Hej,

Vilka handlingar skall jag referera till i min offertförfrågan när jag vill lägga plattor och rulla gräs.

Målet är naturligvis att arbetet skall bli fackmannamässigt utfört och att båda parterna skall vara överens om vad "fackmannamässigt" innebär.

Därutöver vill jag även ha en deadline för när jobbet skall vara klart, och tid utöver denna skall beläggas med vite.

Hur mycket vite är normalt? (i % av offertbeloppet samt maxbelopp?)

AMA anläggning?
Därutöver?
 
Redigerat:
Det heter "rulla gräs", tack för ett givande svar.

Ett sådant här "litet" jobb, ligger på kanske runt 70-100.000 kr totalt.

Vid de summorna gillar jag att ha pappersarbetet på plats, och ett bra förfrågningsunderlag.

Vad gäller viteskrav så handlar det om att sätta press på entreprenören att vara på plats enligt utlovad tidplan och bli prioriterad mot hans andra jobb. Att referera till AMA handlar om att arbetet skall utföras fackmannamässigt.

Men finns det färdiga sammanskrivningar motsvarande ABS men som gäller vid markanläggning/trädgårdsjobb? Eller kan man referera till ABS i detta sammanhang också?
 
Jag har raderat inlägg som var off topic och inte besvarade TS fråga.
 
När man skriver avtal om husbygge brukar man lägga in en vitesklausul som säger att entreprenören får erlägga vite om 1 % av kontraktssumman per försenad arbetsvecka. Det tycker jag känns rimligt här också. https://www.byggahus.se/ekonomi/skriv-bra-avtal

Jag vet inte, men är också intresserad av hur man specificerar fackmannamässigt utförd plattsättning och utrullning av gräs, så jag ställer frågan till Cajsa Jacobsson och återkommer!
 
Här har du fått svar från Cajsa:

https://www.byggahus.se/tomt/255856-offertforfragan-lagga-plattor-och-rulla-gras

Du ska kunna förvänta dig att arbetet utförs fackmannamässigt. Eftersom du är privatperson är det Konsumenttjänstlagen som gäller. Du som privat person förväntas inte kunna ett annat yrke. Plattläggaren ska helt enkelt utföra jobbet rätt och riktigt. Kunden ska inte behöva speca något. Konsumettjänstlagen ger dig rätt till garanti ett visst antal år – företag kan aldrig försämra villkoren.

För att lämna offert behöver plattläggaren veta vilket ytmaterial du vill ha, ev läggingsmönster, kantsten, antal kvm osv, men även hur underlaget ser ut, för att kunna beräkna underabetet.

Vet inte hur det funkar med deadline och vite. Känns mer som en juristfråga.

Vet att privatperson har rätt att hålla inne med (del av) betalning tills arbetet är slutfört på riktigt sätt. Du kan göra ett avtal om t ex prisavdrag vid förseningar. Känns dock lite onödigt som ingång i ett samarbete... (det är inte lätt att hitta bra hantverkare ö h t, och många väljer jobb efter vad som känns som "bra kunder" och "roligt jobb" –*om man har den möjligheten). Bättre att du tar referenser och gör allt för att känna dig trygg med att den hantverkare/stenläggare du väljer, så du vet att han "vill dig väl" och gör ett så bra jobb som möjligt.

När vi anlägger beräknar vi antal arbetsdagar. Vi sätter givetvis ett startdatum. Ibland går anläggningen fortare, ibland tar det någon dag extra. Det händer att man stöter på problem som inte var synliga vid offerlämnandet, som kan sinka tidsplaneringen. En öppen dialog och kontinuerlig uppdatering med kunden löser det mesta. Aldrig varit ett problem för oss.

AMA – allmän material och arbetsbeskrivning – kan alltid åberopas, och är det man lutar sig mot om tvister uppstår. Om anläggningen utförs enligt AMA är den fackmannamässigt utfört.
 
OK Tackar!
 
När det gäller utrullning av gräs så borde väl det smartaste vara att köpa gräset inklusive utrullning. Självklart bör det då ingå någon form av överlevnadsgaranti på gräset så att du inte behöver betala för ytor som inte tar sig. En sådan tjänst till fast pris borde väl de flesta trädgårdstjänster eller handelsträdgårdar kunna offerera.

Att dela upp inköp av gräsrullar och utrullning av dessa känns vanskligt. För mycket som kan strula då det knappast går att lagra rullarna i väntan på utläggning någon längre tid. Därför bör det kännas tryggast med samma företag som ansvarar för helhetslösningen med en etableringsgaranti på minst ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.