Hej
Har hela tiden gått i tron att kulventilen som sitter på kallvattenröret in till tryckkärlet hade kärvat igen så skruvade isär allt idag,men den funkar hur bra som helst... Så,då undrar jag varför jag inte kan fylla på värmesystemet?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster kopplat direkt på inkommande kallvattenrör. Till höger röret i ovan vänsterkant i nedan bild

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått fylla på systemet med hjälp av vattenslang till röret till höger om tryckkärlet
 
Är det samma system eller har du primär/sekundär kretsar?

Vad är det som sitter direkt till höger om kulventilen på första bilden ?
 
Redigerat:
Ang till höger om ventilen så tror jag mig kommit fram till att det är en backventil. När jag tog bort kulventilen så passade jag på att kolla.sitter ngt grönt inne i den,som ett lock ungefär.trycker jag till den med liten mejsel sprutar det ut vatten. Så jag funderar på om vattnet inte orkar trycka bort backstoppet(?) men tycker det borde det orka göra.

Vet tyvärr inte primär/sekundär.vad innebär det?
 
Kan inte se på bilderna att kulventilen verkligen går till tryckkärlet. Den verkar gå in i ett av de isolerade rören. Trycket på den övre manometern är högre än den nedre vid tryckkärlet. Hur sitter kretsarna ihop ? Vilken typ av panna är det.

Primärkrets kan t.ex. vara inkommande fjärrvärme, pannas uppvärmda vatten till värmeväxlare m.m.
Sekundärkrets är t.ex. vattenradiatorkretsen ( som har eget cirkulerande vatten) eller tappvarmvatten som gått igenom en värmeväxlare.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej och ursäkta för fördröjt svar. Då tror jag att jag har ett primärsystem. Fast du har rätt i att röret med kallvatten ansluter till det tjocka isolerade röret märkt T. Det andra är märkt R. Antar till/retur. Följer jag T så går det (vad jag vill minnas) till radiatorerna. Bara en fundering...Vad är annars syftet med denna koppling till kallvattenröret om det inte är till för att fylla upp systemet?
 
P
Backventilen sitter åt fel håll. Skruva lös klämringskopplingarna på båda sidor och vänd på den (y)
 
Pherra skrev:
Backventilen sitter åt fel håll. Skruva lös klämringskopplingarna på båda sidor och vänd på den (y)
Alltså. Tanken har slagit mig..men din smiley får mig att tänka att du är ironisk(?)
När jag skruvade av kulventilen så kom jag åt backventilfn inneifrån. Då är den stängd vid tryck från tryckkärlet.vid tryck från kallvattenhållet öppnat den. Tycker det känns som rätt håll.
PS.lustigheter och ironi kanske upplevs roligt när du skriver men brukar sällan funka för den läsande mottaganden. Har du inget att tillföra till tråden behöver du inget skriva. Var du inte ironisk utan mena allvar så bet jag om ursäkt men från mitt perspektiv framgick inte det
 
Manometrarna visar olika ! Varför om det är samma system ?
Tryckkärlet ska/brukar ha ett förtryck på 0,5 bar - har du kollat att det stämmer ? Nu står manometern på 0,5.

Jag är inte i branschen, så jag vet inte om expansionskärlet har gummiblåsa eller inte, men om den har det, så kanske den behöver pumpas alternativt att den gått sönder.
 
Krilleman
Backventilen sitter INTE åt fel håll. Det är en sk. inspektionsbar backventil. Dessutom finns det en pil på backventilen för flödesriktning!

Tanken med "inspektionslocket" (locket med insexnyckel) är att man ska kunna stänga kulventilen och öppna locket för att se om backventilen fortfarande tätar. Det ska alltså inte komma vatten där med kulventilen stängd.

Och det är vanligt att äldre manometrar visar felaktiga värden.

Lite mer bilder på systemet kanske kan bringa lite klarhet i ditt problem?!
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Ska knäppa några fler bilder sen när jag kommer hem men där finns inte så mkt mer känns det som. Funderar på en sak. Har läst på om hur man ska göra vid påfyllnad och jag har nog gjort fel när jag fyllde på efter byta av en radiator. Jag pumpade aldrig upp trycket med cykelpump utan körde bara in vatten med vattenslang. kan detta ha ställt till det?
 
Stiger båda manometrarna när du fyller med vattenslang? Du behöver inte oroa dig för uppfyllningssättet, även om förtrycket behöver fyllas på,så påverkar det inte möjligheten att fylla systemet. Har du eget vatten eller kommunalt?
 
Kommunalt vatten och ja,båda manometrarna stiger lika mkt,även om de inte visar exakt samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.