Hallå alla!

Min byggare vill sätta bara stomregel 190 alt 220 mm i yttervägg. Ingen inre regel med installationsskikt alltså, och inget utanpå heller. Men då hamnar ju ångspärren direkt bakom OSB och gips i innerväggen? Dvs varje gång man spikar upp en tavla eller monterar en hylla så sabbar man ångspärren. För att inte tala om alla apparatdosor och uttag. Dessutom måste det ju bli större risk för glapp och köldbryggor när man bara har ett isolerskikt och inget som överlappar och täcker skarvar.

Tänker jag rätt eller fel? Byggaren vill väl spara arbetstimmar genom att slippa sätta upp inre 45-regel (vi kör fast pris). Eller överdriver jag?
 
Du överdriver inte. Men om ni kör enligt HUS-AMA ska det finnas regler för hur tätt huset ska vara. Berätta att du tänker provtrycka huset efter färdigställande så tror jag nog din byggare vill ha ett installationsskikt han också.
 
Schysst, jag ser nog till att få ett installationsskikt också.

Tack för hjälpen!
 
Stå på dig!

"Min" byggare ville bygga med en yttre liggande regel 70 x 45 och stående 220 x 45.
Men han protesterade inte mot att i stället sätta 45 + 220 + 45, så jag fick ett installationsskikt också.
Jag tror inte det påverkade priset utom på materialet. Vi hade fast pris bara på arbetet.
 
Aha, bra.
Är jag knäpp om jag bara kör 145 + 45? Det lirar bäst med befintlig vägg (vi ska göra en tillbyggnad). Blir det okej isolerat?
 
Det finns regler (Boverkets byggregler) som anger vilka u-värden som accepteras i olika fall. Detta gör att det kan bli svårt att få bygglov för en byggnad med för lite isolering.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
För mig låter det lite lite med 190 mm isolering. Jag har 310 mm.

Men det beror naturligtvis på hur det är byggt i övrigt och hur stor tillbyggnaden är.
Är det en ny Attefallare så behövs ju inte bygglov :)
 
Hehe.

Det är en gammal träkåk från 40-talet som trots tilläggsisolering hamnar på ca 20 cm väggtjocklek. Tillbyggnaden blir en vinkel på 50 kvm. Tänkte att väggtjockleken i tillbyggnaden ska lira någotsånär med den gamla väggen.
 
Jag förstår hur du tänker, men som sagt så är det långt ifrån säkert att du själv får välja hur lite isolering din utbyggnad ska ha (oberoende av hur det gamla huset är isolerat).

Vad säjer BBR om energikrav i ditt fall?
 
Jag tolkar det som att kravet mitt fall är 110 kWh/m2/år ?

Bor utanför Stockholm
Bergvärme
85 boyta + 85 biyta (uppvärmd källare)
Årsförbrukning ca 13 000 kWh (inklusive hushållsel)
Planerad tillbyggnad ca 50 m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.