Hej
Jag ska byta ut mina fula gamla takpannor mot nya. Men frågan är om jag måste/bör byta läkt och takpapp. Jag har precis tagit bort de gamla pannorna när jag tittar på takpappen som ligger där så är den torr och fin i mina ögon likaså läkten.
Tror att takpapp och läkt är sen huset byggdes alltså 1959 :)
Hur ser man om pappen är pass dålig att den bör bytas?
Om jag förstått rätt så är väl takpappen mer en säkerhetsgrej ifall takpannorna skulle börja släppa in vatten av någon anledning. Dagens betongpannor känns ganska säkra och torra.

Hoppas det är någon som har lite mer erfarenhet som kan guida eller ge råd hur jag bör göra.

Med vänlig hälsning,
Alfons
 
När du ändå plockat ned pannorna, så är det dumt att låta papp från 50-talet ligga kvar. De nya pannorna kommer säkert att hålla minst 30 år och under den tiden kan det hända mycket med takpappen, om du inte lägger på ny.
 
Det är pappen som är vattenskyddet!
Pannorna är ett första skydd och för att pappen ska hållas på plats och inte utsättas för UV ljus och föråldras i förtid.
 
Byt allt, taket gör man riktigt...inga halvmesyrer!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Takpapp åldras.
Även om den ser torr och fin ut nu så betyder inte det att den inte släpper igenom vatten/fukt. Och, som sagt, på 30 år blir den inte yngre och tätare...

Om läkten är helt ok så kan den naturligtvis återanvändas. Det var bättre kvalitet på virket förr. (Men det gäller alltså inte takpappen.)
 
Pappen är takets tätskikt.
Pannorna är takets ytskikt.

Sedan är det stor risk att dagens takpannor inte passar optimalt med dåtidens läktavstånd.

Gämmförelse med badrum:
Skulle du byta ut tio-tjugo år gammalt tätskikt på badrumsväggen när du vill byta ut kaklet?
 
Det är väl just det att den ser torr ut som är skälet till att du bör byta den. Om den såg "fet" ut så hade det kanske varit en annan sak.
 
Ok, tack för svar! Ja det är väl dumt att vara dumsnål och lat när det gäller taket. Jag byter rubbet så jag kan sova gott om natten :)
 
  • Gilla
LarssonBygger och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Bra val! (y)
 
Ja, just tak är inget bra ställe att va dumsnål på.
 
  • Gilla
jacs
  • Laddar…
Takpapp består (den sort du har på ditt tak) till stor del av tjära. I din papp har med all säkerhet all tjära dunstat bort av värme. Pappen går då sönder så fort du rör vid den. Ny papp är full med tjära som står emot vatten (finns idag fler olika varianter). Du ser detta och inser att det måste bytas när du/hantverkaren börjar ta bort pannorna o läkt. Lycka till :)
 
Dessutom är det inte speciellt dyrt, typ 30 kr/kvm för pappen och lite spikar. Det tar inte många timmar för någon som är van att lägga pappen med en spikpistol, så säg Max 10 000 kr för ett tak på 200 kvm,
 
Kolla på utsprånget hur långt ut det går på ditt hus och fundera på om du inte skall förlänga det när du ändå håller på sas.
 
S
Detta har jag funderat på själv, hur förlänger man egentligen utsprånget på rätt sätt? Takstolarna slutar ju där dom slutar.
 
SueCia skrev:
Detta har jag funderat på själv, hur förlänger man egentligen utsprånget på rätt sätt? Takstolarna slutar ju där dom slutar.
På vårt fritidshus så kapades den gamla takstolen inne på vinden och sedan monterades en längre bit in som gjorde att vi fick en längre takfot, orsaken till att det gjordes var att vi kompletterade med isolering vid panelbyte, samt att en luftspalt som saknades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.