J
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill gärna ha hjälp att bygga om den! :)
 
A
Denna lampan håller uppenbarligen inte svensk standard!
 
tommib
Du behöver då lågvoltslampor som passar i E27-sockel och en lämplig transformator. Just nu är jag inte framför datorn men jag kan komma med några förslag imorgon. Var har du tänkt att hänga lampan? I en vanlig krok i taket? Tänk också på att den ints kommer lysa särskilt starkt med 12V om du ska hålla dig under de lagliga gränserna.
 
tommib
Hmm... när jag tittar närmare kanske man kan klara sig med att byta sladden till svart SKX men då behöver den tittas närmare på med avseende på lampsocklarna. Den blir inte helt ok men väldigt mycket bättre än den är nu.
 
J
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jättesnällt av dig. Jag tar gärna emot förslag. Det gör inget att den inte lyser så starkt. Den är mest en prydnad och ska hänga i krok i taket.
 
J
Kan jag jorda den också?
 
tommib
Nja. Det går, men du kommer få massa fula sladdar överallt. Det är nog bättre att försöka få det till att den är dubbelisolerad och därmed ojordad.
 
J
Ok! Säg vad jag ska köpa och göra så försöker jag få till det.
 
tommib
Det säkraste är nog att konvertera lampan till 12V. Det gör du genom att koppla en transformator mellan lampan och vägguttaget. T.ex denna http://www.kjell.com/sortiment/el/b...nsformatorer/rund-halogentransformator-p44233 kan du gömma i dosan bakom lampkontakten. Den ger 12V och 70W. I lampan sätter du sedan ljuskällor för 12V. Det finns för standardsockel också, t.ex http://www.lamportillallt.se/energityp/glodlampor/narva-lagvoltslampa-e27-15w-12v.html. Nackdelen med detta upplägg är att du maximalt kan sätta fyra sådana lampor i din lampa då transformatorn inte kan driva mer. En annan nackdel är att det är speciallampor. En ytterligare nackdel är att du på något sätt måste koppla transformatorn fast till lampan så att det inte är möjligt att flytta på lampan till ett vanligt lamputtag. Själva lampkontakten är annars en rätt bra 12VDC-kontakt då den är polariserad.
Som du märker finns det ett flertal stora nackdelar med detta upplägg.

Den andra varianten är att öppna lamphållarna och byta all sladd till t.ex. denna http://www.kjell.com/sortiment/el/e...tionskabel/kabel-230v-skx-pris-m-svart-p39669. Det är dock inte säkert att det går. Kabeln parallellkopplas i lamphållarna och du avslutar med en vanlig lampkontakt. Detta förutsätter att lamphållarna är konstruerade så att det går att dragavlasta kabeln på något bra sätt så att den inte riskerar att lossna.

För att förtydliga så är problemet med den befintliga kabeln är att den ser ut att vara högtalarkabel eller liknande. Den är endast enkelisolerad och sannolikt är isoleringen inte heller godkänd för 230V. Därför är den extremt olämplig att ansluta.
 
tommib
Hmm.... det var en lustig kabel. När man tittar närmare på den ser man faktiskt att den är märkt H03WH vilket dels antyder att det är en modern kabel samt att den ska vara ok för upp till 300V. Man kan till och med skymta ett litet CE-märke. Den ser dock fortfarande enkelisolerad ut. Kabeln som sådan är sannolikt inte godkänd för bruk i Sverige men det kanske inte är så illa som det först såg ut. Här får nog någon elektriker tycka till....
 
Man kan till och med skymta ett litet CE-märke.
CE China Export?
 
Det är faktiskt ganska vanligt att se enkelisolerade trådar i taklampor, oftast är det kombination med kedjor och att dessa då är transparenta. guld, brons, etc, färgade och utan jord.
Har inte koll på om det följer regelverk eller inte, men de har tidigare sålts av affär med sådan lösning. Om det fortfarande finns idag vet jag inte.
Däremot skulle jag med sådana lampor och även den ts har se till att det finns en jordfelsbrytare som skyddar dessa lampor.
 
Johnnie Dunberg skrev:
Ok! Säg vad jag ska köpa och göra så försöker jag få till det.
Var/hur har du köpt den - är den ny och köpt i affär eller kommer den från loppis?
Jag är inte så säker på att vi utifrån bilderna behöver rusa iväg och bygga om den.

Dvs ser lampan ut att vara modern map det elektriska, om vi bortser från att stickpropp saknades.
Är det isolerade lampsocklar där gängan i sockeln är isolerad från kontaktblecket osv?
Ser allt fräsch ut?
Sladden, är den märkt H03WH-? Då är den i så fall enkelisolerad, men om den är märkt t.ex H03VV så är den dubbelisolerad.

Din lamppropp är ojordad. Om ditt rum har ojordade uttag så får du använda denna lampa med enkelisolerade ledare.

Jag förmodar att ni avser att hänga lampan i taket, och att ingen i hushållet kommer att hänga i lampan med tårna mot ett jordat värmeelement?
 
Inte för att jag är elektriker, men vi har en Kina-importerad lasermaskin i maskinparken ute i produktion, och den CE-märkningen är inte av vårt slag, utan en Kina-specifik sådan som alltså inte gäller enligt standard i Sverige.

Bara som en upplysning i diskussionen kring märkningar då.
 
tommib
Varför är det ok att använda enkelisolerade ledare i en lampa där man lätt kan komma åt dem? Detta var en nyhet för mig...

Jag är ju inte TS men tycker att lampan faktiskt ser rätt modern ut med isolerade socklar i plast, jag reagerade på kabeln som såg ut att vara av typen högtalarkabel. När man zoomar in på bilden ser man dock märkningen H03WH-H 2x0,75 mm2. Kan fortfarande vara högtalarkabel men är ju ok till 300V (och med den märkningen är den rimligen tillverkad på hitsidan om millenieskiftet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.