Hej
Lång historia kort.. ska köpa min första robotklippare till en gräsyta på ca 600 kvm.

Väljer mellan automower 310 och Miimo 310. Det jag tycker är mycket attraktivt med Hondan är att den är anpassad för upp till 2000 kvm vilket, om jag förstår det rätt...., gör att den är snabbare och inte behöver vara ute och köra så ofta. MEN är också mån om att den ska vara så tyst som möjligt, många skriver ju att Husqvarnan är väldigt tyst men hur är det Hondan? Har hört att den låter mer och "väser" lite med sin fläkt. Är det någon som vet/har erfarenhet.? Är rädd att jag ska gå och störa mig på ljudet....

Tacksam för hjälp.
 
Med en yta på 600m2 räcker ju 310 med råge. 310 har ju en inlagd vilotid på minst 6 timmar varje dag. Jag vet inte hur mycket Hondan behöver klippa för att klara 2000m2 men behöver den gå hela dagarna så är ju skillnaden i klipptid mindre än vad man först kan tro. 315 klarar ju 1500m2 utan vilotidsbegränsningen t.ex. Bästa är väl att åka och kolla på båda varianten så man får klämma å känna å framför allt lyssna om ljudet är en känslig punkt. Hur har du det med närheten till service på dom båda alternativen? Sånt är ju guld värt när nått krånglar.
 
Hej o tack för ditt svar.
Ja Hondan är ju rejält överdimensionerad men tänker att den kör av trädgården snabbare så att gräsmattan får vila några dagar per vecka.

Ja ljudet är faktiskt en känsligt kapitel, kanske lite löjligt men vill ha en som upplevs så tyst som möjligt. Kan kanske inte både ha kakan och äta den...

Har nog bra service hos en handlare i Helsingborg som säljer båda modellerna.
 
Fördelen med hondan då är ju att du kan klippa järnet ena dagen och vila en hel dag. Det kan ju bli svårare med Husqvarnan efter som den kan gå max 18timmar per dag totalt ink. Laddning. Då bör det bli svårare att trycka in en vilodag eller två. Båda är ju fina klippare så oavsett så kommer du bli nöjd.
 
Tack, ja det lutar nog åt Hondan som får klippa järnet vissa dagar :D
 
Låter som ett bra val. Honda gör grymma grejer. Hade gärna oxå haft en men valet föll för min del på Husqvarna pga service, kontakter och att grannen hade en.
 
Lyssna på dem. Om den går mycket eller ännu mera spelar nog mindre roll, om man inte trivs alls med ljudet.
 
20150523_130723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det klart, bara att installera öppna en öl och luta sig tillbaka. Tack för input.
 
Redigerat:
Härligt! Hoppas att det blir nöjd ditt val.
 
walle10 skrev:
...
Då var det klart, bara att installera öppna en öl och luta sig tillbaka. Tack för input.
Off topic, men du hade nog mått bättre av att klippa dina 6 x 10 meter gräs med en handjagare, och ta pilsnern lite senare ;)
 
KnockOnWood skrev:
Off topic, men du hade nog mått bättre av att klippa dina 6 x 10 meter gräs med en handjagare, och ta pilsnern lite senare ;)
Jag tror att du redan druckit några pilsner med tanke på dina mattekunskaper��
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Jag tror att du redan druckit några pilsner med tanke på dina mattekunskaper��
Ja, det var knappt jag klarade studenten. Förlåt :)

20 x 30 stämmer kanske bättre.
Men slutsatsen består :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.