J
Hej, och ytterligare en tråd om fönster i bastun. Har inte hittat ng bra info om just min frågeställning så ändå kanske det är bra för fler än mig.

Ska bli bastu i källaren och min fundering gäller om det befintliga fönstret (se bilden) kan vara kvar och användas som det är inne i bastun och bli utsatt för värme och fukt ca 10-12 ggr per år under 2 timmar per gång?

Vill ha ljusinsläppet och kontakten med yttervärlden in i bastun.
Kan det bli stora problem med fukt, värmespänningar, etc?
Jag inser ju att det inte är det ultimata klimatet, men vad kan hända egentligen? Blir konsekvensen att vi får göra fönsterrenovering två tre gånger på en tioårsperiod så tycker jag att det är ok.
Det är präktig kvalité, 50-tal och väl underhållet. Helt och fint. Öppningsbart. Ej säkerhets, utan vanligt glas.
2015-05-23 10.10.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-05-23 10.10.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer aggregatet direkt under fönster? Måla med tålig färg, typ våtrum flera lager och se till att torka efter er om det ser ut att ta stryk efter baden, gissar att det kommer gå bra.
 
J
Ej agg under fönstret. Tack för tipset med färgen!
Byta glaset mot något annat glas som tål mer värme?
 
Så varmt, att det finns risk för att glaset går sönder, lär det knappast bli. Däremot finns det en risk att det blir en massa otrevligt glassplitter om det går sönder. Det kan ni motverka, genom att klistra splitterskyddsfolie på glaset.
 
S
Jag har varit med om att glas man tar ut ur diskmaskinen spricker när man tar ut dom direkt maskin e klar o sen spolar kallvatten på dom, frågan är vad som händer om du har -30 ute och sen snabbt värmer glaset till 80 grader. Jag tror det kan vara värt att titta på mer tåligt glas.
 
Men det är tvåglasfönster och knappast att en bastu kommer upp till en värme så glaset blir 80 grader på så kort tid att de riskera att spricka. Finns och har funnits bastuhus med vanligt englasfönster och inte är spruckna glas något problem.
 
Mina svärföräldrar har ett fönster i bastun på samma sätt, inga problem alls med det. Och då används bastun flera gånger i veckan.
 
Jönas skrev:
Hej, och ytterligare en tråd om fönster i bastun. Har inte hittat ng bra info om just min frågeställning så ändå kanske det är bra för fler än mig.

Ska bli bastu i källaren och min fundering gäller om det befintliga fönstret (se bilden) kan vara kvar och användas som det är inne i bastun och bli utsatt för värme och fukt ca 10-12 ggr per år under 2 timmar per gång?

Vill ha ljusinsläppet och kontakten med yttervärlden in i bastun.
Kan det bli stora problem med fukt, värmespänningar, etc?
Jag inser ju att det inte är det ultimata klimatet, men vad kan hända egentligen? Blir konsekvensen att vi får göra fönsterrenovering två tre gånger på en tioårsperiod så tycker jag att det är ok.
Det är präktig kvalité, 50-tal och väl underhållet. Helt och fint. Öppningsbart. Ej säkerhets, utan vanligt glas.
[bild]
[bild]
Inga problem att ha kvar detta fönster. Jag skulle däremot slipat bort färgen och bara använt bastuskydd/impregnering på den. Det kommer att bli kondens på fønstret och målarfärg flagna av. Bättre att ha ren träyta som torkar fort i värmen.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
Posa71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.