Är i köpartagen på hus. De flesta hus vi kollar på har en öppen spis i vardagsrummet. Ofta är denna spis placerad så att det blir krångligt att möblera. Vi är dessutom inte så fascinerad av eldning inne, så min fråga är vad man måste tänka på när man tar bort en öppen spis?

Måste man t ex ta bort skorstenen också, eller kan man behålla den och "plugga" hålet i taket i v-rummet? Speciella regler när skorstensröret passerar ett rum på övervåning?

Ur framtidsperspektiv vore det förstås bra att kunna behålla skorstenen så att när man säljer kan visa att det finns förberett för öppen spis.

Nej, jag behöver inga kommentarer "varför ska ni ta bort en öppen spis, det är ju så mysigt..." :rolleyes:

/pelig
 
Eftersom jag inte fått några svar får jag väl svara själv... ;)
Har nu tittat på ett specifikt objekt där konstruktionen är så att man har ett rökrör i metall som går upp till taket. På taket är en skorstenshuv (så heter det väl?).

Har frågat lite branchfolk om möjlighet att ta bort. Vissa säger att det går bra att ta bort rökröret och spara huven på taket, bara sätta igen huven. Andra säger att så kan man inte alls göra, det blir kondens och fukt, huven måste bort!

Jaha, vad gäller månne?
 
Fukten i luften på vinden kommer vilja kondensera på den kalla insidan av takhuven oavsett om rökröret sitter där eller inte. Trycker man upp lite isolering i huven slipper man det problemet.
 
  • Gilla
pelig och 1 till
  • Laddar…
Aha, låter vettigt. Jag snackade med en kaminförsäljare som sa att det inte går att återanvända en skorstenshuv, eftersom alla kaminer levereras med en egen anpassad huv.
Men vadå, så många dimensioner kan det väl inte finnas, det är ju bara ett rör som ska passera?
 
Det brukar ju sitta något beslag i som fixerar stålskorstenen i huven (och tvärtom förstås) men jag har svårt att se att det inte skulle gå att anpassa.

De flesta stålskorstenar för braskaminer är väl 150mm i röret och sedan 5cm isolering på det ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.