Hej!

ska gräva ner en 12v sladd ca 15 m till ledbelysning på några buskar.
har denna slang från Jula:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...langar-med-tillbehor/korrugerad-slang-402385/

Men hur fasiken får man igenom den smala lilla 12v kabeln?
testade med en tunnare ståltråd för att kunna trä igenom men det tog stopp efter ett tag, gissar på att den började curla ihop sig längre in nåognstans.

Står på taket så jag får fall och har så spänd slang som möjligt, men är väl fan i mig omöjligt o få igenom hela vägen ändå...

finns det någon smart ide som jag inte tänker på?

//Micke
 
M
Papperstuss fast i änden och blåsa med tryckluft eller suga med dammsugare.
 
  • Gilla
Stegalos
  • Laddar…
liten tyngd i änden på ett snöre för att få in en "dragtråd" kanske (om du ändå står på taket och kan utnyttja tyngdlagen).
 
ja jäklart, det med dammsugaren funkade klockrent!! TACK!!

satte en liten toappersebit som var ihopknögglad i ena änden av en lätt plasttråd... startade dammsugaren o skiten flög rentav igenom på några sekunder!!

bara knyta fast 12v-kabeln nu =)

tack igen!! så enkelt o genialt att man skäms för att inte tänkt tanken själv ;)
 
Mikael_L
Nu står det åtminstone på Julas hemsida att det är dragtråd i slangen, och det brukar ju vara det.
Så då tejpar man fast sladden som ska dras i dragtråden och drar genom. :)

Men saknas dragtråd (försvunnit) så är tryckluftstricket och dammsugartricket bra. Har man en dragfjäder så funkar även det ofta ganska bra.
Man kan också prova med en grövre lite styvare kabel, t.ex. EKLK. Då skalar man lämpligen upp 1 dm och viker sen ner ledarna runt om så det liksom blir en rundad ände. En rakt avklippt kabel är nästan lögn att trycka genom en slang med räfflad insida.
 
ja, ser ut som jula bytt kabel sen jag köpte för nåt år sedan, så säkert att de numer kommer med dragtråd i i så fall!
Bara länkade den som var mest lik =)

har fått igenom en på ca 10 m med o stå på taket o hålla på i säkert 2 timmar för nåt år sedan.. men nu gav jag upp.... så jäkla skönt med detta tricks =) tack igen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.