Bakgrund:
Har en trädgård som består av en fram och en baksida. Ytorna är helt separerade.
På framsidan har vi sedan 4 år en 305a och den funkar hur fint som helst.
På baksidan har vi sedan förra året en worx.
Framsidan är plan o fin baksidan är med slänter och små ytor etc.

Har nu bestämt mig för att byta ut worxen och förhoppningsvis ersätta den med en HQV305. Innan detta köp vill jag testa så...

Tidigare idag flyttade jag min 305 till baksidan (som ett test innan köp). Drog nya begränsingskablar och ny guide. Lampan lyser grönt i laddaren. Således ser installation av kablar helt ok ut. Har även gått in i "expert mode" och kikat på nivåer etc och slingsignaler osv ser väl bra ut (85-100%).

Mitt problem är att Test-IN misslyckas. När 305 väl hittat guidekabeln (GK) och börjar närma sig laddaren så händer följande:
305 går sakta över slingan och drygt en meter innan laddaren stannar den och vänder sig om 180 grader dvs det ser ut som den förbereder sig för att docka mot laddaren. men istället för att backa in börjar den köra sakta ut igen. Den kör ca 1-2 meter för att sedan vända igen och såleds köra tillbaka mot laddaren igen. Där upprepar sig scenariot. Klipparen stannar på exakt samma ställe, vänder 180 grader och "kör ut igen"...

Har testat:
  1. - återställ fabriksinställningar
  2. - Ny slingsignal (eller vad det heter)
  3. - flytta guidekabeln så den blir centrerad mot laddaren (såg nått tips om detta i tidigare fråga)
  4. - Test-UT funkar fint.
  5. - HOME - funkar inte heller klockrent (som det gör när den står på framsidan)
  6. - laddaren står plant o fint längst in i en "ficka som är 3m bred och 4 meter djup. således har jag minimimåtten åt bägge hållen (1,5m). Gissar att djupet på 4 meter inte är optimalt men det bör väl inte ha påverkan på dockningen?

Nämnas bör att samtliga kablar (begränsning och guide) är worx-kabel och kabel köpt på meter hos en HqV ÅF. Har även kollat med ÅF och worx kablar funkar.

  1. Vad är den mest sannolika orsaken till varför min 305 misslyckas med att docka laddaren?
  2. Är det "bra" att få ut Guidekabeln så långt bort som möjligt från laddaren (för att klipparen ska hitta den så snabbt som möjligt)?
 
OpiMaza
Hej
Tråkigt att du har problem.
Kan det va detta som spökar för dig ?

Placera inte laddstationen i fickor på arbetsområdet.
Minst 1.5 meter rak begränsningsslinga ska finnas till
höger och vänster om laddstationen. Kabeln ska dras
rakt ut från bakkant på laddstationen. All annan
placering kan göra att robotgräsklipparen kommer
snett i laddstationen och därmed få svårt att docka.

Bästa placering av laddstation
När placeringen av laddstationen ska planeras bör
följande aspekter tas hänsyn till:
• Minst 3 meter fri yta framför laddstationen
• Möjlighet att lägga begränsningskabeln 1.5
meter rakt ut till höger och vänster om
laddstationen



Angående guiden så ska det helst gå igenom "hela" arbetsområdet så den hittar den så fort som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.