda platser.
 
Jag har en mycket större balkong, genomgående skruv med stor bricka på insidan bakom väggskivan och suttit där sedan 79.
Din husbyggare VILL väl inte.

Protte
 
Det borde också fungera. Misstänker att hustillverkaren inte har möjlighet eller lust att lösa detta och då mena på att det är för tekniskt avancerat och kostsamt för att vi ska få det som vill ha det.

Ska be dom i alla fall rita den typ av balkong på bygglovsritningen så finns den med där så får jag lösa det längre fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.