Vi har idag ett hus med 2 lägenheter i, vinden är oinredd och ca 50 kvm med normal takhöjd (1,80 m som lägst). Vi har "riktigt" trapphus till båda lägenheterna + vinden.
Har tänkt att eventuellt inreda en lägenhet på vinden och funderar lite på "hur stort ett pentry får vara"?

Huset är en villa (kod 220). Men som jag förstår blir det en hyresfastighet om man har 3 kök.

Så min fråga är helt enkelt om någon kan leda mig i rätt riktning gällande definition av pentry?

Jag kan ju tycka att om man kör med en köksvägg på ca 2-2,5 meter innehållande spis, vask lite arbetsyta och en fristående kyl/frys så är det fortfarande ett pentry.

Skulle själv inte klassa det som ett kök och mycket större går inte göra, inte heller "ett köksrum" då det blir lite trångt utan det kommer att bli en stor etta med sovalkov.

Trinettkök/minikök varianten är INTE ett alternativ.
 
Av frågan tolkar jag att du vill ha en extra lägenhet på vinden, kanske för uthyrning?

Detaljplaner brukar ha en skrivning i stil med att området får bebyggas med en eller tvåfamiljsbostäder. Därav att du inte får ha 3 kök i huset. Det handlar om hur många separata hushåll du får ha i huset. Därmed så tror jag inte att det spelar så stor roll om du bygger det 3e som kök/pentry eller trinett. Det är själva ombyggnaden till en 3e bostad som du får problem med bygglovsmässigt.
 
Jo så är det jag vill bygga till vinden för uthyrning av lägenhet/rum.
Idag har vi 2 lägenheter+2 rum (3a+1 rum per våning)
Vi har dock tagit över så vi har en 4:a på bottenvåning och jag tänkte göra en 4:a även av våning 2.
Eftersom dessa 2 rum (ca 19 kvm) inte räknas som kök utan pentry idag så gäller kod 220 dvs villa 2-familjshus.
så min tanke är att vinden skulle bli "ett rum med pentry" dock lite större så huset fortfarande blir typat som 2-familjshus.
Därav frågan om definition på pentry.
Jag kan ju tycka att jag "ersätter" de 2 pentry rummen med ett större på vinden men det är ju inte säkert byggreglerna tycker så :)
Eftersom det är lite avlångt och snedtak på vinden kan man inte göra 2 rum där annars hade det varit en lösning kanske

Jag skall kolla med kommunen/byggnadsnämden och se vad dom säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.