Hej visste inte vars jag skulle lägga denna fråga så provar här.

Vi har en frysbox av märket Cylinda, inte alltför gammal ser den ut att vara. Den har en display som visar tempen i frysboxen och den står alltid på -29 grader. Har följt instruktionsboken och ställt in den på -18 otaliga gånger samt gjort den strömlös men inget funkar.

Ringde support idag men skulle kosta 1000:- för en tekniker att titta på den och då kan jag lika gärna köpa en annan känns det som.

Vad kan vara felet tror ni? Är det bara att hiva på tippen?

Tack för svar!
 
Var glad, köttet håller dubbelt så länge vid -30 som -18.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ja det är ju en fördel men jag köper hellre nytt kött för dom extra pengarna som kommer på elräkningen :)
 
Har du kollat förbrukningen?
 
Har du dubbelkollat temperaturen med en vanlig frys termometer?
 
-29° är ju bara bra. Det är MINST 18° som är rekommenderat. Jag har själv -32° just nu och boxen går inte särskilt mycket.
 
Börja med att lägga in en vanlig termometer så du vet hur kallt det är, displayen kan visa fel.
 
Jobbar termostaten eller går kompressorn oavbrutet?

Har du mätt temperaturen med en termometer? Det är kanske en möjlighet att temperaturen är rätt, men visningen är fel.

Det kanske går att skaffa en lös termostat och koppla på matningen till boxen. Ingen helt snygg lösning kanske, men ett alternativ till att slänga boxen.
 
Har ej kollat men skulle äta glass häromdagen och den var STENhård. Alltså den nästan exploderade då jag fick loss en bit. Alltså absolut inte som om den varit i -18. Så jag är 100 på att det är bra mycket kallare än -18. Men kan sätta in en termometer och dubbelkolla.

Vet ej om kompressorn går hela tiden, har försökt lyssna men har inte hört nån gång då den stannat eller gått för fullt. Den låter "lite" hela tiden tycker jag.
 
Hjälpte en kompis med liknande problem, i hans fall var det termostatet som var kass
 
Okej är den dyr/billig/lätt/svår att byta?
 
En termostat kan vara lätt att byta. Det var det iaf på min kyl/frys från electrolux. Var väldigt plug-and-play.

Men som sagt, kolla den faktiska temperaturen. Vad hände rom du ställer boxen på -8, blir det varmare i frysboxen då?

Så köp en termometer med snöre så att du har temperaturdelen på utsidan och givaren i frysen.
 
Jag gjorde en fullösning på min kyl en gång när termostaten hade pajat.
Kopplade sladden via en vanlig timer. En sån här ungefär:
406067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så spred jag ut halvtimmes inkopplingsperioder jämnt över dygnet, och med hjälp av koll på en termometer justerade jag inkopplingstiderna så det blev lagom temperatur, ca 5°.
Det borde vara ännu enklare med en frysbox, som inte släpper ut en massa kalluft när man öppnar locket.
Och som man inte öppnar så ofta.
 
Oobum, vet ej om du menade -18 eller -8 men -18 är det varmaste som går att ställa och det blir inte varmare om jag ställer den på det.
Ska kika med en termometer :)

Knockonwood: Ja det var en fiffig lösning, om än en "ful" som du sa haha!
 
groenberg12 skrev:
...
Knockonwood: Ja det var en fiffig lösning, om än en "ful" som du sa haha!

Jag hade det nog så i ett par tre år.
Visade det för köparna, men de bara ryckte på axlarna. Det började väl ändå bli dags att uppgradera.
(Jag ville ju inte åka dit på dolt fel, timern satt dold bakom kylen :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.