Hejsan!

Mina svärföräldrar håller på att bygga hus och frågade mig om att bygga in högtalare i olika rum, inkl altanen, för att styra med en iPad/iPhone. Eftersom bygget är igång nu tänkte de att det är lägligt att få in högtalarna och alla kablar så snart som elen ska dras.

Vad skulle ni rekommendera för system? Airplay, sonos...? Hemma kör jag högtalare kopplade till ett par airport express och det funkar fint men osäker på om det är bästa lösningen när man istället har möjlighet att bygga in allting. Hade ju varit fint att kunna välja vilja högtalare som ska spela vad osv... kanske till och med olika musik i olika rum? (tex om någon står och duschar vill ha en podcast igång medans de som står på altanen och grillar vill lyssna på någon plågsam sommar hit).

Mycket tacksam för eran hjälp!
 
Jag tycker sonos är en riktigt bra lösning. Enkelt att använda och gör vad den ska. En sak som jag uppskattar idag med musik är att det ska vara enkelt, man vill bara gå fram och trycka på play inte hålla på att laborera i evigheter för att kunna lyssna på musik.

Skulle köpa Sonos via Hifi-klubben då får man bra support om man har några frågor över inställningar m.m tycker det kan vara värt några extra kronor om de idag är dyrare än diverse återförsäljare.
 
Ok, grymt! Och sonos är inga problem att bygga in i taket osv? Har de lösningar för det? Egentligen hade det väl varit bra med en bas station (med ett gäng högtalare till vardagsrum, kök och uteplats) på botten våningen, en bas för övervåningen och en enskild för badrum.
 
Så som jag förstår det så skall ni ha högtalare i väggar resp. tak?
Jag har gjort något sånt hos oss. Kör på Sonos rakt igenom.

Antingen köper du passiva högtalare och köper en dyr Connect:AMP till alla zoner du vill ha. Eller kör på aktiva högtalare och den vanliga Connecten.

Jag själv har köpt flera begagnade (Blocket) vanliga Connect, och ett antal passiva högtalare till uteplats och tak i badrum och kök. För att få det att funka så har jag köpt T-Ampar som jag kopplar in högtalarna till, och sen vidare in i connectarna! På så sätt har jag sparat MÅNGA tusenlappar :)
 
Suveränt! Tack för svar! Så Connect:AMP är egentligen Sonos motsvarighet till Airport Express typ? Den är inte en högtalare i sig utan bara en bas?

Hur många högtalare kan man koppla in i en sådan då? Ser ut som två...
 
Jag tänker alltså en bas på nedervåningen, en för övervåningen och en för badrum plus en portabel för trädgård kanske. Kan man isf spela olika musik genom de olika baserna? Behöver man en Sonos Bridge också som central på något sätt?

Tänker väl att man har en iPad stående där man sköter musiken och vart det ska spelas.
 
Screen Shot 2015-05-24 at 14.44.47.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en super snabb skiss på hur det skulle kunna se ut. Kan man koppla 10 mindre takmonterade högtalare till en Connect:Amp?
 
Hej,
Tror det blir svårt att koppla så många högtalare till en Connect Amp, tror inte den klarar att driva alla högtalarna. Problemet med din lösning är att en Connect Amp är en zon, så du kan inte dela upp dina högtalare i flera zoner om du så önskar. Det optimala skulle vara att köra ett rum per Connect Amp som du har gjort i badrum samt övervåning.
Mvh,
Fredrik
 
Men varför skall du ha Sonos om du kan dra kablar? Hela poängen med Sonos är ju trådlöst ljud som du dock får betala för i det att Sonos är helt ok men ljudet matchar inte priset. o Har själv Sonos och är nöjd men om jag kunde ha inbyggda kablar istället skulle jag aldrig välja Sonos.
 
Nja det var ju det som var frågan, vad ska jag välja?
Vill som sagt kunna styra olika rum med olika musik, med en padda.
 
Köp högtalare på outdoorspeakerdepot, bra kvalité och priser.
Dra alla kablar till en central plats.

Har man råd är en sonos connect:amp till varje zon en klockren lösning. En kommer inte orka driva allt och man Bill ha det zon-indelat.

Eller så kör man fattigmanslösningen som jag kör. Jag har en rocki play till varje zon och sen en multikanalförstärkare.
Då får jag upnp/dlna och AirPlay.

Hade dock gärna bytt upp till sonos
 
Tänk på att skaffa högtalare som är avsedda för takmontering. Ljudbilden blir väldigt konstigt annars när ljudet studsar i golvet.
Jag har SpeakerCraft som man kan vinkla inne i huset. Bästa är om både mellanregister och diskant kan vinklas men diskanten (tweeter) är det viktigaste.

Jag kör med två förstärkare, en för nedre våningen och en för övre. Jag styr dem via app i mobilen eller iFön/iPädd.
Förstärkaren har Airplay, dlna, WiFi "push" och Bluetooth så det är bara att välja och vraka...

Vi har både Apple, Android, PC och Mac i huset så det var viktigt att det skulle fungera med allt.

Vi har tre zoner totalt, ena förstärkaren klarar två zoner med olika input.
Den kör även bioljud och HDMI ut till projektor och /eller TV.
 
Till att börja med - dra kanalisation dit du vill ha högtalarna. Det är det viktigaste. Då kan man alltid bestämma sig vad man faktiskt vill ha för högtalare senare.

Just nu verkar det komma en massa smarta lösningar på multiroom-högtalare, och sådana kan vara vettigt att satsa på.

Är det så att du kan nöja dig med samma ljud i alla rum så kan man skaffa en flerkanalsförstärkare, eller en rejäl förstärkare och en högtalarväxel. Här är en läsvärd tråd i ämnet.

Jag är måttligt förtjust i Sonos, jag tycker att ljudet i Play:1 och Play:3 är burkigt. Ska man ha bra ljud så krävs det nästan en connect:amp och ett par Dali Zensor 1 eller liknande och då drar det iväg med pengar. Jag skulle mycket hellre satsa på en hyfsat modern hemmabioreciever med inbyggd spotify connect, appstyrning och nätverksfunktioner istället.

Mitt system, som jag projekterar, kommer att bestå i huvudsak av en kraftig hemmabioreciever som servrar både en 5.1-zon vid TV:n och en Zon2 med ca 4 högtalarpar inkopplade via en högtalarväxel. Då kommer jag inte att kunna få ut olika ljud i olika rum i huset, bara olika ljud i zon2 och zon1. Men jag kommer å andra sidan att kunna ta ut TV-ljud i hela huset, det kan vara trevligt om man följer vinterstudion, eurovision eller liknande samtidigt som man rör sig i huset.
 
pelpet skrev:
Till att börja med - dra kanalisation dit du vill ha högtalarna. Det är det viktigaste. Då kan man alltid bestämma sig vad man faktiskt vill ha för högtalare senare.

Just nu verkar det komma en massa smarta lösningar på multiroom-högtalare, och sådana kan vara vettigt att satsa på.

Är det så att du kan nöja dig med samma ljud i alla rum så kan man skaffa en flerkanalsförstärkare, eller en rejäl förstärkare och en högtalarväxel. Här är en läsvärd tråd i ämnet.

Jag är måttligt förtjust i Sonos, jag tycker att ljudet i Play:1 och Play:3 är burkigt. Ska man ha bra ljud så krävs det nästan en connect:amp och ett par Dali Zensor 1 eller liknande och då drar det iväg med pengar. Jag skulle mycket hellre satsa på en hyfsat modern hemmabioreciever med inbyggd spotify connect, appstyrning och nätverksfunktioner istället.

Mitt system, som jag projekterar, kommer att bestå i huvudsak av en kraftig hemmabioreciever som servrar både en 5.1-zon vid TV:n och en Zon2 med ca 4 högtalarpar inkopplade via en högtalarväxel. Då kommer jag inte att kunna få ut olika ljud i olika rum i huset, bara olika ljud i zon2 och zon1. Men jag kommer å andra sidan att kunna ta ut TV-ljud i hela huset, det kan vara trevligt om man följer vinterstudion, eurovision eller liknande samtidigt som man rör sig i huset.
Jag är av samma åsikt. Sonos är helt ok om man bara vill spela musik i olika rum men så fort man också vill koppla in TV/Bio-ljud är en "riktig" förstärkare (receiver) det enda rätta.

Det är rätt sällan vi spelar olika ljud i olika zoner faktiskt. Oftast i så fall om någon ser på TV/Film medan någon annan är i andra våningen och inte vill lyssna på TV ljudet.
Lyssnar vi på musik eller radio är det samma ljud i hela huset, alternativt tyst i våningen man inte är på...

Ljudgenomslaget är rätt stort i et hus så fundera hur många zoner som behövs först och främst. Jag tycker det verkar lite överdrivet med högtalare i våningen nu. Satsa hellre på färre men bättre kvalité och bygg in Bio-ljud i väggarna/taket om det ska finnas TV/projektor i V-rum eller allrum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.