Hej!

Har haft lite diskussioner med banken kring boräntor, och vi kan med rabatt få 1,7% ränta på de rörliga bolånen, och detta tycker banken att de är väldigt nöjda med. Detta irriterade mig så jag ställde frågan, vad kan vi göra då för att få ner räntan till rimliga nivåer?

Svaret var då t.ex. att flytta över vårat fondsparande till dem (aldrig i livet, de har bara urusla fonder).

I mina ögon var vi "bra" kunder för banken, men tydligen skiljer våra definitioner sig åt ganska rejält, för 1,7% ränta med "rabatt" är en ren förolämpning. Fick 1,5% ränta hos SBAB direkt på webbsidan utan några förhandlingar alls. Nackdelen är att de inte har visakort.

Varför jag anser vi är bra kunder:

* Jag har varit kund hos banken sen barnsben (är 40 år idag)

* Har aldrig missat några inbetalningar, har inga betalningsarmärkningar över huvud taget

* Alltid ordning och reda vid möte med banken, är påläst och engagerad

* Har barn (1 tjej 5 år gammal), villa och fru, min fru har också lönekonto hos banken.

* Vi är båda akademiker med bra jobb, bruttoinkomst ca 60000/månad totalt

* Huslånet är på ca 2.5 miljon, amorterar 3000 kr/månad


Men tydligen är vi inte så pass bra kunder att de kan tänka sig att sänka räntan ytterligare. Och det som stör dem verkar vara att vi inte har hoppat på deras erbjudande om att bli "allkunder",, dvs har pensionssparandet samt privatsparandet hos dem. Det har jag redan förklarat för dem, att jag inte är intresserad av deras fonder, då de presterar för dåligt. Jag har även visat en lista med de fonder vi har och bett dem ta fram ett erbjudande med likvärdiga fonder (både när det gäller avkastning och avgifter) men det har de inte varit intresserade av.

Så det känns som lite moment 22 när det gäller ränteförhandlingarna. Alla snackar ju om att man ska "förhandla" ner räntorna, men det är svårt när man uppenbarligen inte har något att förhandla om, mer än att hoppa på deras skräptjänster som förmodligen kommer att bli dyrare i längden än vad den lilla ränterabatten blir (0,3% rabatt i nuläget)

Jag är minst sagt irriterad, och det har jag framfört till dem. Men de påstår att det inte är så mycket de kan göra...

Vad anser ni, vad kan man acceptera i dagens läge med nollräntor? Och hur löser man detta med visakort om man hoppar på t.ex. sbab för bolån och avanza för lönekonto?


Vänligen
S
 
Det enda sättet att bli en "bra" kund är att bidra till ökad vinst till banken:
1. Betala mycket avgifter, exempelvis fondavgifter
2. Stora lån som betalas i tid, mycket ränteintäkter liten administration
3. Sätta in mycket pengar till låg ränta
Jag är själv en dålig kund eftersom jag skyr höga fondavgifter, amorterar så mycket jag kan, lånar så lite som möjligt och sätter in mina sparade slantar på andra ställen där jag får någorlunda vettig ränta.
Därför kommer jag aldrig få mer än 0,3 % ränterabatt, men jag tjänar ändå mer på mitt agerande än några futtiga tiondels procent.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
tja vi har våra bolån hos SBAB.
jag har mitt lönekonto hos Nordea, Nordea kontot används enbart till att få in lön etc och betala räkningar.
Min fru har handelsbanken och använder det på samma sätt som jag gör med mitt Nordea konto.
Alla inköp görs med coop's kreditkort. visserligen ett mastercard men det funkar ju mer eller mindre lika bra som ett Visa. Vi har för övrigt varsit kort kopplade till samma konto hos coop.
 
Redigerat:
Skaffa OKQ8 Visakort. Ingen årsavgift och 1% tillbaka på allt du handlar på kortet som går att ta ut i cash.
Krediten är Max 50 tusen per månad.
 
A
Du är helt klart i en position där du kan ställa hårda krav mot banken, du är definitivt en "bra bankkund".
Jag tror det är "Jag har varit kund hos banken sen barnsben (är 40 år idag)" som banken försöker spela på. De gör nog tolkningen att du är väldigt obenägen att byta bank. Bra att du inte låter dig luras med vansinniga erbjudanden om att flytta fonder och liknande. En rörlig ränta på 1.70% ska du såklart inte ha, det är ett ordentligt skambud.

Undersök med bankens konkurrenter. Det kan räcka med ett telefonsamtal till kundservice om du vill slippa springa på möten med bankens rådgivare (=säljare). Även om folk har diverse starka uppfattningar om vilken storbank som är bra/dålig så är de väldigt likvärdiga när det gäller utbud och priser. Det gäller bara att som kund ställa rätt krav redan från början och att hitta en vettig person att prata med. Om du sedan ändå överväger att behålla gamla banken av något skäl så har du underlag i form av andra erbjudanden att visa upp för att få en vettig ränta. Att förlora en kund som varit trogen i 40 år är det sista de vill.

Självklart kommer även de nya bankerna försöka lura dig med att binda räntan och att skaffa deras egna fonder och försäkringar, men de lär ge vika ganska snabbt när de märker att du är påläst. Kom ihåg att när de inser att du är en "bra bankkund" så är det snarare banken som ska kämpa för att få dig som kund!
 
Gammelbankerna är trötta, dom orkar inte lägga ner tid på kunder som inte drar in "tillräckligt" stora intäkter för banken. De flesta kunder byter inte bank som aldrigklar är inne på utan nöjer sig med vanlig standardrabatt. Ingen kommer försöka lura dig binda räntan, det är bara prat, speciellt inte nu när man förmodligen kan göra århundradets bästa deal med de lågs bundna räntorna som finns. Ingen bankman får provis för att binda kundernas lån.
 
Jonatan79 skrev:
Gammelbankerna är trötta, dom orkar inte lägga ner tid på kunder som inte drar in "tillräckligt" stora intäkter för banken. De flesta kunder byter inte bank som aldrigklar är inne på utan nöjer sig med vanlig standardrabatt. Ingen kommer försöka lura dig binda räntan, det är bara prat, speciellt inte nu när man förmodligen kan göra århundradets bästa deal med de lågs bundna räntorna som finns. Ingen bankman får provis för att binda kundernas lån.
Så enkelt är ju inte bankernas belöningssystem.
Ingen provis på själva bindningen kanske (det är ju för simpelt), men att få kunden att binda sina lån säkrar ju kunden till banken. Sen kommer bonusar och provis från de dyra fonder och försäkringar som kunden "behöver" skaffa sig för att bli helkund, pluskund, etc...allt för att få de där futtiga punkterna på räntan. En bunden kund över tid är bra för banken och pengar och bonusar till bankfolket kommer från andra produkter än själva lånen.
 
En bra kund för "gammelbankerna" är en kund med hög belåningsgrad på ett hus eller en lägenhet. På detta lån amorterar de näst intill ingenting.

De har även "rådgivning" där de köper fonder och liknande av bankens egna utbud.

Detta är något som för den enskilde kunden men då en guldgruva för banken.
 
Bankfolket som tjänar de stora pengarna är inte de på kontoren! En kontorsråtta gör grovarbetet och säljer produkter, fonder, m.m och levererar de stora vinsterna som sedan de sluga på tex huvudkontoret får slicka i sig. När jag jobbat 9 år i bank och slutade hade jag 29/mån, drog in enorma summor till banken men fick bara botteskrapet :(
 
En bra bankkund beror på vilket perspektiv man har.

Ur bankens perspektiv så innebär en bra kund
  • Att man tror att det är krångligt att byta bank
  • Att man köper komplexa och dyra sparprodukter, som t.ex. fonder, fond-i-fond, gärna för att man tror att dyrare produkter ger bättre avkastning.
  • Att man har stora lån som man inte amorterar, kombinerat med god privatekonomi (=låg risk för banken)
  • Att man delar upp lånen, så att det ska bli svårt att byta bank.


Ur det egna perspektivet så innebär en bra kund
  • Att man förstår bankernas affärsmodell, och inser och accepterar att man troligen får byta bank då och då eftersom bankerna ibland är ute och jagar kunder med låga räntor, och att banken ger en bra ränta i början men sedan försämrar den.
  • Att man förstår att bankens listräntor och ränterabatter egentligen inte betyder någonting, utan att det är förhandlade räntor som är intressanta. Bankerna kan "luras" genom att t.ex. sätta en hög listränta och en mellanhögrabatt, vilket resulterar i en halvdan ränta. Det är ungefär som då det är rea på K-rauta.
  • Att man fokuserar på låg avgift då man köper sparprodukter.
  • Att man är en god förhandlare, och inser att man försämrar sin förhandlingssitation om man delar upp lånen.
 
Jag brukar en gång om året undersöka vad andra banker kan ge för ränta, och det verkar inte vara så lätt som man kan tro

Utfall detta året:

* ICA-banken (var inte ens intresserade)

* SBAB (bäst ränta men har inte visa-kort)

* Länsförsäkringar (ville snacka då vi har försäkringar där, men deras erbjudna ränta var 0,6 % högre än den bank vi har idag.)

Så det är inte precis "röda mattan" när man vill byta bank. Jag har inget direkt förtroende för de andra "storbankerna", så där har jag inte varit och frågat.

Vi får se vart det landar. Ett intressant alternativ är absolut okq8 visakort. Men hur gör man med lönekonto och hur kopplar man det till sitt visakort? Det får ju inte vara för krångligt, vi är flera i familjen som använder visakort och en är under 18 år som jag såg vara ett krav...

/S
 
Ju mer du lånar, desto bättre kund. Jag är urkass bankkund med mitt lilla skitlån. Min ränta är hemsk i mångas ögon, men å andra sidan kan några tiondels procent extra kvitta när man inte ens har miljonlån.
 
En bra bankkund är den som inte stör i deras dagliga rutiner utan bara ser till att betala ränta och är nöjd
 
steve5432 skrev:
* SBAB (bäst ränta men har inte visa-kort)

Vi får se vart det landar. Ett intressant alternativ är absolut okq8 visakort. Men hur gör man med lönekonto och hur kopplar man det till sitt visakort? Det får ju inte vara för krångligt, vi är flera i familjen som använder visakort och en är under 18 år som jag såg vara ett krav...

/S
Ordna kort och lån från olika ställen. Vi har lånet privat och några olika kort från olika ställen. Ett tips är att kolla upp Forex bank. De hade riktigt bra ränta, iaf när jag blev kund (jag har inte följt utvecklingen), och de hanterar kontanter. Största nackdelen är att de har en med svenska mått uråldrig säkerhetslösning för internetbanken (papperslapp med engångskoder), men kan man leva med det är det en helt ok bank. Jag har fortfarande kvar min gamla storbank, men de ligger rejält i farozonen för att tappa mig som kund helt nu när jag vant mig vid att vara kund i flera banker. Kolla upp ICA-banken också.

Mitt tips är m.a.o. att ta SBAB för lån, och ordna resten med någon eller några av de mindre aktörerna.
 
bakterie skrev:
Ett tips är att kolla upp Forex bank. De hade riktigt bra ränta, iaf när jag blev kund (jag har inte följt utvecklingen), och de hanterar kontanter. Största nackdelen är att de har en med svenska mått uråldrig säkerhetslösning för internetbanken (papperslapp med engångskoder), men kan man leva med det är det en helt ok bank.
Jag kan också rekommendera Forex Bank. Det är inget fel på deras säkerhetslösning, jag har en kod-dosa. Man trycker på en knapp och får fram en 6-siffrig kod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.