Läser vad ni skriver om uppvarvning och spiralmönster! Jag skulle vilja välja bort spiralmönstret men kan för mitt liv inte komma ihåg hur de visade att man kom åt den menyn!!?? Man skulle trycka på två knappar samtidigt men vilka, jag har provat alla kombinationer (tydligen inte)! Nån som vet??
Men varför vill du stänga av spiralmönstret? Det är ju det som gör klipparen så mycket effektivare. I de senaste uppdateringarna så har man ökat frekvensen på spiralklippningarna för att klipparen effektivare och snabbare skall klippa hela gräsmattan.
Min gamla Lizard som hade väldigt få cirkelklippningar (slumpstyrda) fick jobba livet ur sig jämfört med min nya 527 som gör jobbet på kortare tid.
Kvarlämnade "grästussar" minskar betydligt med regelbunden cirkelklippning.
 
Gällande "trianglar" skulle jag säga att du ska göra basen 50 cm och de andra 40 cm. Alltså 50-40-40. Skulle det råka vara i en slänt justerar man vinkeln
 
Därför att den håller på och gör cirklar hela tiden vilket innebär att den allt för sällan kommer åt lite mindre smala partier som blir oklippta. I fjol var cirkelmönstret avstängt och det fungerade mycket bättre, i min trädgård i alla fall. Frågan är bara, hur kommer jag in i den menyn?
 
Catha1 skrev:
Därför att den håller på och gör cirklar hela tiden vilket innebär att den allt för sällan kommer åt lite mindre smala partier som blir oklippta. I fjol var cirkelmönstret avstängt och det fungerade mycket bättre, i min trädgård i alla fall. Frågan är bara, hur kommer jag in i den menyn?
1, Pausa klipparen ute på gräsmattan
2, tryck "CHARGE" sen + sen - så kommer du åt service menyn.

där finns en hel del inställningar, men ändra inte på saker i onödan om du inte vet vad du pysslar med ;)

Edit: märkte att min gjorde cirklar betydligt oftare med skyddet monterat eller om man slarvade med rengöringen.
 
Mr_Hope skrev:
Edit: märkte att min gjorde cirklar betydligt oftare med skyddet monterat eller om man slarvade med rengöringen.
Då måste det varit grymt skitigt mellan kniv och skydd. Går kniven tungt så tror den förstås att den hittat ett område med riktigt tjockt gräs, och då är det läge för spiralklippning. Numera spiralklipper den lite på chans, men finner den att det går lätt så gör det inte så stora spiraler. Går det lite tyngre kan den dra till med rejält stora cirklar.
 
Hej alla!

hur länge brukar ett batteri hålla?

Jag har en ambrogio l200 bacis, samma som stiga 520, med ett 6.9ah batteri.

Är inne på fjärde säsongen nu men nu har den börjat bete sig konstigt.

Efter ca 30min gångtid så tvärdör gräsklipparen mitt på gräsmattan. Detta har aldrig hänt innan. När jag sedan startar den så är det dags att ladda. Den laddar ca 30-45min, sedan "är den fulladdad igen".

Det borde väl bara vara att batteriet har gjort sitt?

PS. Den har gått 10h varje dag alla säsonger. Så det blir ju en hel del timmar! bortåt 2-3000 gångtimmar.
 
Min 5 år gamla Lizard M4 (samma som din) betedde sig likadant nu i våras. Den gick ca 50 minuter och sedan tvärdog den nästan varenda klippning. Den utrustades för 4 år sedan med ett extra batteri och vid en kontroll av batterierna så var det äldsta batteriet helt kass. Det tog ingen laddning och vid minsta belastning (lampa) så störtdök spänningen till 13 V.
Det nyare batteriet var bättre men tappade plötsligt orken innan klipparen hann hem.
Batterierna har skötts enligt anvisning och vinter-laddats ett par gånger varje vinter. Men jag har märkt en försämring varje vår klipparen har körts igång.
Så det var bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri. Dyrt, ja! Ca. 2795:- på Batterilagret.se.
Produkt: Lithium Robotbatteri till Stiga autoclip , 25,2V/6.9Ah Artnr: 249911 Antal: 1

Vet inte om originalbatteriet är billigare men det var snabb leverans och nu går klipparen 2 tim 45 min igen.
 
RH_Dreambox skrev:
Min 5 år gamla Lizard M4 (samma som din) betedde sig likadant nu i våras. Den gick ca 50 minuter och sedan tvärdog den nästan varenda klippning. Den utrustades för 4 år sedan med ett extra batteri och vid en kontroll av batterierna så var det äldsta batteriet helt kass. Det tog ingen laddning och vid minsta belastning (lampa) så störtdök spänningen till 13 V.
Det nyare batteriet var bättre men tappade plötsligt orken innan klipparen hann hem.
Batterierna har skötts enligt anvisning och vinter-laddats ett par gånger varje vinter. Men jag har märkt en försämring varje vår klipparen har körts igång.
Så det var bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri. Dyrt, ja! Ca. 2795:- på Batterilagret.se.
Produkt: Lithium Robotbatteri till Stiga autoclip , 25,2V/6.9Ah Artnr: 249911 Antal: 1

Vet inte om originalbatteriet är billigare men det var snabb leverans och nu går klipparen 2 tim 45 min igen.
Tack för ett utförligt svar!

Då kan jag bara konstatera att det med största sannolikhet är batteriet! Då ska jag beställa ett nytt! :) Återkommer med info så kanske andra kan ha hjälp av informationen!
 
marcusjj skrev:
Tack för ett utförligt svar!

Då kan jag bara konstatera att det med största sannolikhet är batteriet! Då ska jag beställa ett nytt! :) Återkommer med info så kanske andra kan ha hjälp av informationen!
Uppdatering.

Nu går klipparen igen! Nytt batteri installerat. Klipptiden är nu tillbaka till 2h 45min ca. Nya batteriet kostade 2500kr+moms hos ÅF som hade detta hemma på lager. Detta var det nya stiga batteriet som har 7.5ah. istället för som det gamla som är 6.9ah.
 
Toppen! Och vilken bra ÅF du har som hade batteriet på hyllan. Nu kommer din klippare att gå ett par år till.
Om jag skulle gissa så blir nästa reservdel kolen till klippmotorn.

När kolen i klippmotorn tog slut i min gamla Lizard så nästan skuttade den fram. Ibland kröp den fram i snigelfart för att plötsligt gå på full fart några meter. Jag trodde att hjulmotorerna var slut, men det var klippmotorns slitna kol som ställde till det. (Grafitsot på rotationssensorn).
 
Min 525:a 2012, strular lite vid passage över "de parallella trådarna som går till en ö". När hon kommer i ca 45graders vinkel, så stannar hon och larmar "blackout". Har dragit om trådarna och använt orginal spikarna (för att få korrekt avstånd och satt dem tätt, ca 15cm). Vad göra?
 
En "korridor" måste väl vara minst 70 cm bred för en säker funktion. Annars får man göra ett "stängt" område där trådarna ligger med max 1 cm avstånd. Men då måste du manuellt plocka in klipparen i det området.

Var har du sett 15 cm som korrekt trådavstånd, eller menar du att spikarna sitter med 15 cm avstånd?
Om du menar spikavstånd (som inte har med funktionen att göra), hur bred är då din korridor som spökar?
 
Så länge du inte korsat trådarna och de är max 1cm ifrån varandra paralellt borde det inte vara några problem och maskinen borde gå fritt över..
 
Kanske lite otydlig, "en ö" menar jag tråd runt en buske/träd eller dyligt. Då går ju tråden fram till busken, sen runt, för att möta sig själv efter ett varv, sen parallellt tillbaka för att sedan fortsätta runt tomten. (Alltså ingen korridor). 15cm är avståndet jag har mellan spikarna, trådavståndet är runt 1cm, totala sträckan där trådarna ligger parallellt är ca 250cm, "ön" är ca 100cm i diameter. Klipparen har passerat dessa "parallella trådar" tidigare, när hon sedan började krångla vid dessa trådar, drog jag om dem med tätare spikar. Vad kan vara felet?
 
Såg ditt svar, Boltis, är det bättre att ha 0,5cm än 1cm som mellanrum? Eller dikt an utan att korsa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.