Hej.
Har köpt ett hus och skrivit avtal med en besiktningsklausul som i princip ger oss öppet köp fram tills ett visst datum.
Under besiktningen uppkom bla. att golvbrunnen i badrummet var felaktigt monterad (klämring saknades, allvarligaste punkten på badrummet) vilket medför risk för fuktskada. Det finns dock inga tecken på att en fuktskada uppträtt (ännu).

Vad är en rimlig summa att begära prissänkning med? Kostnad för ett helt nytt badrum är såklart inte att förvänta sig eftersom badrummet är från 2003.

Mitt resonemang med säljare är följande. En badrumsrenovering på 5 kvadrat kostar mellan tummen och pekfingret 150000:-. Med en livslängd för badrum på 30 år (dvs. det borde vara 18 år kvar av badrummets livslängd) är en rimlig summa att sänka priset med 18år/30år*150000:-=90000:-.

På det fick jag svaret att de anser det osannolikt att de skulle bli fuktproblem eftersom att det fungerat felfritt i 12 år. För att kompensera oss med att vi får leva med en ökad risk är de beredda att sänka priset med 50000:-.

Det som oroar mig kanske mest är om vi köper huset och sedan beslutar oss för att flytta inom en överskådlig framtid. Vi har då upplysningsplikt gentemot kommande köpare vilket jag förväntar mig kommer påverka slutpriset. Hur mycket är såklart omöjligt att säga men förmodligen tillräckligt mycket för att det skall vara värt att göra om hela badrummet inför en försäljning.

Vad har ni för erfarenheter, vad är rimligt?
Tacksam för all input! :)
 
Jag skulle iofs. tro att om klämring saknas så är det något värre fel än att bara sätta dit en ring. Mer troligt att det är en äldre brunn som borde ha bytts ut, som alltså inte är avsedd för klämring.

Jag tycker iofs att skillnaden mellan ditt sätt att räkna och säljarens sätt att räkna är såpass liten att ni borde kunna komma övverens.

Du kan ju titta på försäkringsbolagens tabeller över åldersavdrag. Det tycker jag är en rimlig beräkningsmetod för att avgöra hur stort avdrag från förvänta återställningskostnad man bör räkna med.

Ett sätt att räkna för att komma lite närmare säljarens erbjudande. Är ju att OM felet vore så allvarligt att badrummet skulle behöva åtgärdas NU genast. Då borde ni kunna pruta med ditt sätt att kalkylera.

Men nu är det ett fel som bara med viss sannolikhet kommer att orsaka en skada, och då kanske om ytterligare 5 år. Lägger man då till en sannolikhetskalkyl så kommer man närmare säljarens erbjudande.

OM detta är ett hus du väldigt gärna vill köpa så skulle jag köra på erbjudandet (efter att ha försökt förhandla ytterligare ett varv).
 
thomas33 skrev:
Köp en klämring med automatisk efterjustering och montera den i brunnen.
138 Kr!
[länk]

Självjusterande klämringar ger automatiskt plastmattan det rätta klämtrycket. Klämringen ställer in sig efter mattans tjocklek och ger därför alltid en tät mattanslutning.
Precis som hempularen säger rörde sig det här mer än om att bara klämringen saknades.

hempularen skrev:
Jag skulle iofs. tro att om klämring saknas så är det något värre fel än att bara sätta dit en ring. Mer troligt att det är en äldre brunn som borde ha bytts ut, som alltså inte är avsedd för klämring.

Jag tycker iofs att skillnaden mellan ditt sätt att räkna och säljarens sätt att räkna är såpass liten att ni borde kunna komma övverens.

Du kan ju titta på försäkringsbolagens tabeller över åldersavdrag. Det tycker jag är en rimlig beräkningsmetod för att avgöra hur stort avdrag från förvänta återställningskostnad man bör räkna med.

Ett sätt att räkna för att komma lite närmare säljarens erbjudande. Är ju att OM felet vore så allvarligt att badrummet skulle behöva åtgärdas NU genast. Då borde ni kunna pruta med ditt sätt att kalkylera.

Men nu är det ett fel som bara med viss sannolikhet kommer att orsaka en skada, och då kanske om ytterligare 5 år. Lägger man då till en sannolikhetskalkyl så kommer man närmare säljarens erbjudande.

OM detta är ett hus du väldigt gärna vill köpa så skulle jag köra på erbjudandet (efter att ha försökt förhandla ytterligare ett varv).
Har kikat på åldersavdrag för den villaförsäkring vi förmodligen kommer teckna. Där börjar avskrivningen för "keramiska plattor inklusive tätskikt" efter 10 år och då med en nedskrivning med 8% per påbörjat år. Om man utgår ifrån att badrummet är 12 år är det bättre för mig att räkna så.

Vi vill ha huset men vill ha en affär vi känner oss nöjda med. Har fått svar från mäklaren att han skall diskutera med säljaren igen. Dock trodde mäklaren att säljaren skulle be honom kontakta den som la näst högsta budet. Vet inte om det är någonting mäklaren säger för att sätta press på mig. Samma fråga bör ju rimligtvis uppstå hos näst högsta budgivare också. Jag kan självklart sätta mig in i säljarens situation också men ett argument som bara bygger på att jag får leva med ökad risk tycker jag är aningen svagt.
 
Totalrenoverade badrummet (5kvm) 1998 och byggde den större för knappt 20000kr. 6500kr av dessa gick till VVS firman som var där i knappt 45min för att flytta golvbrunn samt tapp vatten. Iofs är det inte inrett med kakel men med golvvärme samt jag inte köpte ny toastol eller handfat.

Vad jag försöker skriva är att ni uppskattar en hel renovering till en summa för att få det som ni vill ha det medan säljaren kanske har en helt annan uppfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
Ta de 50.000 och spring! Det är ju en absurd ersättning för ett fel som möjligen eller möjligen inte kommer att uppstå inom en framtid som högst troligtvis inte är närmare än nästa renovering.

Hur mycket skiljer det ner till näst högsta bud? Som säljare är det självklart intressant att kontakta den budgivaren om budskillnaden < prutandet.
 
S
Som föregående talare säger så är 50000 i försäkring sjukt bra. Att det skulle kosta 150k att renovera vid en skada är bara löjligt.
 
Strip skrev:
Ta de 50.000 och spring! Det är ju en absurd ersättning för ett fel som möjligen eller möjligen inte kommer att uppstå inom en framtid som högst troligtvis inte är närmare än nästa renovering.

Hur mycket skiljer det ner till näst högsta bud? Som säljare är det självklart intressant att kontakta den budgivaren om budskillnaden < prutandet.
Nästa bud nedanför låg 30000:- under vårt. Vi har bestämt oss och kommer acceptera 50000:- om det inte vill sänka mer. Om summan är absurd eller inte vet jag inte. Behöver jag renovera badrummet nästa år kommer det inte visa sig vara det. Huset kostar trots allt över 3,5 miljoner så i förhållande till det är det ingen hög summa.
 
Då håller vi tummarna för att säljaren inte kontaktat den andre budgivaren. Återkoppla gärna till tråden när affären är klar.
 
Och livslängden på ett badrum lär inte vara 30 år. Tror mer på 15år
 
Livslängden på ett badrum är 20år idag. Eller eventuellt lägre beroende på materialen
 
O
Men en fundering.. Det är väl egentligen bara "öppet köp" för köparen? Säljaren kan inte dra sig ur. Men säljaren kan däremot vägra att sänka priset. Det är hans rätt och köparen kan hoppa av helt det är hans rätt...

När man räknar hur mycket badrummet är värt vid en skada så får man inte nytt porslin så det är viktigt att tänka på...
Det är några kronor bara där... Blandare och porslin går att använda igen.
Jag tror att en ersättning på 50000 är ganska bra om du själv kom fram till 90000 så får man vara ganska nöjd. Det är en förhandling...
 
Ja det är bara öppet köp för köparen inte säljare. Dock så har jag ingen laglig rätt att kräva ett sänkt pris, bara att häva köpet. Så om säljaren vill skulle han i princip kunna säga att de inte accepterar något prisavdrag alls. Däremot har säljaren upplysningsplikt så om de går till budgivare 2 måste de lägga korten på bordet. De kan ju alltid erbjuda budgivare 2 det erbjudande jag fått och samtidigt neka mig det.

Jag har haft god ton med både säljaren och mäklaren hittills och båda känns mycket vettiga och resonabla så det känns dock inte sannolikt.
 
Lånar tråden lite, nyfiken på de här med upplysningsplikt, måste alltid säljaren upplysa om de fel som finns? Eller räcker de att svara ärligt på frågor från köparen?
Tex om köparen väljer att avstå att besikta huset/brf måste då säljaren berätta eventuella fel?
 
Jag skulle nog, som många andra föreslagit ta budet på 50.000.

Att mäklaren insinuerar att säljaren möjligen kontaktar budgivare nr 2 när du redan har ett kontrakt är ju bara ett skrämskott som inte nyttjar till något, som jag ser det.

Det är ju TS som helt och hållet kan bestämma, om han accepterar budet eller hoppar av köpet.

(Jag hade nog förstås tagit ett sista rövare och sagt att det skiljer 40.000 i bud mellan säljare och TS. Låt oss dela på det så priset sätts ner med 70.000:- (50.000+40.000/2=70.000) :cool:)

Säljaren har ju naturligtvis sin fulla rätt att säga blankt nej....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.