Hej,

Vet inte om detta är rätt del av forumet men jag chansar.

Jag skall gjuta en betongskiva till ett utebord. Var hittar jag fiberbetong i säck för att blanda själv?

När man googlar på fiberbetong känns det som en produkt som levereras med betongbil.

Hälsningar,
Mats
 
bermats skrev:
Hej,

Vet inte om detta är rätt del av forumet men jag chansar.

Jag skall gjuta en betongskiva till ett utebord. Var hittar jag fiberbetong i säck för att blanda själv?

När man googlar på fiberbetong känns det som en produkt som levereras med betongbil.

Hälsningar,
Mats
Finns en del firmor som säljer detta.. Bland annat dalaträ i Huddinge... Jag fick dock prata direkt med firman som tillverkar betongen och enligt honom så fanns det ingen som helst anledning att köpa fiberförstärkt betong för att gjuta skivor till ex bord.. Man måste ändå armera.. Men du kanske vill ha betongen av annan anledning...?

Testa ringa dalaträ isf så kan du säkert få numret till åf.
 
Jag har själv gjutit bordsskivor på olika sätt med den reparationsbetong som Cheetah1 föreslår. Tycker att den fungerar utmärkt.

Skickar helt oombedd med lite tips :)

Vill du ha...

... luftbubblor: gjut direkt och knacka litegrann

...inga luftbubblor - fyll till hälften, rör runt ordentligt med spatel, knacka, lägg på armeringsjärnet och fyll försiktigt på med resten

... fin yta som inte behöver poleras - använd formplyfa

... terazzoyta - polera med exenterslip, med vitt/svart papper, beroende på hur grovt man vill slipa papper, alternativt våtslip på lägre varv (försiktig med skvätt upp på maskinen).

... kalkstensyta - var inte så noggrann med knackningen, masera sen ner torr betong i lufthålen med hjälp av fukt från sprayflaska. Slipa med vitt papper.

... den enklaste formen - kapa remsor ur den skiva som du vill gjuta på. Remsorna skall vara i samma höjd som önskad tjocklek på skivan. Om skivan är >15mm tjock räcker det att man skruvar direkt genom remsorna ned i skivan (skruva var 15 cm) så att de bildar formen som man vill gjuta i. Om underlaget är plant och sågningen av remsorna är raka så räcker detta ty remsorna sväller en aning av fukten i betongblandningen - och tätar därmed formen av sig själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Vita papper????
Vad är det för papper?
 
Ah, slippapper till excenterslip brukar ha olika färg beroende på syfte. Tillverkarna verkar redovisa lite överlappande syfte mellan trä, lack, metall etc, men jag kan tycka att den finaste ytan får jag med vitt papper. riktigt grovt verkar det svarta funka bra på också
 
Redigerat:
bermats skrev:
Hej,

Vet inte om detta är rätt del av forumet men jag chansar.

Jag skall gjuta en betongskiva till ett utebord. Var hittar jag fiberbetong i säck för att blanda själv?

När man googlar på fiberbetong känns det som en produkt som levereras med betongbil.

Hälsningar,
Mats
Vi har gjutit en del med fiberbetong (vi = stort prefabföretag). Vi får fibern separat i små plastpåsar som vi sedan bara häller rakt ner i betongblandaren...
 
Har gjutit lite sånt med en kompis, och då använde vi formplyfa i botten och gjöt mot samt genomskinlig packtejp i kanterna, och resultatet var otroligt mycket bättre på kanterna, så ju blankare material man har i botten desto bättre blir ytan utan slipning. Kanske självklart, men värt att tänka på.
 
Kan man känna fibrerna om man drar handen över ytan?
 
Jag tänkte återuppliva den här tråden...

...då det inte precis verkar ha blivit lättare att hitta fiber för inblandning i betong. Man kan beställa färdigblandat via betongbil, men om man bara vill ha mindre mängder, t ex för gjutning av en parkbänk i betong, så verkar det vara svårt. Någon som har tips om var man kan beställa mindre mängder av fiber för fiberbetong?

(Sen finns det ju en hel del olika typer av fibrer för olika ändamål så sitter någon inne med information om vilken variant som passar bäst för gjutning av möbler så får ni gärna dela med er av det också.)
 
Nu var det iofs mer än fem år sedan jag skrev i tråden, men när det begav sig kom jag i varje fram till att Sika har fiber i "konsumentförpackning" (typ 10 kg). Den heter SikaFiber och finns i några olika varianter. Jag lämnade dock fiberspåret och undersökte inte saken vidare, så jag har tyvärr inga vettiga råd att komma med. Men det borde i varje fall gå att beställa en påse i vettig storlek hos någon som säljer Sika (tex Beijer). Dock... det var som sagt 5+ år sedan jag kollade...
 
bygga_bo skrev:
Nu var det iofs mer än fem år sedan jag skrev i tråden, men när det begav sig kom jag i varje fram till att Sika har fiber i "konsumentförpackning" (typ 10 kg). Den heter SikaFiber och finns i några olika varianter. Jag lämnade dock fiberspåret och undersökte inte saken vidare, så jag har tyvärr inga vettiga råd att komma med. Men det borde i varje fall gå att beställa en påse i vettig storlek hos någon som säljer Sika (tex Beijer). Dock... det var som sagt 5+ år sedan jag kollade...
Jag har frågat på Beijers lokalt (i Kalmar) och via deras växel och hittade inte ens nån som verkade veta vad fiberbetong var för nåt - förutom att de hade en del färdiga byggelement i fiberbetong, men egenblandad eller torrbruksvariant med inblandad fiber var det helstopp på. Samma var det på Bauhaus. Ska försöka på XL-bygg och kanske Beijers igen om jag inte får napp - det borde ju finnas nån där som i alla fall vet vad det är.
 
bygga_bo skrev:
Kollade snabbt på Sikas website och det finns fortfarande några varianter i småsäckar (10 kg): [länk]
Jag har hittat Sikas webbsida tidigare - och det finns till och med .6 kg påsar, men det verkar inte gå att beställa därifrån som privatperson - och inte heller någon annanstans. Det är det som är så konstigt och frustrerande - de verkar bara sälja till företagskunder. Jag har hittat en variant via ebay och en via amazon.co.uk, men är osäker på om det är rätt variant - finns väldigt lite information om produkten där - står inte ens vilken fiberlängd det är. Jag har också hittat Sika Crackstop på franska sajter - och då faktiskt med webbshop, men allt på franska och osäker på om de skeppar till Sverige. Men det måste ju gå att köpa i Sverige utan att man ska behöva gå till lokala betongfirman och tigga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.