Har en del funderingar, det finns en del trådar här i forumet kring detta ämne, men det är tämligen gamla och alla utgår från olika punkter.

Jag har nyligen sålt ett företag, det paketerades enligt normal praxis, vilket innebär att jag äger ett minst sagt välmående aktiebolag som har allt kapital från försäljningen. Detta aktiebolag har ingen anställd och ingen verksamhet, det finns bara till för att förvalta köpeskillingen och en del aktier som också var del av köpet och ge mig en stadig utdelning under en lång tid framöver till rimlig skatt.

Min fundering handlar om att låta företaget bygga ett eller möjligtvis flera stugor i Norrlands inland (nästan mitt uti nowhere kan man säga). Ett hus tänkte jag hyra själv, och de andra hyr jag ut till relativt låga priser (området är inget exploaterat ställe, men det har sin charm). Jag ser 0 svårigheter att hyra ut det, har bröder som säkerligen hyr det året om för en låg kostnad om jag skulle vilja.

Till saken hör att min familj har stuga i området, det finns en del fler stugor runt omkring, men det är i princip aldrig ute något till försäljning.

Byggnationen räknar jag med blir DYR och egentligen inte en bra affär på något sätt, vatten, el, väg och annat kommer måsta byggas fram till huset/husen, vilket inte är billigt, för att inte tala om att köpa marken som har skog på sig. Att bygga ett hus med egna medel kommer inte på fråga då det är en dålig affär och jag skulle aldrig räkna med att kunna sälja och få igen det jag kommer lägga ut.

Jag bryr mig mer om driftkostnader och årliga kostnader för mig personligen än vad bygget kommer att kosta eller värdeminskning/stegring för mitt företag.

Min tanke var då att låta företaget bygga, sen hyr jag själv ett av husen året om till ett relativt "normalt" värde, vad är då ett "normalt" värde för en stuga mitt ute i nowhere i Norrland med 10 mil till närmsta affär? Det är ingen jätteflådig stuga, nånstans mellan 60 och 80 kvm, mestadels sovplatser och kök.

Kommer skatteverket och gå i taket när som ser detta? Tänker jag tokigt?

Framöver kanske det tillkommer saker också, måste kanske köpa en maskin för att hantera skottning på vintern... men det finns ingen anställd i företaget som skottar (gör jag ju själv när jag är där, eller min familj som har stuga på annan tomt i området)?

Maskiner för uthyrning (ingår i hyran såklart), snöskoter, kanske en båt å fyrhjuling, verktyg, garage etc?

Om jag hyr ut stugor så klart är väl tanken att företaget kanske får igen pengarna... men på extremt lång sikt, kanske 30+ år eller så.

Kommer nog anlita en skattekonsult för att se igenom detta, men tänkte att er visdom här kanske kan ge en något insikt I hur galet jag tänker eller inte :)

Tack för input.
 
Det är väl sådant här som SKV är lite extra uppmärksamt på. Du får ju inte lyfta momsen för material och tjänster heller, men det kanske inte spelar någon roll i ditt fall.

En rejäl förmånsbeskattning eller hyra till marknadsvärde.
 
Ja, efter att ha läst runt så verkar nyckeln vara "hyra till marknadsvärde", det värdet på en liten stuga mitt ute i skogen, 10 mil till närmsta affär lär ju inte vara mycket.

Vet att det finns "schablonpriser" på uthyrning av stugor som man ska rätta sig till, men det är ju om man hyr helg/veckovis, vore väl rimligt att ta något mindre när man hyr ut årsvis, tänkte hyra ut till ett pris som täcker företagets driftkostnader för husen med lite marginal, räknar med kanske 1500:- månaden eller därikring.
 
passa dig väldigt noga... det finns väldigt många skräckexempel på förmånsbeskattning och skattetillägg i mångmiljonklassen och liknande...

ta hjälp av någon duktig skattejurist innan du sätter igång... det finns alldeles för många frågetecken och "om" angående detta...
 
"Enligt allmänna principer antas i normalfallet att en förmåns marknadsvärde inte understiger arbetsgivarens kostnader för att tillhandahålla förmånen."

Det är förstås bara vad SKV anser och inte någon lag, men hur mycket vill du bråka om det? Och det innefattar kapitalkostnader, driftskostnader och värdeminskning.

https://www.skatteverket.se/rattsin...0800607111.5.58a1634211f85df4dce80009860.html
 
Jag vet ärenden som gått till förvaltningsrätten där skatteverket vill lägga på ett förmånsvärde baserat på en veckas uthyrning på alla veckor som inte är uthyrda. Fullständigt orimligt, men ändå blev det som skatteverket ville. Så begär ett förhandsbesked innan du sätter igång, det kan bli obegripligt dyrt annars. I ett annat ärende eftertaxerades en person med 100 MILJONER baserat på en uppgift på personens hemsida, och SKV fick rätt i förvaltningsrätten, på den nivå är det.
 
investera bolagets pengar på en plats där du kan få värdeutveckling, utifrån det du skriver verkar det vara som att plöja ner dom långt ute i skogen utan möjlighet till god tillväxt och möjlighet att sälja med vinst i framtiden?
 
C
Ett typiskt "kissa i byxan"-upplägg. Det du tjänar på att kunna bygga med oskattade pengar förlorar du i längden på hyresförhållandet.
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Tja, "investera bolagets pengar på en plats där du kan få värdeutveckling", är ju inte direkt en "sure thing" nästan oavsett hur man investerar, men en stor del av pengarna kommer investeras. Detta skulle ändå bara påverka en mycket liten del av bolaget. Jag är inte på något sätt orolig för företagets ekonomi, varken på lång eller kort sikt.

Jag förstår självklart att skatteverket kollar på dessa saker, mitt upplägg är ju därför mer "ärligt" än att bara bygga ett hus till migsjälv rätt upp och ner, jag ämnar ju att bedriva uthyrningsverksamhet på ett antal stugor på marken, sen hur bra det egentligen går för företaget på kort sikt är jag inte så intresserad av, bara inte företaget går "back" på uthyrningsverksamheten är jag nöjd.

Jag ser inte riktigt hur jag förlorar något speciellt på hyresförhållandet, jag betalar hyra till mitt eget företag, och tar normal utdelning, pengarna går ju runt runt, förutom skatten.

Vad jag är mer orolig för är det som Plutus nämner, att dom tycker att dom ska ta 3000:- per helg som schablonbeloppet för fjällstugor ligger kring (minns inte exakt), det skulle ju innebära en enormt hög "hyra" och ganska orimligt. Därför jag också ämnar att hyra ut stugorna årsvis, inte veckovis.

Sen det här med om man exempelvis måste köpa en maskin för snöskottning (i princip ett måste), ingen anställd i företaget utan jag skottar upp för stugorna själv när jag är där, dvs det går timmar på en maskin som ingen anställd har kört, jag ämnar ju inte ta betalt av företaget för den tjänsten... hur fasiken tänker dom kring sådant?

Inte direkt någon plan att sälja till vinst i framtiden som Jonatan va inne på, om jag skulle sälja det jag byggt upp, skulle anledningen nog främst vara att jag tröttnat på stället eller något annat har hänt som gjort att jag inte längre ämnar att vara kvar i området.
 
Investera pengarna bättre istället, via tex börsen i mer eller mindre säkra papper och hyr en fin stuga för de pengar du plockar ur bolaget så slipper du allt jobb och besvär för småpengar. Som jag förstod har du inget behov eller mål att tjäna stora pengar på en sådan investering så varför skaffa mer jobb/problem?
 
C
Afraithe skrev:
Jag ser inte riktigt hur jag förlorar något speciellt på hyresförhållandet, jag betalar hyra till mitt eget företag, och tar normal utdelning, pengarna går ju runt runt, förutom skatten.
Ja, det är ju just skatten som konstant äter på pengarna som cirkulerar runt.
Låt oss säga att du betalar 50 000 i hyra per år inklusive moms.
Först försvinner momsen på detta = 40 000 till bolagets kassa.
Låt oss säga att bolaget har kostnader på 30 000 ex moms som då förvisso är avdragsgilla = 10 000 vinst kvar i bolaget.
Sen försvinner 22% bolagsskatt på detta = 7 800 kvar att dela ut.
Sen reavinstskatt 20% på utdelningen = 6 500 kr tillbaka i fickan.
Nettokostnaden blir alltså 50 000 - 6 500 = 43 500 kr

Hade du betalat direkt ur egen ficka hade du lagt ut 30 000 + moms = 37 500 kr (i praktiken förmodligen betydligt mindre eftersom bolaget har t.ex. administrativa kostnader som du inte har privat)

Dvs 16% högre boendekostnad i detta exempel om jag inte tänkt fel någonstans.
 
Redigerat:
Till att börja med så är bolag av just den här typen (utan verksamhet men med mycket obeskattade tillgångar) extra intressanta för skatteverket att hålla koll på.

Och de kommer inte att gilla om bolaget gör en uppenbar förlustaffär som ägaren till bolaget dessutom får personlig vinning av.

Dvs. de kan komma att förmånsbeskatta dig för "förlusten". Och förlust är det om du bygger stugor för summor som du inte kan få motsvarande hyresintäkter för.

So om vi tänker oss att du bygger en stuga för 2 milj. men hyr ut den för en hyra som vore rimlig om stugan kostat 100 000. Då kan skatteverket anse att 1,9 milj är en skattepliktig förmån.
 
Ouch, ja de vore ju mindre roligt.

Frågan är ju vad som anses rimligt, ja menar... ponera att jag skulle istället köpa en stuga i samma område med en driftkostnad på 1000:- mån i snitt, vilket är rätt rimligt, jag kanske är där 15-25 ggr per år och den kallställs mellan.

Skillnaden att AB't bygger en stuga och jag hyr den för säg 1500:-/mån och den har också en driftkostnad på 1000:-/mån, men dom slår ändå ner på det... känns som det är mycket som är upp till "bedömning" och vilken sida av sängen den skattenissen vaknade på den dagen?

Oavset om jag personligen eller företaget bygger en stuga där, så är det i princip till förlustaffär.

Vad jag hör är att ni verkar tycka att det är "dumt att chansa"... och det lutar nog åt att jag söker någon annan lösning, även om det inte ser hoppfullt ut, har inte råd personligen att bygga upp rakt av det jag vill göra, och det finns inte nånting till försäljning i närheten. Tack för alla svar.
 
Man bör ha i åtanke att skattelagstiftningen är utformad så att det i princip inte ska vara möjligt att dra nytta av ett företags tillgångar för privat bruk utan beskattning. Det leder ju ofelbart till att det enda sättet att göra några större vinster på såna här upplägg är att man skattefuskar, på samma sätt som all annan privatkonsumtion som "tas på firman". Observera att jag skriver "större" vinster. Småfördelar kan man säkert göra lite här och där om man tycker att det är värt all extra administration.
 
Jo men skillnaden mellan om du köper en stuga eller bygger den är kostnaden för investeringen. Om din firma bygger en stuga för ex. 2 milj. I ett område där marknadsvärdet för sagda stuga är ex. 100 000 (bara för att ta lite extrema siffror). då är det uppenbart att företaget inte har agerat affärsmässigt. Att göra dåliga affärer är inte olagligt. Men om det är en dålig affär där du som ägare tydligt gynnas, så är det inte längre än dålig affär utan en beskattningsbar förmån.

Du kan inte bara stirra dig blind på driftskostnaden. Just den kan ju tom. vara lägre på en 2 milj. stuga med bra isolering, jämfört med en du skulle kunna köpa för 100 000.

Ditt upplägg är ju väldigt tydligt. Du vill av privata skäl ha en stuga där. Det blir dyrt eftersom det kostar mer att bygga stugan än vad den någonsin kan gå att sälja för. Men den förlusten försöker du då lägga i bolaget för att kunna ta den kostnaden "skatterfritt". Det är typexempel på upplägg som inte är OK och som skatteverket har stor uppmärksamhet mot. Dvs. även om du gömmer upplägget i ngn. sorts "affärsmässig" uthyrningsverksamhet som går med förlust, så kommer skatteverket att hitta det. Givetvis bara om de väljer att titta lite noga. Men den risken är som sagt kraftig förhöjd i din typ av företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.