S
Hej! Har en jävligt märklig situation just nu.

Jag och tjejen beslutade att vi skulle bli särbos, ingen ville bo kvar i huset pga. minnen osv.
Grunden till särboskapet är pga. att jag inte klarar av bonuspapparollen till hennes 2 barn, men vi älskar varandra.

Vi kontakta mäklare och har haft visning ett nu, kom ingen intressent, nu har vi diskuterat massvis och hon överväger att köpa ut mig ur huset. Det vi funderar över är dock hur mäklarens ensamrätt fungerar i detta fall. Köper hon ut mig ur huset så blir det ju självklart bara en privat affär utan inblandade mäklare.
 
Inga konstigheter, ensamrätten gäller inte i ert fall om ni gör en internaffär. Däremot kan ni ju betala denne en mindre summa för upprättande av kontrakt tex.
 
D09
Vad står det i avtalet?

Hur blir det om man överlåter sin del som en gåva och gör upp resten sinsemellan?

Edit

Såg att du redan fått ett bra svar :) glöm mitt
 
Ensamrätten reglerar att säljaren inte ska kunna anlita en annan mäklare eller sälja huset själv under kontraktstiden. Bodelning eller liknande är en annan sak.
 
Om ni gör en bodelning istället för en regelrätt försäljning, så blir lagfartskostnaden lägre (bara en adm. kostnad på ca 800 kr). Och ev. reavinstskatt utgår inte heller, den få då hon betala istället senare om hon säljer.

Jag har dålig koll på bodelning vid samboförhållanden, men jag tror man kan göra det då också.
 
Jag vet ett par som gjorde exakt som TS. De lade ut huset till försäljning via en mäklare. När de inte fick det sålt, så bestämde de att den ena parten skulle köpa ut den andre, dvs köpa 50% av huset. De åkte på att betala arvodet till mäklaren för den affären.

Om det var helt korrekt att de var tvungna, eller om det var mäklaren som lurade dem, det vet inte jag.
 
Mäklaren har vanligtvis endast en begränsad tid på ett par månader. Då är det väl inte så svårt att vänta ut den tiden och genomföra sambons köp efter detta.
Men fråga mäklaren och skall ni betala arvode, så väntar ni.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Meddela mäklaren att ni har ändrat er och inte kommer sälja huset. Då är inte mäklaren intresserad av att fortsätta och då kan ni häva avtalet. Sen är ni fria att förändra ägarförhållandena, utan att mäklaren kan komma och säga att ni "sålt" huset. Det kanske funkar ändå, men så skulle jag ha gjort.
 
S
Köper hon ut mig ur huset innebär det dock att hon tar över lånen som finns plus mellanskillnaden upp till ett överenskommet värde. Kan man bodela genom att den ena parten övertar halva huset och därmed alla lån, plus en mellanskillnad i kontanter?
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.