Njaa. De rollade tätskikten var minst lika täta som foliesystemen, om de applicerades korrekt. I de rollade systemen så var det ju inte "gummit" som skulle vara diffusuinstätt, utan det var ångspärren som man använde istället för vanlig primer.

Det rollade systemet bygger på att man först har en väldigt tunn hinna som är extremt tät. På så sätt skyddar man mot att stora ytor släpper igenom ånga. Men den tunna ångspärren är inte speciellt flexibel, och kan läcka i mikroskopiska sprickor när materialet rör sig lite, den tål dessutom ingen mekanisk åverkan alls.

Därför har man det tjocka lagret med "gummi". Det lagret är vattentätt, men inte ångtätt. Det gör att vatten kan inte tränga igenom sprickor, "gummit" är flexibelt och håller både för små värmerörelser och för en del mekanisk åverkan.

Grejen är att det gör inget om det finns en spricka som kanske är en mikrometer bred på väggen när det gäller ånga. Det blir i princip inget som läcker igenom på en så liten yta.

Men om det hade strömmat vatten över en sådan spricka så vore det inte bra, då kan vatten kapilärsugas genom sprickan, det blir större mängder. Men gummit hindrar vatten att nå in till sprickan.
 
Njaa. Ångspärren kom väl strax efter att man "slagit larm" om möglet på pappgipsen som ett första steg mot ångtäta badrum. Sen kom folien
 
Va de inte nåt strul med bygget av Hammarby sjöstad som va "droppen" för pappgipsen?
Otäckt pappgips som blev fuktig och monterades.

Bara hörsägen men de kanske ligger nåt i de?
Är som inte från Fjollträsk ;)
 
Hej. Var hittade ni uttalandet från BKR? Hittar inget på deras hemsida? Med vänlig hälsning, Micke
 
Bksr medlemmar har ju, vad det verkar som om man läster forumsinlägg här, svårt att läsa "lätta" monteringsanvisningar så papp eller inte skulle jag inte tro är av någon avgörande betydelse. Skit i pappen men lägg mer pengar på inspektion av badrum och hjälp privatpersoner som hör av sig........annars är min gissning att om redan fem tio år är "varumärket" urvattnat,,.,,
 
smiler skrev:
Va de inte nåt strul med bygget av Hammarby sjöstad som va "droppen" för pappgipsen?
Otäckt pappgips som blev fuktig och monterades.

Bara hörsägen men de kanske ligger nåt i de?
Är som inte från Fjollträsk ;)

Har ju inget med saken att göra. Det var Skanska som "glömde" en hel leverans med utfack ute på gården under semestern. De regnade massor på dom och sen när dom kom tillbaka från semestern så monterades partierna. Inte helt lyckat men knappast gipsens fel...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
.... Inte helt lyckat men knappast gipsens fel...
Allt djävulskap i branschen är gipsens fel (hehehe)
 
O
Stringfellow Hawke skrev:
Har ju inget med saken att göra. Det var Skanska som "glömde" en hel leverans med utfack ute på gården under semestern. De regnade massor på dom och sen när dom kom tillbaka från semestern så monterades partierna. Inte helt lyckat men knappast gipsens fel...
Klart att det är gipsens fel! -Va gjorde de ute när det regnade? De borde vetat bättre än att springa ute i regnet.
:p
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är det någon som fortfarande sätter våtrumsgips? Jag känner mig lite tveksam, inte för att jag tror att det spelar någon roll men jag är lite rädd att reglerna skall ändras tillbaka och mitt badrum en dag skall varar regelvidrigt.
 
Alla badrum blir regelvidriga om referensen är nybyggnadsstandard, frågan är väl bara om man hinner bygga klart det innan nästa påfund är på plats. Som alltid gäller väl att följa reglerna vid byggstart och förhoppningsvis hinna klart innan något förändras

Tyvärr måste snart en historiebok skrivas med vad som gällde när. Ser tex okunniga besiktningsmän som dömmer ut badrum som uppfördes enligt dåvarande regler men som givetvis inte har varken foliesystem eller våtrumsskivor
 
  • Gilla
zeltber
  • Laddar…
Helt ärligt; organiskt material kan mögla, det kan inte oorganiskt. Så varför ens fundera på att sätta någonting som papp i våta utrymmen? Visst kostar våtrumsskivor en del mer än vanliga gipsskivor, men för jössenamn köp då en billigare "tron", leta upp ett billigare badkar, eller whatever. Jag skulle aldrig få för mig att sätta in organiskt material medvetet varken i källare eller i våtutrymmen. Har jag inte råd att lösa det så får jag ju spara lite till.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Kloka ord! Jag kör på vanligt gips! Tycker att det låter rimligt.
 
Nu blev det lite märkligt när ditt inlägg kom i mellan cancerman. Jag tror jag kör på vanligt gips, om det blir läckage i tätskiktet är lite möglig kartong det minsta problemet. Sannolikt kommer fuktskadade träreglar orsaka betydligt mycket mer problem.

Däremot tar jag och sätter våtrumsgips i källaren.
 
Redigerat:
Alla gör som de vill, men det "lilla möglet" lär du inte märka förrän det "lilla problemet" har blivit ett väldigt stort problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.