peternicklas skrev:
Be honom istället att ringa till supporten så han får ett nytt laddkort.
På vilket sätt skulle det lösa hans problem? Blir det ny signal/frekvens om kortet byts ?
 
mortimer skrev:
Du placerar laddstationen i husets nedre vänstra kant enligt bilden och sedan drar du guidekabeln genom den smala passagen bakom garaget. Dock behöver du ha åtminstone 1,5m mellan husvägg och buskkant för att lägga begränsningskabeln där. Ta bort makadam o lägg plattor längt in där och så gräs på resten.
R160 har bara 1 guide men det klarar du galant på den tomten. Du kan programmera 2 olika släppunkter utifrån guidekabeln eller begränsningskabeln (höger eller vänster)
R160 har 3 olika sökfunktioner när den behöver ladda; basstation, guidekabel och begränsningskabel(i den ordningen också). Så när den är i det lilla området längst ned så hittar den basstationen inom 4min som är standardtid som den ska söka efter laddningsstationen(går ändra tid om man vill)
En tanke slog mig. Eftersom det är trångt bakom garaget och den totala bredden bara är typ 105cm - vad händer om jag placerar begränsningskabeln för nära garageväggen (typ bara 15cm eller mindre ifrån vägg) och för nära buskarna? Sedan lägger jag guidekabeln ganska nära buskarna (för klipparen går väl höger ut och vänster in) och ställer in klipparen på minimum i tolerans för hur mkt den får avvika på guiden. Skulle det funka tro? Borde den inte ta sig förbi utan att krocka med väggen eller buskarna då?
 
peternicklas
mortimer skrev:
På vilket sätt skulle det lösa hans problem? Blir det ny signal/frekvens om kortet byts ?
Kan vara fel på kortet, vilket medför sämre signal.
 
Okej. Förstår han inte själv att han måste kontakta supporten så ska jag berätta det för honom.
 
peternicklas
mortimer skrev:
Okej. Förstår han inte själv att han måste kontakta supporten så ska jag berätta det för honom.
Blir en klippare störd av en annan slinga så brukar den i regel inte gå fram till slingan utan står och "stöter" i riktning mot slingan.
 
rhomax skrev:
En tanke slog mig. Eftersom det är trångt bakom garaget och den totala bredden bara är typ 105cm - vad händer om jag placerar begränsningskabeln för nära garageväggen (typ bara 15cm eller mindre ifrån vägg) och för nära buskarna? Sedan lägger jag guidekabeln ganska nära buskarna (för klipparen går väl höger ut och vänster in) och ställer in klipparen på minimum i tolerans för hur mkt den får avvika på guiden. Skulle det funka tro? Borde den inte ta sig förbi utan att krocka med väggen eller buskarna då?
Det är inte att rekommendera att lägga begränsningsslingan närmare garageväggen än angivna 35 cm. Då kommer klipparen krocka och skrapa i väggen hela tiden när den klipper.
 
legion skrev:
Det är inte att rekommendera att lägga begränsningsslingan närmare garageväggen än angivna 35 cm. Då kommer klipparen krocka och skrapa i väggen hela tiden när den klipper.
Ok jag förstår, men kan man programmera klipparen att sträckan bakom garaget bara är en passage och ej ett område där den behöver åka omkring och klippa? Då borde det ju inte bli ett bekymmer? Frågan är om sådana funktioner finns?
 
peternicklas
rhomax skrev:
Ok jag förstår, men kan man programmera klipparen att sträckan bakom garaget bara är en passage och ej ett område där den behöver åka omkring och klippa? Då borde det ju inte bli ett bekymmer? Frågan är om sådana funktioner finns?
Titta på en Worx Landroid M så slipper du fundera över passagen, den klarar detta.
 
peternicklas skrev:
Titta på en Worx Landroid M så slipper du fundera över passagen, den klarar detta.
Och Landroiden hittar igenom passagen utan guidekabel eller har den en sådan?
 
peternicklas
rhomax skrev:
Och Landroiden hittar igenom passagen utan guidekabel eller har den en sådan?
Ja, den bör klara det och det utan guidekabel.
Finns en film här där det har testats.
 
peternicklas skrev:
Ja, den bör klara det och det utan guidekabel.
Finns en film här där det har testats.
utrymmet på andra sidan garaget är ca 100kvm så den behöver ju ta sig in och vara där och klippa ca 1/8 av tiden den klipper (då gräsmattan är ca 850kvm). Det var därför jag snöat in på Gardena/Husqvarna pga guidekabeln och utnyttja en släppunkt efter garaget. Men om Landroiden kan ta sig förbi där på något smart sätt och relativt ofta så borde nu en sådan funka.. den ska ju klara 1000kvm så jag har ju lite marginal med mina 850kvm.
 
rhomax skrev:
Ok jag förstår, men kan man programmera klipparen att sträckan bakom garaget bara är en passage och ej ett område där den behöver åka omkring och klippa? Då borde det ju inte bli ett bekymmer? Frågan är om sådana funktioner finns?
Visst, det är inga problem.
 
peternicklas
rhomax skrev:
utrymmet på andra sidan garaget är ca 100kvm så den behöver ju ta sig in och vara där och klippa ca 1/8 av tiden den klipper (då gräsmattan är ca 850kvm). Det var därför jag snöat in på Gardena/Husqvarna pga guidekabeln och utnyttja en släppunkt efter garaget. Men om Landroiden kan ta sig förbi där på något smart sätt och relativt ofta så borde nu en sådan funka.. den ska ju klara 1000kvm så jag har ju lite marginal med mina 850kvm.
https://www.youtube.com/watch?v=QitnoBrcWwE här kan du se en passage på 60cm. som den klarar utan problem.
https://www.worxlandroid.com/sv-SE
 
Redigerat:
rhomax skrev:
utrymmet på andra sidan garaget är ca 100kvm så den behöver ju ta sig in och vara där och klippa ca 1/8 av tiden den klipper (då gräsmattan är ca 850kvm). Det var därför jag snöat in på Gardena/Husqvarna pga guidekabeln och utnyttja en släppunkt efter garaget. Men om Landroiden kan ta sig förbi där på något smart sätt och relativt ofta så borde nu en sådan funka.. den ska ju klara 1000kvm så jag har ju lite marginal med mina 850kvm.
Skrällseger till Måns. Nu har vi satt ribban ute i Europa och visat vad Sverige går för! Gött

Jag skulle oavsett vad ändå välja HQ/Gardena på p.g.a driftsäkerhet och guidekabel.
 
peternicklas
mortimer skrev:
Skrällseger till Måns. Nu har vi satt ribban ute i Europa och visat vad Sverige går för! Gött

Jag skulle oavsett vad ändå välja HQ/Gardena på p.g.a driftsäkerhet och guidekabel.
Trodde han vill ha hela gräsmattan klippt:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.