Vi har blivit kallade till tomtfördelning av de fem tomter som återstår av första etappen i Ersmark. Det är tomterna G, H, U, X och Y som är kvar. Är det någon här som vet något om tomterna? Om varför just de fem är kvar?
 
Vi har ganska mycket info om tomterna nedskrivet någonstans......ska se om jag hittar papperen senare.....

Men kan ta det jag minns utantill i alla fall...

Tomt G: Mycket stor, 2008kvm, mycket dyr, mycket blöt och mycket tjockt med torv. Kommer att bli dyrt att ställa i ordning denna tomten.

Tomterna U X och Y är på lite lägre mark och KAN kräva ganska mycket grävning och fyllning då dessa tomter har tjockt torvlager. Kolla på tomt V hur mycket han har grävt ur och fyllt, närmare en meter.

Tomt H är nog den minst sämsta, rent markmässigt.

 
Jag hittade våra anteckningar som är gjorda i Maj månad i år! Anteckningarna är precis som vi skrev ner dem när vi inspekterade tomterna.

TOMT G: 2008kvm. Blött, Mer än 4dm tjockt myrlager, Korta tallar, Inga stubbar, Helt plan. (Fick höra av kommunen att torvlagret var upp till 1,2m tjockt).

TOMT H: 1277kvm. Halvblött, Många småträd, Inga stenar eller stubbar, plan.

TOMT U: 1489kvm. Blött, Få träd, Mycket sly, Bra solläge, ganska jämn, Något sluttande bakåt, Stubbar.

TOMT X: 1509kvm. Torrare, Bra sol, Några träd, Risigt, Stubbar, Ganska plan, Gammal kraftledningsgata över tomten. (inga träd på detta område)

TOMT Y: 1253kvm, Halvsurt, Bra sol, Några stora träd, Ganska plan, Dike tvärsöver tomt, Stubbar.

:)

Detta kanske inte stämmer i dagsläget då det torkat upp ganska bra i området sedan de börjat dränera.
Jag tycker du skall bege dig ner till området med tomtkartan i hand och skriva ned allt av intresse om tomterna och kolla vädersträck och husplacering och allt sådant.
Lycka till! :)
 
Vi får nog göra det. Ska försöka få något ur någon på kommunen också, om det är möjligt. Tack för hjälpen!
 
Kommunen hjälper gärna till om ni har frågor om tomterna, jag har blivit positivt överaskad av deras beteende, alla är jättetrevliga!

Har du möjlighet att få tag i billigt fyllnadsmaterial så skulle jag rekomendera tomt U.

Men ta och åk ut dit och bilda dig en egen uppfattning, det är både viktigt och intressant.
(Vi har förresten tomt S)
 
Jag vill minnas att husleverantören var väldigt generösa med sådant material, men jag är ju nybörjare och har ingen större uppfattning om vad som är "mycket" eller "litet" eller "dyrt" eller "billigt". Ska på husvisning hos dom (huslev) idag, ska fråga då vad de tror om saken. Ska också försöka hinna ut till Ersmark idag, annars får det väl bli imorgon.
 
Nja.....det de erbjuder är standardåtgång av fyll......och de flesta av dessa tomter kräver MYCKET mer.....killen på tomt V har grävt ur 1,5 meter på hela tomten....det husleverantören erbjuder är det som åtgår där huset skall stå, men det räcker inte om marken är så dålig som på en del av dessa tomter.

LB-hus brukar ha bra kalkyler, men de måste nog se tomten för att kunna säga något.
 
Med mycker fyll talar jag om 100-150.000kronor.
 
Okej, då är jag med på vad som är "mycket" :)

Ska ringa till kommun idag (när vi fått tillbaka telefonledningen, just nu är den helt död!) och åka ut till Ersmark, sedan får vi se.
 
Hur gick det Josefine, blir vi grannar? :D
 
Aha, det vet man aldrig.

Vi har blivit erbjudna tomt U, men är lite tveksamma i nuläget.

Ska kolla upp marken ordentligt, så gott det går. En del säger att tomten är jätteblöt, andra säger att den är hyfsat torr, själv tyckte vi att den var mittemellan. Enligt Olofsson på kommunen är det mellan 0,2 och 0,4 dm torv på den och lite blött, men annars är det bra mark där. Frågan är ju hur mycket vi kan tvingas gräva upp och fylla igen där...? Jag har ju ingen aning om något sådant, så nu försöker jag läsa på så mycket som möjligt.

Vi ska höra oss för om billlig fyllnad också, har en riktigt bra kontakt på den fronten, så jag ska prata med honom på lördag, under förutsättning att banken säger ja på fredag...

Listan på personer att ringa och prata med är milslång... *sucka*.

Kort sagt så gillar vi tomten (läget, storleken) men priset på vad det kostar att försätta den i stridbart skick är väldigt avgörande.
 
Det är ju bara att greppa en spade och gräva ner en bit och kolla hur långt det är till fast mark, är det 2-4dm så är det inga problem, det är ganska normalt.

Att tomterna är blöta kan ju till viss del sägas bero på att avrinningen till brunnarna inte har funkat som de ska på grund av förseningar i markarbetena på området, dessutom har det regnat en del.

Tomt U var faktiskt den tomt vi valde först (av de som fanns kvar), men vi ställde oss i kö på tomt S, och som tur var för oss så hoppade de 3 som var före oss på tomt S av.
 
Jesca_j skrev:
Det är ju bara att greppa en spade och gräva ner en bit och kolla hur långt det är till fast mark, är det 2-4dm så är det inga problem, det är ganska normalt.

Att tomterna är blöta kan ju till viss del sägas bero på att avrinningen till brunnarna inte har funkat som de ska på grund av förseningar i markarbetena på området, dessutom har det regnat en del.

Tomt U var faktiskt den tomt vi valde först (av de som fanns kvar), men vi ställde oss i kö på tomt S, och som tur var för oss så hoppade de 3 som var före oss på tomt S av.

Det låter ju bra det. På en del personer har det låtit som rena katastrofen, men alla mark kan ju inte vara snustorr och stenhård.

Jag fick ett svar på "Grund och markarbeten" om att vi nog inte behöver gräva ut hela tomten, och det känns ju bra. Väntar dock ännu på att Olofsson på kommunen ska återinfinna sig på sin post så jag får konferera med honom.

Varför valde ni tomt S istället? *nyfiken*
 
  • 0619-gips1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ligger bättre till, (hörntomt) bättre vädersträck, (söderläge) den är dessutom både torrare och ligger högre samt har minimalt med torv på sig och hade inte en massa ris över hela tomten. :)

Fukten är inga problem på er tomt, det är mer torvlagret som kan vara jobbigt om det är tjockt. (Dyrt att byta ut mot grus eller annat).
Att bara fylla jord över torven på gräsmattan som någon föreslog tycker jag låter konstigt.....alla vi pratat med säger att torven/mossan/blåbärsriset måste bort, helst om det är blött annars kommer du att få en gräsmatta som är som ett swamp......inte så kul....:(

Men tomt U är ingen dålig tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.