Hej, efter att jag bytt olja i min åkgräsklippare, fick för mig att jag skulle vara snäll och ge den bättre olja i form av syntetolja 5/30 så hände något. När jag kör så plötsligt drar den i sig en massa olja och när den förbränns ryker det kraftigt och det känns som att motorn går tyngre.

Är det någon som har ett tips vad som kan vara fel? :confused:

Mvh Stig
 
En gissning är att motorn har varit tät pga diverse koksavlagringar. När man häller en modern syntetisk olja i en gammal maskin så löses avlagringarna upp av tillsatserna i oljan. Aldrig finolja i gamla motorer fick jag lära mig när jag jobbade på bensinmack för 100 år sedan.
 
Jag har fått lära mig att detta med att undvika modern olja i gammal motor som gått med gammal olja var något som gällde på 60-talet. De moderna oljorna som kom på 60-talet kunde lösa upp gamla avlagringar i motorn och orsaka problem. Varken de gamla eller nya oljorna som var aktuella för problemet finns längre på marknaden, och det gör inte heller problemet.

Däremot är syntetolja ofta tunnare än enklare olja. Av den orsaken läcker den lättare igenom otätheter i motorn. Jag har sett rekommendationer att använda rak SAE30 mineralolja i Briggs & Strattons motorer. Så primitiv olja hittar man inte på bensinmackar utan i butiker för trädgårdsmaskiner. Tydligen är det inte Briggs & Strattons rekommendation nu.
http://www.briggsandstratton.com/eu/en/support/faqs/engine-oil-recommendations

Sedan är frågan hur hög oljenivån var före och är efter bytet. Om nivån var för låg innan och/eller för hög efter bytet kan det också vara en orsak till ökat läckage.
 
Jag har bytt ut den fina oljan mot sae 30 olja och kontrollerat oljenivån men det bryr sig motorn inte om. När den belastas suger den i sig lite olja och då blir det ett kraftigt rökmoln och man hör att motorn inte trivs.
Har ni någon teori om vad man kan göra för att rätta till detta?
 
Tvätta luftfiltret. Är det tilltäppt kan motorn suga i sig olja genom vevhusventilationen. Har du lutat på motorn någonting? När den lutar kan det rinna olja till olämpliga ställen varifrån den sakta kan sugas in i motorn. Om så är fallet slutar den ryka så småningom om man inte lutar på den igen.
 
Tack, kollade luftfiltret och det såg inte helt okej ut, skall köpa ett nytt snarast.
 
jag har en gammal åkklippare med en skuren motor, ( den var kass då jag köpte den, vilket jag inte fattade förrän det var försent) då jag försökte hitta en ersättningsmotor visade det sig att marknaden är full av åkklippare utan motorer...
det är tämligen vanligt att motorerna skär. du bör kontrollera att den inte är på väg att ge upp , skuren kolv/cylinder , skurna vevlager osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.