Frugan vill att jag ska sätta kakel på skorstensmuren i det renoverade köket.
Ovanför spis och diskbänk.
Infällda i muren finns några luckor (som ska blästras). Ugnsluckan är bågformad i överkant.
Vilket verktyg ska man använda för att skära kaklet efter den?


Finns det tunnare alternativ till kakel? Jag tänker att kakel+fix bygger ju en del så jag misstänker att luckorna kan komma att se "infällda" ut. Plus att det blir för trångt att sätta kakel bakom lucklåset och då är det ingen idé att sätta mellan luckorna heller (skulle se plottrigt ut).
 
  • 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelblad till sticksågen fungerar bra. Sen om det blir snyggt att kakla som ni tänkt låter jag va osagt.
 
Vinkelkap med stenskiva kan du såga runt med om du lutar maskinen.
Blir knasigt med luckorna och nivåer, lossa och flytta ut dem, antar att dom sitter i bruk...,
 
Larsa skrev:
Blir knasigt med luckorna och nivåer,
Jag håller med. Det blir inte snyggt. Ska försöka övertala frugan. Även om det bär emot att börja riva i muren nu när allt annat i köket är klart.
Kanske kan man använda IKEA´s fuskkakel (bara 2mm)? Måste kolla om det är tillräckligt hårt, eller om det är så mjukt att det följer ojämnheter i underlaget.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30227078/
 
Min åsikt efter att ha sett liknande i verkligheten: lämna några centimeter fritt runt luckorna. En kvadrat runt den svängda. Välj storlek på plattorna så att det blir bra med hela plattor. Inte bara enklast utan snyggast också.
 
Angående en helt annan sak: Har du pratat med sotaren ang placeringen av skåpen? Ett minimikrav när man placerar skåp på en rökkanal är att man inte använder bakstycke på skåpen. Sen har du dessutom en eldstad och då är det vissa mått till brännbart dessutom.

Sen brukar man inte få förankra saker i muren.

Detta gäller förstås bara om du ska elda.
 
Redigerat:
Jag skulle ha putsat upp ytan och sen målat den, struntat i kakel helt enkelt. Det finns gott om olika färger som är lätta att torka av och rengöra.
 
Anna_H skrev:
Min åsikt efter att ha sett liknande i verkligheten: lämna några centimeter fritt runt luckorna. En kvadrat runt den svängda. Välj storlek på plattorna så att det blir bra med hela plattor. Inte bara enklast utan snyggast också.
Tack för din åsikt, Anna. Vi ska diskutera den möjligheten. Jag tror nog också att det blir bättre än att skära ut nära luckorna och få skilda nivåer.
 
frlise skrev:
Detta gäller förstås bara om du ska elda.
Ja just det. Luckorna blir bara för prydnad. Men tack för dina synpunkter. Det kan vara bra som argument om "någon" i framtiden börjar hosta om att man skulle vilja prova att baka......
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag skulle ha putsat upp ytan och sen målat den, struntat i kakel helt enkelt.
Ja, det tänkte jag från början. Men vi är tyvärr två om att tycka.
Måste man knacka ner all den gamla putsen, eller finns det någon "primer" eller nåt man kan stryka på, innan man putsar på nytt?
 
Så här blev resultatet. Inget kakel alls. Bara putsad yta, och tapet med glasskiva framför. Det skulle sett konstigt ut med kakel, hur vi än gjort.
Efter fotot har utrymmet runt sotluckorna fyllts med latex, och luckor och knoppar monterats.
20150505_200107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lars-Erik skrev:
Så här blev resultatet. Inget kakel alls. Bara putsad yta, och tapet med glasskiva framför. Det skulle sett konstigt ut med kakel, hur vi än gjort.
Japp det hade definitivt sett konstigt ut.

Ett enda utförande med kakel hade sett acceptabelt ut, och det är att kaklet suttit bakom luckorna, dvs att ni tagit loss alla delar, kaklat och sen återmonterat luckor över kaklet.
 
Snyggt!
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.