Vår fastighet A och grannens fastighet B har ett officialservitut på en avloppsanläggning på granne C: s mark (vilket är ängsmark, granne C bor några km längre bort).

I servitutet står att "Rätt att nedlägga, underhålla och förnya två avloppsledningar sydöst om fastighet A och rätt att anlägga, underhålla och förnya en infiltrationsanläggning syöst om fastighet A till förmån för fastighet A och B gemensamt. Belastar fastighet C"

Nu börjar anläggningen verkligen att sjunga på sista versen och det jag undrar är om vi har rätt att bygga en egen anläggning eller om vi måste anlägga en ny tillsammans med granne B. I servitutet står alltså att nuvarande anläggning är gemensam, men hur blir det om anläggningen måste bytas ut?
 
Du har väl redan besvarat din egen fråga:

"I servitutet står att "Rätt att … förnya en infiltrationsanläggning … till förmån för fastighet A och B gemensamt.…"
 
Fråga C om ni kan skriva nytt servitut. Är svaret nej blir det nytt gemensamt.
 
Finns väl ingen nackdel med gemensam infiltration? Halva etableringskostnaden mot att göra en egen och dimensioneras den för två hus så blir livslängden den samma vilket ju är en stor fördel då kommunerna numera i princip kräver omläggning var 15-20 år för optimal funktion.

Enda problemet kan väl vara om fastighet B inte vill vara med och betala men har rätt att använda anläggningen? Hur ser servitutet ut för B? Är det riktat mot endast fastighet C liknande ditt eller även mot fastighet A?
 
Ifall du vill slippa dela avloppet med grannen så kan jag se två möjligheter:

1 - Anlägga avloppet på egen tomt. Antar att det blir en dyr sluten lösning då.
2 - Gör upp med markägaren (eller annan angränsande markägare) så att du får servitut för en egen avloppsanläggning. Här är det kanske möjligt att Lantmäteriet inte godkänner det eftersom du redan har ett liknande servitut.
 
Så typiskt, jag glömde ju den viktigaste delen; infiltrationen ligger sida vid sida med vårt gemensamma (alltså A och B) pumphus. Brunnen finns däremot ca 50 m längre bort. Vi känner oss inte bekväma med att ha dricksvatten och avlopp så nära varann, men arrangemanget är ju godkänt iom officialservituten (både vatten och avlopp). Vi vet redan nu att grannen inte vill hosta upp en spänn för att göra nytt avlopp :(

Bs servitut är precis som vårt, alltså riktat mot fastighet C.
 
Liten uppdatering när jag ändå är inne och startar en ny tråd. Granne B är bara intresserad av två lösningar; Antingen att vi betalar hela kalaset eftersom det var han som betalade avloppet för 30 år sen, han anser sig alltså ha gjort sin del redan ELLER att vi ger honom en summa i näven så han kan fixa avloppet, hans del ska då utgöras av arbetet, vi ska stå för alla finanser. Vi vill självklart inte att han gör något, han är okunnig om det mesta och tror att det bara är att ta en spade och gräva, typ....:/ Vi vill ta in fackmän och sen dela på kostnaden.

Vad har vi för rättigheter i det här läget? Kan man ta hjälp av kommunen och kräva att han också tar ansvar?
 
servitutet innebär väl ändå att man delar på sånt över olika tomtgränser. Vill man renovera eller bygga eget avlopp så står det väl en helt fritt att göra så på egen mark. Efter sedvanlig bygglovshandläggning då såklart.
Lämpligast pluggar man ju sedan anslutningen som man delar med nån annan och ser till att ta bort servitutet för aktuell fastighet.
Även om det gagnar båda att bygga gemensamt så är det alltid förr eller senare nåt tjafs om nånting och sen är cirkusen igång om vem som ska stå för vad.
 
harry73
Om infiltration fortfarande funkar och om kommunen inte har dömt ut anläggningen och om ni har koll på vattenkvalitet (vattenprover varje år) finns det ingen anledning att börja bråka med grannen om att göra om anläggningen.
Den dag det blir problem och ni behöver åtgärda anläggningen kan ni 'hota' grannen med att ni ansöker om en gemensamhetsanläggning hos lantmäteriet med andelstal. Då är det tydligt hur stor andel ni ska betala. Det kostar mycket pengar att göra så, men lantmäteriet bestämmer hur kostnader fördelas (50/50) så grannen får också vara med och betala.

Kan ni anlägga egen infiltration är det kanske det bästa för er
 
Tyvärr brukar det inte vara så lätt alla gånger att avsluta ett servitut. Finns säkert mer att läsa i juridikavdelningen, men jag tror att bägge parter måste vara överens om att servitutet ska upphöra att gälla. Sätter sig den ena parten på tvären så går det inte.
 
harry73
Varför skulle man avsluta servitutet?
 
Det var väldigt vad du och din pappa hade problem med servitut och grannar.
 
harry73 skrev:
Varför skulle man avsluta servitutet?
För att helt slippa ha med grannen att göra vad det gäller vatten och avlopp.
 
harry73
Servitutet är en rättighet för ts inte en förpliktelse. Bara att göra en ny anläggning på annan plats och låta servitutet vara. Hade det varit en samfällighet hade det varit en annan sak
 
  • Gilla
Emma&Johan
  • Laddar…
Det var jag som läste slarvigt :surprised: och fick för mig att TS hade anläggningen på sin fastighet och nära sin brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.