mortimer skrev:
Skrällseger till Måns. Nu har vi satt ribban ute i Europa och visat vad Sverige går för! Gött

Jag skulle oavsett vad ändå välja HQ/Gardena på p.g.a driftsäkerhet och guidekabel.
Jag ringer till Husqvarna imorgon och hör med dem om de tror deras robotar kan komma igenom. Den stora frågan är ju bara om den kommer klara att ta sig förbi garaget via guidekabeln med en totalbredd på endast ca 1m när begränsningskabeln ska placeras 35cm från vägg och buskar.. Egentligen skiter jag i om den inte är bakom garaget och klipper utan enbart utnyttjar den smala remsan som en passage. Någon skrev att det skulle var möjligt att ställ in? Det hade varit fint med en Gardena med guidekabel och att jag slipper lyfta över den till den andra sidan. Nu i efterhand så borde jag placerat garaget 2 m från tomtgräns när jag byggde det för 6 år sedan, men vem tänkte på det då :|
 
Om du minskar avståndet för hur långt den ska köra över kabeln så bör du får mer att spela på. I manualen rekommenderas inte smalare passager än 1,5 - 2 meter med risk för att den hittar in under klippning och kommer köra där länge innan den hittar ut och då kommer gräset se till plattat ut. Men med automatisk passagehantering och guide bör den kunna leta sig igenom. Dock är det nog risk för att det blir spårigt tids nog. Men det gäller ju alla klippare.
 
Redigerat:
Precis. Det är min bild också :D
 
quick skrev:
Om du minskar avståndet för hur långt den ska köra över kabeln så bör du får mer att spela på.
Menar du att jag kan programmera en HQ/Gardena angående hur nära den får komma begränsningskabeln?
 
rhomax skrev:
Menar du att jag kan programmera en HQ/Gardena angående hur nära den får komma begränsningskabeln?
Inte hur nära utan hur långt förbi slingan den ska klippa, Men att minska det värden är inte att rekommendera då det ger mer att trimma på resten av tomten.
 
Hittade denna info på Husqvarnas faq:

Klarar Automower® smala passager?Ja, Automower® klarar smala passager på ned till 60 cm bredd, beroende på vilken modell som används.

Om jag eventuellt skaffar HQ AM 315 som är 51cm borde ju min passage på 1m vara möjlig.
 
315 kan vara ett bättre val än R160 då den har automatisk passagehantering vilket ger en enklare installation med mindre manuella inställningar.
 
peternicklas
rhomax skrev:
Hittade denna info på Husqvarnas faq:

Klarar Automower® smala passager?Ja, Automower® klarar smala passager på ned till 60 cm bredd, beroende på vilken modell som används.

Om jag eventuellt skaffar HQ AM 315 som är 51cm borde ju min passage på 1m vara möjlig.
För att du ska förstå skillnaden, titta på denna test.
https://www.youtube.com/watch?v=IN9v-Jgke4w
 
För att förstå lite hur smal passage som den klarar:
Om du totalt sett har 1m mellan husvägg och buskar så går det åt 30+35cm för begränsningskabeln. Kvar blir då en passage som den kan gå i på 100cm-35-30=35cm. Så en klipp-passage på 60cm innebär att avståndet måste vara minst 125cm om det är en vägg resp. buskar. Ska du ha en guide igenom där så finns det ett avstånd från begränsningskabeln som den ska ligga på; tror det är 40cm. O då får du ställa ner korridorbredden väldigt smalt vilket innebär att du kan få spår utefter guidekabeln.

Mest lite grundläggande tänk kring smala passager...
 
mortimer skrev:
För att förstå lite hur smal passage som den klarar:
Om du totalt sett har 1m mellan husvägg och buskar så går det åt 30+35cm för begränsningskabeln. Kvar blir då en passage som den kan gå i på 100cm-35-30=35cm. Så en klipp-passage på 60cm innebär att avståndet måste vara minst 125cm om det är en vägg resp. buskar. Ska du ha en guide igenom där så finns det ett avstånd från begränsningskabeln som den ska ligga på; tror det är 40cm. O då får du ställa ner korridorbredden väldigt smalt vilket innebär att du kan få spår utefter guidekabeln.

Mest lite grundläggande tänk kring smala passager...
Ja då kommer jag ju ej kunna lägga en guide igenom då det blir för smalt. Ny fråga: För att lyckas få igenom en ex HQ 320 - kan jag lägga begränsningskabeln för "nära" garagevägg och buskar (typ 5cm ifrån så bredden blir 90cm), placera en guidekabel igenom passagen och sätta korridorbredd till typ 0 och få klipparen att ta sig igenom genom att programmera en släppunkt efter garaget? Vad är risken?Att den blir kantstött när den kör in i garageväggen om den lyckas leta sig in i passagen efter släppunkten? Jag kan ju alltid montera en mjuk sarg längs garageväggen eller liknande för att minska slitaget.
 
legion skrev:
Inte hur nära utan hur långt förbi slingan den ska klippa, Men att minska det värden är inte att rekommendera då det ger mer att trimma på resten av tomten.
Minskar du värdet ifrån första början är det ju inget problem. Du lägger ju bara kabeln närmare. Ändrar du till att den ska köra över kabeln till 25 istället för 32cm så får du ju helt enkelt lägga kabeln 28cm ifrån fasta hinder istället för standard 35cm. Men ändra det i efter hand så blir det ju lite extra jobb.

Har du en klippare med automatisk passagehantering kommer den att gå närmare guiden när begränsningskablen närmar sig för att hitta igenom utan att behöva ställa ner korridorbredden för guiden. Dom rekommenderar 30cm mellan guide och begränsningkabeln på den sidan klipparen inte kör och så mycket som möjligt på den andra sidan om guiden till begränsning. Räknar man på 30cm på båda sidor om guiden och sen 28cm utan för begränsningskabeln så bör du klara dig på 116cm. Sen går det ju ytterligare flytta ut begränsningen om det inte gör så mycket om den kör emot. Tycker det bör gå att lösa. Gränser går ju att tänja men Husqvarna garanterar inget. Åk och prata med en ÅF som installerar och se vad dom säger. I värsta fall går det leda in den via begränsningskabeln men då måste du ställa ner korridorbredden på begränsningen för att kommer den i vissa fall snappa upp slingan på andra sidan passage och gena över istället för att åka in i passagen.
 
Redigerat:
quick skrev:
Minskar du värdet ifrån första början är det ju inget problem. Du lägger ju bara kabeln närmare. Ändrar du till att den ska köra över kabeln till 25 istället för 32cm så får du ju helt enkelt lägga kabeln 28cm ifrån fasta hinder istället för standard 35cm. Men ändra det i efter hand så blir det ju lite extra jobb.

Har du en klippare med automatisk passagehantering kommer den att gå närmare guiden när begränsningskablen närmar sig för att hitta igenom utan att behöva ställa ner korridorbredden för guiden. Dom rekommenderar 30cm mellan guide och begränsningkabeln på den sidan klipparen inte kör och så mycket som möjligt på den andra sidan om guiden till begränsning. Räknar man på 30cm på båda sidor om guiden och sen 28cm utan för begränsningskabeln så bör du klara dig på 116cm. Sen går det ju ytterligare flytta ut begränsningen om det inte gör så mycket om den kör emot. Tycker det bör gå att lösa. Gränser går ju att tänja men Husqvarna garanterar inget. Åk och prata med en ÅF som installerar och se vad dom säger. I värsta fall går det leda in den via begränsningskabeln men då måste du ställa ner korridorbredden på begränsningen för att kommer den i vissa fall snappa upp slingan på andra sidan passage och gena över istället för att åka in i passagen.
Jag ska kontakta en ÅF imorgon angående den smala passagen. Efter att ha lusläst manualen för HQ AM 310/315 tycker även jag att den borde komma igenom om jag minskar max passage av begr-kabel till 25cm samt kanske lägger den ena för nära buskarna så jag klarar 30cm på båda sidor om guiden. Med automatisk passagehantering så borde den ju fixa det.
 
Tycker oxå det borde funka. Om inte annat så ska det gå att leda in den med begränsningskabeln om du sätter ner korridorbredden på min. Men funkar det med guiden så är det ju att föredra
 
peternicklas skrev:
För att du ska förstå skillnaden, titta på denna test.
[länk]
Den där videon har vi ju redan konstaterat är mer eller mindre ren bluff.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Den där videon har vi ju redan konstaterat är mer eller mindre ren bluff.
Den är ingen bluff. Gjord av en privatperson i Tyskland helt utan Worx vetskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.