Jajada skrev:
Misstänkte att frågan skulle komma så det är ju lika bra att reda ut några saker.
1. Jag väljer att inte redovisa totalbudget.
2. Vad gäller många enskilda moment eller materialinköp kan jag inte svara på vad de kostar var för sig. Ni som också arbetar i byggbranschen vet att varje pris är ett förtroende mellan kund och leverantör. Det är därför inte rätt av mig att avslöja vad leverantören gett mig i pris och egentligen ointressant eftersom omständigheterna aldrig är desamma.

Hoppas att detta är okej.
Jag förstår nog inte riktigt. Anlitar ni någon firma som tar hand om att bygga hela huset? Och fått en preliminär offert av dem för att bygga huset? Totalentreprenad? Och det priset är ett förtroende?

Eller bygger ni huset själva och anlitar olika firmor till olika typer av jobb med huset?
Om ni gör det sistnämnda förstår jag nog inte riktigt anledningen till att inte avslöja den totala budgeten då varje enskilt förhandlat pris ändå inte framkommer?

Men bara för att jag inte förstår innebär det inte att jag inte respekterar det. Fortfarande väldigt intressant och mycket tacksamt med alla bilder och tillhörande text...
 
Så var det dags för husunderbyggnad. På tekniska samrådet inför kommunens utfärdande av startbesked meddelade byggnadsinspektören att det generellt är högrisk för markradon i området och frågade om vi gjort någon undersökning. Det hade vi ju inte gjort men eftersom radonåtgärder är ganska billiga i byggskedet så resonerade jag så att vi struntar i undersökningen eftersom den kostar en del pengar och vi kanske ändå hade fått göra åtgärder. De två första bilderna visar dräneringsslangen som vi lagt ut i en slinga under källarplattan och vidare upp till plan 1 (slinga där också och uppstick till luftare som skall upp till taket. Som ni ser i något senare inlägg la vi också en ålderbeständig plast med tejpade skarvar i cellplasten mellan lager 1 och 2. Hänglåset på hängslena som håller upp byxorna med livremmen är att källarbottenplattan dessutom är gjuten i vattentätt utförande = radontät betong. Mohahaha, säger vi till eventuella radonen i marken!

IMG_1883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vänstra hörnet kommer allt från rörgraven. Tyvärr fanns bara ett enda trångt ställe att dra allting så jag hoppas verkligen att vi slipper gräva upp något senare. Alternativet var att bredda rörgraven och spränga 20meter. Snålheten tog överhand och vi la allt trångt istället.

IMG_1885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till dagvattenbrunnen, som kommer vara ingjuten i betongplattan utanför källarytterdörren, samsas dränering källare och dränering platta på mark plan 1 samt all takavrinning. Dagvatten från garage och garageplan ansluter direkt in i 160mm-röret.

IMG_1887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangar från trädgård, pumpbrunn, garage samt matning el. I framkant rensbrunn som också gjuts in i plattan utanför källarytterdörr.

IMG_1894.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadamisering. Det blev i genomsnitt nästan 25cm (=dyrt, över budget) makadam 16-32 eftersom sprängbotten bestod av lite för stora stenar för att man skulle kunna göra en noggrannare avjämning.

IMG_1897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makadamisering och paddning, 6 vändor med 700kg-padda. Det var rätt så stumt i slutet kan jag meddela.

IMG_1902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inmätning och dokumentering av alla rör,

IMG_1909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigutlagd flis (makadam 5-8) i genomsnitt cirka 4cm tjockt och klart för att isolera.

IMG_1939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lazy rick och 1 till
  • Laddar…
Gizmokvack skrev:
Jag förstår nog inte riktigt. Anlitar ni någon firma som tar hand om att bygga hela huset? Och fått en preliminär offert av dem för att bygga huset? Totalentreprenad? Och det priset är ett förtroende?

Eller bygger ni huset själva och anlitar olika firmor till olika typer av jobb med huset?
Om ni gör det sistnämnda förstår jag nog inte riktigt anledningen till att inte avslöja den totala budgeten då varje enskilt förhandlat pris ändå inte framkommer?

Men bara för att jag inte förstår innebär det inte att jag inte respekterar det. Fortfarande väldigt intressant och mycket tacksamt med alla bilder och tillhörande text...
Förlåt, var nog lite otydlig, Vi gör nästan allting själva och har ingen husleverantör eller liknande. Jag menar att jag så klart vet vad varje sak kostar men inte känner att jag vill dela det. Förtroendet består i att priset inom byggindustrin ofta är unikt för varje objekt, unikt vad gäller material, plats, tid mm. När jag frågar efter pris för ex. betong så tar ju företaget hänsyn till hur mycket jag köper per år (till andra projekt), hur stort detta projektet är, vilken beläggning man för tillfället har på betongstationen mm. Sen ger de ett projektpris. Med priset följer då också ett förtroende om att inte prata med vem som helst om det. Om jag skulle dela med mig av exakta priser så här offentligt så skulle det nog minska mina möjligheter att få bra priser nästa gång jag köper av samma säljare. I mindre offentliga sammanhang är det ju dock klart att man kan vara mer öppen.

Eftersom vi gör väldigt mycket arbete själva anser i alla fall jag att vi får väldigt mycket för pengarna och totalbudgeten är mycket lägre än om vi hade byggt samma hus åt en kund. Hoppas att ni också tycker att värdet är bra på resultatet som kommer redovisas :)
 
  • Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Jajada skrev:
Förlåt, var nog lite otydlig, Vi gör nästan allting själva och har ingen husleverantör eller liknande. Jag menar att jag så klart vet vad varje sak kostar men inte känner att jag vill dela det. Förtroendet består i att priset inom byggindustrin ofta är unikt för varje objekt, unikt vad gäller material, plats, tid mm. När jag frågar efter pris för ex. betong så tar ju företaget hänsyn till hur mycket jag köper per år (till andra projekt), hur stort detta projektet är, vilken beläggning man för tillfället har på betongstationen mm. Sen ger de ett projektpris. Med priset följer då också ett förtroende om att inte prata med vem som helst om det. Om jag skulle dela med mig av exakta priser så här offentligt så skulle det nog minska mina möjligheter att få bra priser nästa gång jag köper av samma säljare. I mindre offentliga sammanhang är det ju dock klart att man kan vara mer öppen.

Eftersom vi gör väldigt mycket arbete själva anser i alla fall jag att vi får väldigt mycket för pengarna och totalbudgeten är mycket lägre än om vi hade byggt samma hus åt en kund. Hoppas att ni också tycker att värdet är bra på resultatet som kommer redovisas :)
Okej, nu klarnar det lite.
Tanken med min spontana fråga låg inte på detaljnivå utan jag blev mer nyfiken när jag såg det enorma förarbetet som krävdes.
Så jag tänkte mig mer ett väldigt övergripande svar om budgeten och anledningen till att den eventuellt överskreds. Exempelvis: totalbudgeten ligger 3,5 miljoner men vi är hittills uppe på 4,1 pga mer sprängning, mer sten och dessutom vi fixa ny väg. Badrummet lyckades vi spara in ca 100k på tack vare goda kontakter och mycket arbete själva, annars skulle det landa på 4,2...

Men vi lämnar det. Tack för svar!

Nu börjar det likna något på bilderna! Spännande!
 
O
Men om du slutar uppdatera med massa bilder och text... Då kommer jag ställa massa frågor om pengar som straff :p
:D
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men om du slutar uppdatera med massa bilder och text... Då kommer jag ställa massa frågor om pengar som straff :p
:D
Oops, då gäller det att passa sig. Vi ska göra vårt bästa med att uppdatera, vi lovar. :) Det är inte heller meningen att låta vrång. Vi fokuserar på byggnationen här och lite ekonomi kommer ändå smyga sig in här och där. Nu har jag lite paus i murandet men jag hinner inte lägga in bilder förrän ikväll. Badrumsväggarna måsta bli klara idag, vet ni. På måndag börjar jag med bjälklagsformen och då måste plan 1 vara färdigmurat, utstädat och klart. Sen fortsätter vi bygga på höjden!
 
Jajada skrev:
Oops, då gäller det att passa sig. Vi ska göra vårt bästa med att uppdatera, vi lovar. :) Det är inte heller meningen att låta vrång. Vi fokuserar på byggnationen här och lite ekonomi kommer ändå smyga sig in här och där. Nu har jag lite paus i murandet men jag hinner inte lägga in bilder förrän ikväll. Badrumsväggarna måsta bli klara idag, vet ni. På måndag börjar jag med bjälklagsformen och då måste plan 1 vara färdigmurat, utstädat och klart. Sen fortsätter vi bygga på höjden!
Nu låter det som jag måste ta ett besök inom dom närmaste dagarna!
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Dags för källarbottenplatta. Ett lager cellplast 100mm och därefter åldersbeständig plast som radonskydd.
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan tejpar skarvar och genomföringar.
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


50mm cellplast ytterligare över hela plattan för att nå 150mm tjocklek vid balkarna.
Tips: Om ni gjuter bottenplatta med radonplast är det bra att lägga på 5cm cellplast över plasten även vid balkarna. Det är väldigt svårt att undvika att man gör hål på plasten när man arbetar med armering. Dra INTE cellplastspik rätt igenom radonplasten (det görs väldigt ofta) trots att det är mer arbetsamt att hålla cellplasten på plats.

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare 100mm cellplast innanför balkarna (totalt 25cm tjocklek under källarplattan). Behös ofta mindre än under vanlig platta på mark eftersom den befinner sig 2 meter under mark. Vi kommer ha 40cm tjocklek på isoleringen under den del av plan 1 som är platta på mark.
bild 2 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2 lager armering (#10100 samt #9100). Mängden (27kg/m2) beror på att vi gjuter i vattentätt utförande och att plattan därför behöver sprickarmeras. Armeringsmängden som hade behövs om den enbart konstruktionsarmerades är betydligt mindre.
IMG_1965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi skall platsgjuta källarytterväggarna sticker det upp bockade armeringsjärn runt om plattan (väggförtagning). C/c-avstånd 100mm i 2 lager.
IMG_1977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmen la vi ut på underkantsnätet med bara en fästpunkt för slinga och drog sedan upp och najade i överkantsnätet så att slangen ligger cirka 40-50mm under ytan.
IMG_1982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan gjutning gick jag och fotograferade hela plattan för att kunna hålla koll på var golvvärmeslangar och installationer ligger. Väldigt lätt att se när rutorna på nätet är 10cm stora. I just detta hörnet ligger golvvärmeslingorna med 40 cm mellanrum istället för 30cm eftersom vi saknade några meter slang och jag var ute i sista sekund så jag hann inte få tag i mer. Det handlar om kanske 8m2 som ligger glest. Vi får väl sätta en hylla med tofflor vid dörren till detta rum.

Teaser: I detta rum spårade bygget ur enligt vissa bedömare. Jag hade väldigt roligt. Häng med i tråden, inom någon vecka kommer bilder på det vi byggt här!

IMG_1995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongpumpen från Svante Olsson etablerar medan vi finjusterar de sista golvvärmeslangarna innan gjutning. Jag fick hjälp av min bror och min svåger för utläggningen.
IMG_0012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongen dyker upp.
IMG_0018.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilen är tömd. Plattan är 200mm tjock (behövs för att den skall anses vara vattentät). Marken är ju dränerad men det är inte fel med hängslen och livrem eftersom problem med vatten kommer vara svåra att åtgärda senare.
IMG_0021.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätband (Synkoflex) gungas ner i färska betongen för att täta gjutskarven mellan bottenplatta och ayttervägg.
IMG_2020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålslipning hela natten. Klockan 04.30 satte jag mig i bilen och åkte hem efter att ha slipat plattan hela natten. Det var ganska fuktigt i luften och bara några plusgrader så det tog lite tid. Som väl var hade vi en byggbod på plats så jag drog in en cellplastskiva och sov mellan varven. Sova en timme, skura över plattan, sova en timme , glätta osv. Gött!
IMG_2024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




I nästa inlägg börjar jag bygga väggform för att gjuta betongytterväggar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
O
Fötterna verkar inte behöva frysa ;)

Jag kan inte hålla mig... Trots att jag lovade...
Men blir det stor skillnad i pengar för att göra betongen "vattentät"? å även den extra isoleringen? Mot en "normal" grund?
I slutänden så lär det inte spela någon större roll! Jag gillar hängslen och livrem!
 
Fantastiskt kul att följa, Tack!
 
Odjuret skrev:
Fötterna verkar inte behöva frysa ;)

Jag kan inte hålla mig... Trots att jag lovade...
Men blir det stor skillnad i pengar för att göra betongen "vattentät"? å även den extra isoleringen? Mot en "normal" grund?
I slutänden så lär det inte spela någon större roll! Jag gillar hängslen och livrem!
Vattentät betong är egentligen inte vattentät (jag borde kanske skrivit "vattentät" inom citationstecken). Betongen ska innehålla en viss mängd finmaterial (i relation till mängden vatten) så att den blir så tät att maximal vattengenomströmning vid ensidigt vattentryck är mindre än maximal avdunstning. Detta är inte någon komplicerad betong att tillverka så det kostar oftast inte mer än den föreskrivna. Det som kostar är givetvis den ökade mängden betong och armering. Exempel:
"Normal platta": 100mm betong, 10,5kg armering per m2 = material inkl transport och pumpning för kanske 300kr/m2
"Vattentät platta": 200mm betong, 26,5kg amering per m2 = motsvarande 550kr/m2.
(Observera att priserna är exkl moms och bara är exempel för att visa förhållandet, beror ju på entreprenör, lokation, leverantör och så vidare)

Isolering: 1m2 cellplast för ett villaprojekt kostar för en entreprenör från cirka 40kr/m2 (på pris till kund tillkommer moms, frakt och entreprenörsarvode. Under balkar används högre kvalitet på cellplasten vilket kan kosta allt från 50-150kr/m2 beroende på kvalitet.

Sen behöver man ju också betala för arbete också om man inte gör det själv. :)
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
O
Tack för svaren!
Jag kände på mig att den extra isoleringen inte borde utgöra någon större extra kostnad om man gör jobbet själv....
Åtminstone inte om man slår ut det på hela huset....
Jag lovar att inte stirra mig blind på själva siffrorna utan skillnaden...

Fördelen när man gör så mycket själva som Ni gör är att många gånger kan man vara extra noggrann utan att det kostar extra...
 
Nu gäller det att inte tappa fort i uppdateringarna bara för att man är ute och leker med en grävmaskin hela kvällen. Eftersom klockan passerat 24.00 får det dock bli ett kort inlägg.

Bygger ihop formen som jag, med lite hjälp av frugan, snickrat ihop hemma på gårdsplanen under lediga stunder. Formplywood 600x2500mm med fastskruvade spikreglar. Bindereglar som bara syns någon enstaka på bilderna nedan har vi dragit ihop med klossar till så kallade dubbeloxar. Spikreglarna är de som ligger ner och är närmast formskivan. Formstag träs genom hål i formen och fästs mellan två bindereglar på var sida om formen. Åkerkommer senare med tydligare bilder.
IMG_2092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hm. Ett par pallar med teglet "Royal Dawn" står på plattan. Undrar vad de skall vara till :)
IMG_2094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var lite nervös när dagen var slut eftersom jag bara hade näst upp alla formluckor. En höststorm och det hade varit plockepinn dagen efter. Det gick dock bra,
IMG_2100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fortsätter med armering av väggarna i nästa inlägg.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Jag känner på mig att detta kommer att bli en av mina favorittrådar här på ByggaHus.
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Plattan ser inte så stor ut tycker jag, 60-70 kvm?
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.