Hej,
Behöver lära mig mer om avloppssystem med trekammarbrunn med infiltrationsbädd. Har hittat mycket bra information bland annat här men saknar fortfarande svar på några frågor.

1.
Vad händer när en infiltrationsbädd är uttjänt? Vad är det faktiskt som händer? Syns det och hur håller man koll som användare på sitt system?

2.
Livslängden då...
Går det fortare för en infiltrationsbädd att bli mättad/uttjänt om den används mer (men inom vad systemet är dimensionerat för)? Och för den delen åt andra hållet, håller den längre om den används sällan och av få personer?
Jag har fått för mig att en infiltrationsbädd mår bättre av användas konstant snarare än att användas sporadiskt. Fritidsboende kontra fast boende. Ligger det något i det..?

Någon med erfarenhet eller tankar om detta?
//Zchnukko
 
Man brukar säga att bädden är mättad när den inte tar emot vatten längre.
Det kan den göra dels för att rören är igensatta, eller för att bädden är mättat med organiskt mtrl.
Om rören är igensatta så kan man prova att spola rent med en slamgsugare. Oftast blir dom det för att trekammarbrunnen är trasig eller felkonstruerad, då följer delar av slamkakan med ut i infiltrationen och sätter igen den.

I det andra fallet så funktionen på trekammarbrunnen OK, men den lilla mängden organiskt mtrl som får lov att följa med har tillslut mättat bädden.

Oavsett ovan anledningar brukar detta synas på överflyllnadsskyddet. Det kan antingen vara en brunn med ett utlopp i andra änden av infiltrationsbädden, en luftning som läcker över, eller att själva trekammarbrunnen rinner över.

Vanligast förr om åren var att göra motfall på sista biten av bädden och leda ut i något dike, alt att lägga parallella rör i bädden som ledde vidare vatten till en slänt eller bäck.
Idag tror jag inte man får göra så länge, utan då brukar det vara en sammlingsbunn med någon indikator.

Hittade några bilder längst ned på sidan:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ex_arb_vaxtsk_vetensk/EVV97-06/EVV97-06.HTM
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.