Hej

Idag tänkte jag köpa mig en robotgräsklippare till ca 350 kvm. Efter lite efterforskning är jag nu nere på någon av modellerna Gardena R50Li eller Husqvarna Automower 305. Nästan samma prislapp.
Hittar inte riktigt vad som skilljer sig mellan modellerna förutom att Gardenan är en ny modell medans Husqvarna har några år på nacken?

Har ni några tips och erfarenheter som kan hjälpa mig ta rätt beslut vore jag tacksam
Skillnader mellan modeller eller något annat viktigt att tänka på?
 
Jag är supernöjd med min automover. Jag fick justera slingans placering på några ställen men sen efter det har den aldrig krånglat utan går som en klocka!
 
Pathol skrev:
Hej

Idag tänkte jag köpa mig en robotgräsklippare till ca 350 kvm. Efter lite efterforskning är jag nu nere på någon av modellerna Gardena R50Li eller Husqvarna Automower 305. Nästan samma prislapp.
Hittar inte riktigt vad som skilljer sig mellan modellerna förutom att Gardenan är en ny modell medans Husqvarna har några år på nacken?

Har ni några tips och erfarenheter som kan hjälpa mig ta rätt beslut vore jag tacksam
Skillnader mellan modeller eller något annat viktigt att tänka på?
De klippare du nämner är samma modell. HQ äger gardera.
 
Och jag har precis köpt en Gardena R50. Det är installationen av slingan som är krånglig, på så sätt att man kommer få justera den vartefter man märker att roboten fastnar med mera.

Själva roboten bara går. :)

Tips: Köp extra slinga och pinnar, samt skarvdon för om linan går av. För min 400-500 kvm stora tomt behövdes 1 extralina, 2 påsar extra pinnar och har slut på medföljande påse skarvdon efter att linan klippts av på några ställen.

Det sägs att linan sjunker genom jorden av sig själv efter ett tag... .Njae... på vissa ställen inte. Allt beroende på hur mjuk jord osv. Så jag kommer fylla på med jord ovanpå istället på vissa ställen, och så lite gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.