Det vanligaste är nog att säljare och köpare brukar dela på kostnaden för renovering. Så sa vår mäklare och pressade båda parter för att få avslut :). Om jag förstår rätt blir det här 90 t / 2 = 45 t. Är det ett äldre hus så är prutningen en så lite del av den totala renoveringskostnaden. Så den absolut viktigaste frågan är om du verkligen vill ha huset?
 
Jag tycker att 50 tkr låter mycket och jag tycker att 90 tkr låter som alldeles för mycket.

Om jag ska försöka se lite objektivt på det handlar det väl om att det aktuella felet ska åtgärdas. Hur mycket kostar det? Inga andra tecken på fel hade ju hittats.

Om ni får ersättning motsvarande en procentuell del av en totalrenovering får ni ju ett betydligt bättre objekt än ni förväntade er. Om ni får det aktuella felet fixat utan kostnad får ni exakt det objekt ni förväntade er.
 
Om det är mycket eller inte beror ju på hur omfattande en åtgärd måste bli. Och att byta ut en brunn på ett godkänt sätt i ett badrum från den tiden innebär i princip att allt måste göras om. Ur det perspektivet så är beloppen inte anmärkningsvärda.

Det handlar då mest om hur man skall värdera åldern och risken. Men OM felet löser ut, så att det blir en vattenskada så kommer det att kosta ett nytt badrum, men det gör det även om man skulle åtgärda nu i förebyggande syfte.
 
50.000 låter som ett väldigt bra avdrag, med tanke på att det inte finns någon skada nu.
Och att kontakta tvåan är nog inget skrämskott, det handlar helt enkelt om att säkra upp en plan B. Om ni inte accepterar 50k i avdrag, accepterar kanske tvåan 20 k i avdrag från sitt sista bud.
 
hempularen skrev:
Om det är mycket eller inte beror ju på hur omfattande en åtgärd måste bli. Och att byta ut en brunn på ett godkänt sätt i ett badrum från den tiden innebär i princip att allt måste göras om. Ur det perspektivet så är beloppen inte anmärkningsvärda.

Det handlar då mest om hur man skall värdera åldern och risken. Men OM felet löser ut, så att det blir en vattenskada så kommer det att kosta ett nytt badrum, men det gör det även om man skulle åtgärda nu i förebyggande syfte.
OK, då handlar det väl helt enkelt om att jag underskattar vad det kostar att fixa saker i ett badrum. Precis som vanligt alltså :)
 
Mäklaren ringde nu och erbjöd oss en prisreduktion på 70000:-. Detta accepterade vi direkt. Efter bra input och tankar i den här tråden är det någonting vi känner oss väldigt nöjda med. Mäklaren sa att han tyckte detta var ett bra erbjudande också och även om han representerar säljaren tror jag han var ärlig med det.

Jag frågade också mäklaren angående hur han trodde detta skulle påverka en eventuell försäljning i ett senare skede. Där sa han att moralen kommer in men det finns olika sätt att få med det utan att få det att låta så dramatiskt (vilket det kanske inte är heller).

Tack för all input i tråden. Hoppas den kan hjälpa någon annan som kommer i samma situation.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag förstår inte hur man kan bjuda på ett hus och besiktiga sedan. Verkar totalt omvänt för mig.
 
Frankesson: En besiktning kostar trots allt en slant (betalade 9000:). Skall man besiktiga alla objekt innan man lägger bud känns det som det kan bli en väldigt dyr historia. Eller är det någonting jag missförstår?
 
Vart i landet kostar en badrumsrenovering på 5 m2, 150.000 kr?
Som sagt, ta erbjudna 50.000 och spring :)
 
@ippe de flesta hus jag tittat på är redan besiktigade, iaf en överlåtelse. Hur kan man veta hur mycket man skall bjuda om man inte vet vilket skick huset är i? Det är som att köpa en bil osedd. Dessutom tar man ju upp både sin egen och annans tid med att efterbesiktiga, och uppkommer fel så kanske du backar ändå i slutändan. Bättre då att veta först och bjuda sedan.

Visst man kan ha besiktningsklausuler, men vad är då skillnaden? Om man köper hus för 3-4 mill så är inte 20 lock särskilt mycket för att vara på den säkra sidan. Risken är oxå stor att du mentalt binder dig vid objektet och har onödigt överseende med uppkomna fel.
 
Frankesson: Förutsatt att det finns en besiktning som är gjord/betald av säljaren. Det fanns det inte i detta fallet. Att säljaren gör en besiktning i samband med husköpet är någonting relativt nytt (tror jag) eftersom undersökningsplikten faller på dig, inte säljaren. I största allmänhet är jag också skeptiskt till en besiktning där man själv inte varit med och kunnat prata med besiktningsmannen. En stor del är inte bara det han skriver ner utan det han säger också.

Sen tror jag också det kan spela in att man själv inte ingått ett avtal med besiktningsmannen om man nu bara tar del av säljarens besiktningsprotokoll. Om besiktningen är felaktigt utförd och fel upptäcks senare som han borde upptäckt tror jag det kan vara svårt att få ersättning för att besiktningen inte höll den förväntade kvaliteten.
 
Redigerat:
Jovisst. Men grejjen kvarstår: Man kan inte bjuda på ett hus om man inte vet i vilket skick det är i. Hur skall du kunna veta marknadsvärdet? Det är ju helt omöjligt. Kan ju sjunka med flera 100 lakan beroende på fel. Och då är ju budgivningen och slutbud totalt irrelevant.

Man kan pruta, visst. Men man vet ju inte nivån, Kan ju plötsligt ligga under utgångsbud.
 
Redigerat:
S
Frankensson, det normala är väl att först ha visning 1 och 2, sen efter visning 2, sen budgivning ganska snart. Vinnande budgivare brukar besikta huset först nu och yrka på avdrag för eventuella brister som dyker upp på besiktningen, eller dra sig ur om det är så allvarligt att man tappat intresset. Varför skulle man kosta på att besikta hus som man inte vet om man vinner budgivningen på.
 
För att man vill veta vad man bjuder på.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Fairlane
Vi kollade på säkert 100+ hus innan vi hittade detta. Vi bjöd väl på 10+ hus. Om vi skulle kört enligt Frakessons tänk så hade det kostat oss en bra slant, bortsett ifrån att det aldrig hade varit praktiskt möjligt. En typisk visning är på söndag med omvisning på måndag eller tisdag. Budgivningen stänger på fredag för att ingen vill riskera att man hittar ett nytt hus på söndag. Så när ska man klämma in besiktning för de 10 par som är intresserade att buda på huset?

Sen håller jag väl med om att stressen är absurd, men det är bara gilla läget lite som köpare. Begär man att få besiktiga objektet innan man lägger sitt bud, medan alla andra budar vilt så är nog säljaren inte så intresserad.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.