Hej,

Detta är mitt första inlägg här i forumet. Jag är möjligen blivande ägare till ett hus som är ett riktigt renoveringsobjekt. Problemet är att huset som är aktuellt nu, stått obebott och använts som lager/förråd i 15 år, med endast kortare besök av ägaren. Värmen har varit på, men vid ett besök för några vintrar sedan hade det tydligen blivit för kallt och ett par element på nedervåningen hade spruckit. Huset har två våningar, är av trä och har källare. Det är byggt på 40-50 talet.

Vad kan man behöva titta närmare på i ett sådant hus innan köp? Jag vet att det kommer bli en hel del renovering, men jag vill ju inte upptäcka i efterhand att halva huset behöver rivas.:(

Delar av huset har alltså varit under 0 grader från ett par dagar till ett par månader(?) Dessutom så har, så vitt jag kan förstå, vid samma tidpunkt vatten-volymen av över och undervåningens element runnit ut på golvet och blivit stående så under samma tidsperiod. Elementen är av äldre typ som bör rymma ganska mycket mer vatten än nya moderna. Antalet element är ca 10st med tillhörande rör. Det är korkmatta i rummen där elementen sprack.
 
Hej,
Jag tycker du ska kosta på dig en riktig besiktning, där du begär djupdykning i just de problem du beskriver.
 
O
Det känns som att risken är stor att du har ordentliga vattenskador under den delen där vattnet rann ut.

Ett hus mår inte bra av att stå tomt. så räkna med att inte bara ytskikten behövs fixas utan även säkerligen en del av stommen... Det handlar om ett totalt oälskat hus. Risken finns att mycket behöver rivas....
Hur mycket jobb har du själv tänkt att det är? har du nån bild på huset?
 
Även invändig väggbeklädnad kan ha tagit skada genom att ha sugit upp fukt, inte bara från läckage på golvet utan från fuktig luft.

Kolla rör, kanske provtryck dem. Elen - hur mår den? Varmvind / kallvind - fukt? Och så fukten i bjälklagen då.
 
P
Risken är väl väldigt stor att det är mer än element som frusit sönder. Tänker på rör inbyggda i golv ,väggar och tak. Tagit rätt på ett hus som stått som sommarstuga i 5-6 år där det var sönderfrusen panna och några element, visade sig dock att alla element utom 2 var sönderfrusen och reparerade rör i bjälklag och väggar på 5 ställen. I detta fall var bjäklag och väggar spånfyllda men vattnet hade inte gjort några skador utan bara runnit genom spånet och hittat väg ut ur konstruktionen utan att skada den. Dock är det ju omöjligt att veta innan om man har sån tur. Tog nästan 2 år innan det spruckit färdigt och slutat röra sig i stommen av all fukt som slagit sig i konstruktionen. men förutom spruckna tapeter och lite färg så klarade sig huset utan allvarligare skador pga fukt och kyla ,undrar hur många av dagens hus med plast i väggarna som klarar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.