Vi planerar att bygga på en tomt som jag ska få av min mamma. Tomten ska avstyckas från hennes fastighet. Eftersom jag har 2 syskon och att det ska bli rättvist så ska de få pengar istället. Då jag inte vill att det ska bli några konflikter i ett senare skede, arvstvister, vill jag skriva någon form av avtal där vi syskon konfirmerar gåvan och att affären därmed har avslutats d.v.s inte kommer inte tas upp vid en bouppteckning.

Det jag undrar är följande:

1. Vilken typ av avtal bör ovanstående tas upp?

2. Vilken typ av avtal bör man utnyttja vid överlåtandet av tomten?

3. Var finns det avtalsmallar man kan utnyttja?

4. Är det ngt ytterligare man bör tänka på?

/P
 
De kan inte sätta några juridiska hinder i vägen mer än att hävda att din mor möjligtvis inte var vid sina sinnes fulla när detta skedde...

Skriv ett gåvobrev på avstyckningen som ev. make till henne godkänner (om denne ev. person ej äger marken också) och registrera i tingsrätten så kommer din nya tomt inte att tas upp i bodelningen.

Det som dock KAN hända är att syskonen inte känner sig rättvist behandlade och det kan bara skötas genom personliga kontakter nu och då...

4: Vem skänks tomten till? Om du tillsammans med partner ska bygga hus behöver ni helst vara ägare bägge två till tomten eftersom det annars bara blir en som kan stå som beställare av hus och ta lån på fastigheten...

Lite hjälp kanske?
/H
 
Hemmakatten
Gåvor kan återkallas inom 10 år från gåvotillfället om givaren dör inom den tidsramen.

Ett första steg är väl att kontrollera (med kommunen) att man FÅR stycka av.
Ett andra steg är att göra en värdering av den blivande tomten (av behörig värderingsman, kostnad ca 2-3.000). Tomtens värde är också beroende av om kommunen tillåter att det byggs bostadshus på den. Kolla i förväg!
Om avstyckningskostnaden och ev. gatukostnadsersättning samt anslutningsavgifter för VA skall ingå i gåvan bör syskonen kompenseras med samma belopp.
Om din mor ska ge bort sådana stora summor, så borde kostnaden för en jurist att upprätta korrekta gåvobrev och avtal vara överkomlig. Och framförallt måste det kännas skönt att veta att allt är juridiskt ok och att alla syskonen känner sig nöjda.
 
Vi har kollat att den blivande tomten får bebyggas. Jag har studerat detaljplanen och pratat med bygglovskontoret. Gatukostnadsersättningen är troligtvis redan betald eftersom min mor redan har ett hus på fastigheten. Anslutningsavgifter är tänkt att jag själv ska stå för. Alltså el, VA och fjärrvärme.

Varför kan gåvor kan tas tillbaka om personen som skänkt dör inom 10 år, beror det på om givaren inte är vid sina sinnens fulla bruk?

Om mina syskon är med på karusellen från början borde det väl vara ok!

/P
 
Hemmakatten
Anledningen till att återkallelse (vid vissa noggrant definierade situationer) kan ske är att en stor gåva kan ses som förtida arv och inkräkta på de övriga barnens laglott.
 
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men jag skulle vilja veta vilka definierade situationer en gåva kan återtas och vad som kan sägas vara gåva? Min far har tre andra barn (i andra äktenskap) förutom mig och min bror. Min far sålde för ett par år sedan mina farföräldrars sommarhus (på tomt som hyrs av kommunen) som ligger i ett mycket attraktivt kustläge till två av mina syskon. Jag tror att köpeskillingen var ca 50 000:-. Ett par år senare sålde de huset för över 500 000:-. Det här är i princip det enda min far äger som är värt någonting. Huset är för evigt förlorat men är arvet det också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.