Fick en offert i veckan. Har läst den nu i helgen ordentligt och anar oråd. Eller så är det bara så att jag är ovan vid hantverkare... :confused:

I offerten står det att vi ska betala för material och transportkostnad INNAN de drar igång med att renovera hemma hos oss.

Känns lite knas. Borde inte materialet komma med på fakturan efter att jobbet är klart?

Jobbet som ska utföras är ganska stort, så jag kan tycka att det vore helt i sin ordning att betala en del allteftersom det börjar bli klart, men varför betala allt material INNAN?

ELLER???

Någom som vet? :what:
 
Vad för projekt gäller det? Har hört att vid uterum, carportar och liknande som byggs för ditt ändamål betalas vid/innan leverans och att montage betalas efter utfört arbete. Men vid vanligt byggnadsarbete via snickare eller liknande har jag aldrig hört att det förekommer.

Jag hade aldrig betalat något i förskott till en okänd hantverkare i alla fall. Möjligtvis till en hantverkare jag trivs med och har använt tidigare.

Han får kanske ingen kredit hos bygghandlarna och vill därför ha pengar till material i förskott, här hade jag dragit öronen åt mig.
 
Du skall inte betala material innan det levererats.
 
Det kan vara rimligt att betala materialet betalas innan bygget är färdigt, exempelvis om det är dyra eller specialbeställda prylar, men jag skulle betala det först när leverans av materialet skett.

Det brukar ordna sig i praktiken eftersom materialfakturorna har minst tio dagars betalningstid, och då hinner materialet levereras innan du betalar.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Jag skulle tom rekommendea att du avtalar att du betalar material vid leverans mot kvitto och arbete efter färdigställande. Jag har varit med om projekt där hantverkaren gjort fel och då de behövt göra om har denne hotat med att komma hem o riva bort allt igen. Då med avsikten att skada mer, detta gällde specifikt plåt utvändigt. Då materialet var betalt kunde de inte "återta" detta.....
 
Hantverkaren har inte rätt att "återta" material oavsett om det är betalt eller ej.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker som de andra, betala inte material i förskott.

Men det är dock OK att du betalar material direkt efter leverans till dig och att du står som ägare då (köpare).
Så antingen levereras det direkt till dig, i ditt namn, och betalas av dig.
Eller så får hantverkaren först köpa det, sen leverera och sälja det till dig, och du betalar.

Men är materialet levererat till dig, och du är bevisligen ägare (genom kvitto, faktura , betalning osv) så är det helt OK att betala för det innan det monteras.

Skulle detta vara väldigt besvärligt för hantverkaren så är det nog en hund, eller kanske en hel kennel, begraven.

Har du kollat upp hantverkarens ekonomiska status? Skatteverket, kronofogden m.m ?
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och skulle det röra sig om material för stora belopp och/eller sånt som är specialtillverkat och näppeligen möjligt att sälja till annan/montera hos annan kund så kan jag verkligen förstå en ev oro hos hantverkaren.

Om jag anlitade någon för att t.ex. ordna fram och montera en massa specialtillverkade saker för inglasning av uterummet. Säg att det är specialtillverkade glaspartier m.m för 50 eller 100 tusen, som inte kommer passa någon annanstans och alltså mer eller mindre värdelöst då. Då skulle jag verkligen inte bli förvånad eller negativ om hantverkaren skulle ta upp en diskussion om förskottsbetalning.
Jag skulle kanske t.o.m föreslå det själv redan inledningsvis.

Men kravet skulle fortfarande vara detsamma som jag nämnde i förra inlägget. Jag betalar tidigast då det står hemma hos mig och att jag otvetydigt står som ägare.
Och enklast är helt enkelt att hantverkaren beställer det åt mig, i mitt namn. Sakerna blir inte bättre för att dom även rundar hans bokföring.

Och var det så att hantverkaren måste/vill ha någon vinst på materialet får han väl försöka göra en konstruktion med leverantören alternativt köpa det först själv, sen sälja till mig.
 
Betala material när det levererats, och efter utfört arbete är väl det som är rätt för båda parter. Om inte annat avtalats i lyftplan tex.
 
Fråga hantverkaren varför denne vill ha betalt i förskott för materialet, det kan ju finnas något bra skäl. Men jag skulle vara tveksam till detta, särskilt om det är standardmaterial.
 
Beroende på vad det är för typ av varor som ska levereras tycker jag att det kan vara OK att betala när varorna har levererats, dock inte innan. Om du betalar tidigare bör ju dock detta återspeglas i priset för varorna, d.v.s. att hantverkaren inte gör det sedvanliga procentpåslaget för material.

Om ni inte kommer överens om någon särskild tidpunkt för betalning ska en konsument betala vid anfordran när näringsidkaren har utfört tjänsten. Har konsumenten begärt en specificerad räkning är inte konsumenten skyldig att betala förrän en sådan räkning har inkommit.
 
Bloink skrev:
Vad för projekt gäller det? Har hört att vid uterum, carportar och liknande som byggs för ditt ändamål betalas vid/innan leverans och att montage betalas efter utfört arbete. Men vid vanligt byggnadsarbete via snickare eller liknande har jag aldrig hört att det förekommer.

Jag hade aldrig betalat något i förskott till en okänd hantverkare i alla fall. Möjligtvis till en hantverkare jag trivs med och har använt tidigare.

Han får kanske ingen kredit hos bygghandlarna och vill därför ha pengar till material i förskott, här hade jag dragit öronen åt mig.
Vi ska börja med att lägga om taket, därefter byta fönster

samma hantverkare på båda sakerna

Jag tycker detta känns märkligt. Ska ringa honom senare idag. Återkommer.
 
Men exakt hur formulerades det? Vill han ha betalt i förskott, eller för levererat material, dock innan det monteras?

Vid takomläggning så brukar man ju först riva det bef. taket, lägga ny underlagspapp, fixa med läkt för pannorna, ev en del plåtarbeten runt skorsten osv. Och sedan levereras pannorna direkt upp på taket med kranbil. Dvs. huvudelen av arbetet är utfört innan det blir någon materialkostnad att tala om.
 
Redigerat:
Det kan ju vara läge att ta en kreditupplysning på firman innan du beställer något. Det är alltid lämpligt, men extra viktigt om firman kommer med underliga villkor. Kolla att de ha F-skatt och momsregistrering också (ex. på allabolag.se eller ratsit.se).
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
För fönsterarbetet kan jag ha viss förståelse för betalning innan arbetet påbörjas om det är måttbeställda fönster. Men inte förrän vid leverans.

När det gäller taket så håller jag helt med hempularen. Vi har f.ö. precis beställt ett takbyte själva på vårt hus, och där gäller komplett betalning inom 10 dagar efter färdigställande. Inget före. Och det är ändå en liten firma, men de har svarta siffror och verkar vara ett välskött företag. Gissar att företaget har 30 dagar själva på sin faktura från takpanneleverantören, så om vi betalar i tid så behöver de inte ligga ute med något om de så skulle ta upp till en vecka att färdigställa efter takpanneleveransen.

Som andra sagt - kolla upp företaget. Vissa leverantörer kräver förskottsbetalning av material av företag som förverkat sitt ekonomiska förtroende. Att betala allt material innan arbetet påbörjas vid t ex takbyte är en tydlig signal om att åtminstone kolla upp företagets ekonomiska status.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.