Ja, raden Personlig lösegendom Fullvärde 1.449. Där betyder fullvärde att de inte bryr sig om hur mycket lösöresvärde du har. även där skall man kolla det finstilta framförallt om du äger något udda, som en äkta Picasso på väggen eller liknande. Då brukar det behövas specialförsäkringar. Eller om du äger en racercykel för 150 000 så täcker ibland inte vanliga hemförsäkringar en sådan.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
njaaa. Har för mig att det iallafall tidigare brukade föreslå något ganska udda okänt bolag (som kanske iofs är bra).
 
Om det är ditt första hus så är försäkringspremien också högre de första åren. Därför kan du inte direkt jämföra med vänner, bekanta och föräldrar som har haft hus ett tag.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
när ja fixade min hemförsäkring ringde ja upp de stors drakarna, bad dem skicka offert och vad försäkringarna innehöll, även om vi flytta över allt vi äger för att få bonus, fann kryphål överallt med alla bolag, den som ja tyckte passa oss bäst var TH, den var även betydligt billigare än De övriga, tyckte åldersavdrag var viktigt, tror th hade max 15k som max vid deras stora hemförsäkring
 
hempularen skrev:
njaaa. Har för mig att det iallafall tidigare brukade föreslå något ganska udda okänt bolag (som kanske iofs är bra).
Det som är udda och okänt för oss kan vara stort och mäktigt ute i världen :)

När jag kollade mina försäkringar senast var det norska Gjensidige billigast på bil eller hus,
minns inte vilket.
https://www.gjensidige.se/
Jag bytte inte bolag, men uppgifterna var bra att ta med sig i diskussionerna med det gamla bolaget, som kunde fila lite på premien och i stort sett möta konkurrensen.

Så jag är kvar hos Moderna Försäkringar. Ett danskt bolag, som min bank, Nordea, samarbetade med flera år.
Och Moderna har skött både en brandskada och en maskinskada på ett utomordentligt sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Koilla på [länk]

De är mycket hjälpsamma och kunniga och, så vitt jag vet, fristående från alla bolag.
Nja, litar inte på den tjänsten riktigt (samma med Insplanet). Kollade precis försäkringen för vår andrabil, hyfsat stora bolag som Trygg Hansa, If och Folksam fanns inte med alls i listan över erbjudanden. Vid ett annat tillfälle listades inte Länsförsäkringar med pris (kan ha varit med Insplanet då LF listades hos Compricer) trots att de var billigast på det sökta objektet.

Ett tips, om man använder en sådan tjänst, är att fylla i ett fejkat telefonnummer. Iaf om man inte vill bli uppringd av deras försäkringsmäklare...
 
Men har ngn. erfarenhet av hur "gjensidige" sköter skadereglering, i Sverige?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi har "extra allt" på vår villehemförsäkring som täcker allt som det går att försäkra sig mot. Den dag något händer är det skönt att ha. De extra hundralapparna (eller tusenlappen) per år är väl värda pengar.

Fick t.ex. full ersättning minus självrisk på 1500 och 1500 avdraget i åldersavdrag för en maskinskada som totalt gick på nästan 40' att åtgärda. Det är alltså viktigt att kolla självrisker, åldersavdrag, vad försäkringen täcker. "Drulleförsäkring" är också bra om man eller barnen oavsiktligt råkar ha sönder något. Råkade för ett antal år sedan tappa ett par handgjorda örhängen i badkaret som kostade 5', fick igen vad det kostade att göra nya och kunde låta guldsmeden tillverka ett par nya (jag hade kvittot kvar). Reseförsäkringsdelen är jättebra om man brukar resa bort, behöver aldrig teckna dyra försäkringar hos resebolagen.
 
hempularen skrev:
Men jar ngn. erfarenhet av hur "gjensidige" sköter skadereglering, i Sverige?
Jag har haft Gjensidige ett antal år med både hus- och bilförsäkring (har även Mc där nu).
Har behövt skadereglering några gånger (plåtskada, stenskott och lösöre/drulle).
Bilen har det inte varit några problem alls med.
Med lösöret var det lite administrationsmeck med, det var en iPad som barnen hade haft i golvet men i slutändan blev det löst. Dom var lite strikta med utvärdering av skadan hos godkänd reparatör och sen var det ngt strul med benämningen av ny vara på kvittot som inte matchade den gamla exakt. Men det hela löste sig med ett par mail så jag har behållit bolaget, även om jag tyckte dom var lite väl byråkratiska i det sistnämda fallet kanske, samtidigt förekommer det rätt mkt bedrägerie med mobiler/paddor så jag har viss förståelse. :)

/K
 
hempularen skrev:
Men har ngn. erfarenhet av hur "gjensidige" sköter skadereglering, i Sverige?
Jag har haft Gjensidigie ett par år, både för bilar och villa. De är betydligt billigare än övriga försäkringsbolag som jag kollat.
Jag har haft en liten bilskada och en stor vattenskada på villan. Vattenskadan administrerades helt av Polygon AB (fuktföretag) och Sjövalla Byggservice AB, med Gjensidige hade jag knappast någon kontakt alls.
Det har inte varit några problem och jag nöjd med deras skadereglering. Jag fortsätter att försäkra hos Gjensidige.
 
S
Kolla självrisken när du jämför och värdera den delen, skulle gissa på att genom att välja högre självrisk kan du sänka premien en hel del och om du behöver diverse tillägg.
När jag värderar husförsäkring tillsammans med hemförsäkring, etc, och ev. tillägg utifrån var vi bor och våra förutsättningar så fokuserar jag på att ha en försäkring som täcker de stora kostnaderna om något skulle hända, dvs 100.000 och uppåt. Jag har då sänkt den årliga försäkringskostnaden mot att jag får betala lite mera när något händer och vissa saker får jag bekosta själv, t.ex. med sparade medel.
Jag har även valt att lägga hus, hem, bil, djur, etc i samma bolag och får då viss rabatt. Senast när Swedbank ville jämföra deras försäkringsalternativ kunde de inte matcha mina behov. Har försäkringarna hos LF.
 
Jag har valt Vardia. Lägre premier och de har villkorsgaranti som betyder att första försäkringsperioden gäller även med sitt gamla försäkringsbolags villkor, om det gamla bolaget skulle ersatt skadan.

Det betyder att man kan byta till Vardia och få lägre premie och samtidigt bättre villkor.

LF kan vara billigare, men vem vill ha ett försäkringsbolag som inte ersätter en vattenskada om man inte har anlitat en firma för renoveringen av firman? Inga krav på fackmannamässighet.....
Vi är ett forum för hemmapulare som gärna renoverar själva och alla borde rata LF!

Vardia och alla andra bolag på marknaden har krav på fackmannamässighet vilket är rimligt.

Jag har även haft skador hos Vardia. Lite bökigare än IF (tog ca 1 vecka att få besked då man ska fylla i en skadeanmälan och skriva under, IF löste allt över tlf.) Men i långa loppet borde det inträffa mindre bedrägeri hos ett bolag med lite pappersarbete för att få ut ersättning vilket ger en lögre premie!

Välj Vardia om du inte vill betala 2-3000 kr för att få skaderegleringen löst direkt över tlf. (Och ha sämre villkor första året pgs. villkorsgaranti. )

Kolla in konsumenternas försäkringsbyrå och jämför Vardia, det var så jag hittade dom.
 
Jämför med Dina försäkringar också.
När vi köpte hus för ca 3 år sedan var Dina rejält mycket billigare än de övriga vi jämförde med.

Här därefter endast betalat fakturorna och aldrig behövt nyttja försäkringen så någon feedback om hur de är att handskas med när det väl hettar till kan jag inte bidra med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.