Jag håller på bygga ett förråd uppe i kallvinden. Det blir som ett litet hus inne i vinden med en lucka i taket inne för att komma upp till.

Jag tänkte hålla runt 10 grader vintertid i förrådet.

Två olika byggare har gett olika förslag om plast och jag har läst spaltkilometer känns det som för att hitta vad som är "rätt" (eller kanske minst fel i det här fallet).

Eftersom undertaket (gips) i huset redan har diffusionsspärr (plast) och jag bygger förrådets golv ovanpå takstolarnas reglar är det uteslutet med plast i golvet. Sen återstod då frågan om plast i väggar och tak...?

Efter en hel del funderade kommer jag nu att skippa plasten helt. Väggarna bygger jag av 170 mm regel och fäster vindskyddspapp utvändigt, sen 170 mm glasull och OSB som ytmaterial. Taket likadant fast då med asfaboard ytterst mot 28 mm läkt för att skapa en luftspalt mot yttertaket.

I "nock" i förrådet lägger jag in en luftventil (127 mm) och bakom ett el-element lägger jag tilluft (70 mm kanal).
Enligt vad jag då läst kommer det att uppstå viss luftcirkulation av "självdragsprincip" som jag kan styra med hur mycket jag öppnar i ventilen. En hygrometer för tjänstgöra under första tiden för att hålla koll på fuktigheten...

Burop, hurrarop?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Plasten tjänar ju för att hålla bort fukten som "man och husdjur" genrerar inne i huset och unvika kondens inne i isoleringen genom att vattenångan spärras redan vid plasten.
Om du har en lucka, som inte vanligtvis står öppen, så tror jag inte du behöver plast - tvärtom skulel detta kunna leda till problem om "kuben" bli svalare än vindsluften - vilket borde kunna ske tex på våren.

För då skulle varm fuktig luft från vinden kunna tränga in i isoleringen utifrån och kondensera - beror väl lite på hur mkt luckan isolerar dock.

Tror nog mer på plastlöst och "hålla koll" i det här fallet, men det är nog svårt att göra det till en exakt vetenskap :)

/K
 
Redigerat:
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Har köpt en isolerad lucka. Det är 70 mm frigolit i luckan så det är väl rätt ok.

Tack för hjälpen!
 
S
Jag har tolkat det som att de flesta är överens om att över 10 grader större delen av året = plast, annars ingen plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.