Jag har ett ställe där min klippare Tianchen S520 2015 års modell stannar. Det är på ett ca 5x5 m område den alltid stannar på.

Jag har ingen granne med klippare, och vad jag tror, ingen markkabel. Dock hänger en telefonledning ovanför platsen.

Hur söker man efter magnetiska störningar/kablar? Finns det instrument för sånt?
 
Är det mitt på gräsmattan eller anslutning till någon form av brunn/rabatt ?
Någon form av foto skulle förmodligen innebära att du kan få en gissning av oss.
Alternativt så tar du spade o gräver upp just där.
 
Exakt samma beteende har en annan S520 -2015 som jag hjälpt till att installera. Fast i det här fallet är området så litet som 1x1 meter. Platsen ligger ca 3 meter ifrån slingan. Ingen telefontråd ovanför. Och ingen elkabel i marken. Däremot gick vi metalldetektor som gjorde utslag. Grävde en bit ner i marken men hittade inget mer än en gammal rostig spik. Ägaren tror att det kan finnas en gammal rörspetsbrunn (= långt metallrör som går rakt ner i marken) som börjar en halvmeter ner.

Det märkliga är att klipparen inte visar något felmeddelande utan visar samma meny som när man precis har startat den. Det är precis som att något på den platsen gör att den startar om sig och sedan står och väntar på att någon ska trycka "start".

Har försökt provocera fram felet utan att lyckas, så det är långt ifrån varje gång den passerar platsen som den stannar.

M71, visar din något felmeddelande?
 
bjoma: exakt så blir det för mig också. Har flera gånger bevittnat detta i "realtid" - klipparen tvärstannar utan felkod. Den står i grundmenyn.

mortimer: det är på ett område runt om en avgränsning. Alltså där man går ut med en kabel och tillbaka samma väg (+/- 5 till 10cm) för att avgränsa en zon från en annan. Området ifråga är 100% platt, inga som helst hinder - typ "fotbollsplan".

Det jag funderar över är, det borde ju finnas någon utrustning man kan köpa/hyra/låna för att mäta störningar som gör att en robotgräsklippare, rent generellt, oavsett fabrikat, kan mäta "störningar"?
 
Det är inte så enkelt att du korsat kablarna till ön som du skapat runt avgränsningen ?
 
mortimer: Nej, det har jag inte. Dessutom, 2014 års modell hade inga problem på exakt samma plats. Och precis som bjoma skriver, det är c:a 3 meter till yttre avgränsningen av tomten. Jag har aldrig sett klipparen stanna närmare än så till tomtavgränsningen.

Vad styr/stör en sån här klippare? Och hur mäter man vad som stör?
 
peternicklas
m71 skrev:
mortimer: Nej, det har jag inte. Dessutom, 2014 års modell hade inga problem på exakt samma plats. Och precis som bjoma skriver, det är c:a 3 meter till yttre avgränsningen av tomten. Jag har aldrig sett klipparen stanna närmare än så till tomtavgränsningen.

Vad styr/stör en sån här klippare? Och hur mäter man vad som stör?
För långt avstånd mellan kablarna som går till ön?
 
Ja, kanske. Först hade jag 1-2 cm mellan kablarna. Det var inte bra, så jag grävde upp och ändrade till 5-10cm.

Tror du det kan vara felet?
 
peternicklas
m71 skrev:
Ja, kanske. Först hade jag 1-2 cm mellan kablarna. Det var inte bra, så jag grävde upp och ändrade till 5-10cm.

Tror du det kan vara felet?
Kablarna ska ligga intill varandra, 0 cm mellan dem.
 
Ok, gör om imorgon och provar. Tack för tipset!
 
I mitt fall är det ingen ö inblandad. Jag är också tveksam till om slingan är inblandad i det här överhuvudtaget. Hade det handlat om att klipparen tappade signal eller slingsensorn blev störd på annat sätt så borde det visats ett felmeddelande. Nu verkar det istället som att något stör den på sätt som får den att starta om, utan att larma eller trigga någon felkod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.