Har nyligen flyttat till ett hus med en ganska stor pool drygt 4x8m och behöver byta ut både pumpen och rening till den. Är även på jakt efter något skydd över poolen, möjligen ett pooltak om det inte springer iväg i allt för stora summor.

Har varit i kontakt med Folkpool i Helsingborg men dom är så otroligt långsamma att svara mig och verkar inte allt för intresserade av att sälja den utrustning jag behöver så därför undrar jag om där finns några andra återförsäljare i närheten som ni kan rekommendera? Har ni specifika produkttips så mottages det också tacksamt eftersom man är helt ny inom pooler :)
 
Jag brukar alltid handla på nätet, mycket billigare så. Folkpool är i mitt tycke väldigt dyra och inte speciellt bra service (om man då inte köper en hel pool).

Det beror ju sen på hur mycket "snobb" man är... Vissa tycker att mässingspumpar är det enda rätta, andra ska ha rostfritt. Jag kör med plast och det har fungerar kanon det också.

Jag har handlat en hel del från Rubinpool tidigare och alltid fått bra bemötande och bra priser (fråga alltid efter offert!). http://www.poolfolket.se/ (tidigare poolhajen) har jag handlat lite mindre grejer från, rör, kopplingar och det har också fungerat bra.

Pooltak till din pool får du från ca. 40.000 kr för ett Zabra.se men vill du ha "riktigt" tak får du räkna minst 80.000 kr.
Jag köpte mitt tak från http://www.poolbutikenilund.com/

En pressening (med stänger) eller enklare överdrag får du får runt 2-30.000 kr. Tänk på att boverkets regler säger att en vuxen måste kunna gå på täckningen utan att falla i poolen!

En ny pump på 1 HK (0,75 kan räcka) och tre-fas skulle jag säga och sandfilter minst 75 kg men gärna över 100... Räckan ca. 4000 + 4000 kr för pump och filter.
 
Hos poolbutiken i lund har jag faktiskt handlat en värmepump till poolen. Fick ett mkt gott intryck av dom i samband med det, men givetvis får detta ses som en svag referens i sammanhanget.

Snobb-varianten på vattenpump funkar grymt bra....:)
 
  • Gilla
Jb86jb
  • Laddar…
Kanon, tack så mycket för era svar.
Rubinpool finns vid Hyllinge och Poolbutiken i Lund så inte speciellt långt till någon av butikerna.
Får ta en runda till helgen och besöka båda för att se vad de har att erbjuda.

Finns där några fabrikat som man bör se uppför respektive några som verkar hålla för evig?
Man brukar oftast få vad man betalar för men alltid bättre att höra från folk som har egna erfarenheter än någon säljare som vill sälja det dom tjänar bäst på :)
 
Jag tror det är klokt att hålla sig till etablerade märken som Pahlen, Hayward, Pentair, Zodiac mfl. De flesta av dessa har produkter i flera prisklasser, möjligen undantaget de billigaste alternativen.

Det finns ju också fabrikat som är små i Sverige men väldigt stora utomlands => behöver inte vara fel...
 
MathiasS skrev:
Jag tror det är klokt att hålla sig till etablerade märken som Pahlen, Hayward, Pentair, Zodiak mfl. De flesta av dessa har produkter i flera prisklasser, möjligen undantaget de billigaste alternativen.

Det finns ju också fabrikat som är små i Sverige men väldigt stora utomlands => behöver inte vara fel...
Och jag säger precis tvärtom... De dyrare "etablerade" märkena är inte alls bättre, eller i alla fall inte så mycket bättre att de motiverar det mycket högre priset.

Jag hade en "självsugande" pump från Pahlens på vår pool (eftersom pumpen står lite ovan vattenytan). Den första jag fick gick det inte att få tät i locket så den tjuvade luft och jag fick den utbytt. Den andra var bättre men "sug-effekten" var bedrövligt dålig. Jag pratade med återförsäljare och Pahlens och de trodde det var något fel på pumpen. Pahlens skyllde först på mig att jag monterat den fel och att den fungerade som den skulle med återförsäljaren stod på sig mot dem och även den åkte tillbaka.
Då köpte jag en märkeslös plastpump för mindre än halva priset och den har jag ännu idag och den har stått utomhus i kallt pumprum tre vintrar och startar direkt trots det varje säsong (hittills).
 
Bra att det funkar med billigare prylar!

Min erfarenhet är att, om vi pratar vattenpumpar, de billigare sakerna låter som vinkelslipar och att axeltätningar etc inte håller så länge som dom borde. Jag har sett/läst om flera exempel på pahlens-pumpar som som är 30-40 år gamla. Jag gissar att du hinner köpa ganska många halvapriset-pumpar på den tiden. Men, det kan ju vara rätt ändå om man inte har något behov av en tyst pump eller investerar för ett kortare tidsperspektiv.

Inga priser på poolprylar går att motivera tycker jag, det är alltid orimligt dyrt när ordet "pool" är inblandat.....
 
Flügger i Kävlinge kan vara värt ett besök oxå, de har dock inte pooltak men resten borde du hitta där.

:)
 
MathiasS skrev:
Hos poolbutiken i lund har jag faktiskt handlat en värmepump till poolen. Fick ett mkt gott intryck av dom i samband med det, men givetvis får detta ses som en svag referens i sammanhanget.

Snobb-varianten på vattenpump funkar grymt bra....:)
Fel av mig, det var Poolstar jag handlade av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.