Hallå på er!

För ungefär ett halvår sedan köpte vi ett 2våningshus byggt -78. Då vi inte gillar garderoberna i ungarnas rum har vi slitit ut dessa. Naturligtvis finns det inget lagt golv under garderoberna då dessa byggdes samtidigt som själva huset. Tanken måste ha varit att garderoberna skulle stå där för evigt. Hur som haver...garderoberna är borta och i ungarnas rum är där nu ett fint klick-golv som täcker hela golvytan förutom en liten patch på 500x500mm.

Min fundering är. Kan man riva ut hela klickgolvet och helt enkelt måla direkt på råmaterialet. Det är ett välskött trähus. Måste man lägga golv eller går det helt enkelt att låta det vara? Jag inser att golvet under vinterhalvåret kommer bli jäkligt kallt och om det hade varit en betongplatta så krävs fuktspärrar/lufthål/ventiler osv. Vad säger reglerna när det gäller trägolv?


Jag hoppas att jag uttrycker mig tillräckligt tydligt. Som rubriken lyder, jag är en totalnovis vad gäller det mesta inom golv.
 
Om det är råspont "träplankor" du menar så går det utmärkt att slipa och måla/olja dessa. Om det ligger på bottenvåningen kan det bli kallt ja, på 2:a vån mindre kallt. Tofflor kostar inte många pengar :D
 
Precis det jag ville höra!

Jodå, ungarnas rum ligger på ovanvåningen. Bara för att vara lite extra tydlig iom att jag är så jäkla harig över att göra fel så lägger jag upp tre bilder här. Beskriv gärna (om det går) vad det kan tänkas vara för golv som ligger under själva klickgolvet. IMG_0654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under klickgolvet ligger golvspån.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spanskivor/golvspanskiva-p1020

Golvspån är inget att ha som ytskikt inte, så slit inte ut klickgolvet och lacka golvspånet!

En tanke över de retfulla rektanglarna där garderoberna stått:
Varför inte skjuta på problemet något år tills det ni bott in er mer? Bygg något över rektangeln att förvara lego i? Lägg i en annan snutt avvikande golv, spika lister runt – och kalla det parkeringsplats för leksaksbilar?

Bara en tanke.
 
  • Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
Daniel Dahlbom skrev:
Tanken måste ha varit att garderoberna skulle stå där för evigt. Hur som haver...garderoberna är borta och i ungarnas rum är där nu ett fint klick-golv som täcker hela golvytan förutom en liten patch på 500x500mm.
Det är så fasta garderober brukar monteras i hus. Golv byts oftare än garderober. Snyggast är väl att lägga in ett nytt golv? En snabb fullösning är att fylla ut hålet med ett klickgolv och skruva alulist runtom. Är man lite händig med en fräs går det att fixa en fals och limma fast ett "lock" över hålet.

Att lägga ett nytt klickgolv är max en helgs arbete.
 
Det man ser mest av på bilden är golvspån. Alltså spånskiva, troligen 22mm tjock. De här skivorna tillverkas med spont, så att de kan limmas ihop. De sitter dessutom skruvade i golvbjälkarna, och ibland både skruvade och limmade mot bjälkarna. Men jag tycker mig se ytterligare något som sticker fram under parketten. Dels givetvis den gröna foamen, men det ser ut att ligga någon tunnare skiva under den.

Men att riva ut och bara måla på golvspån är väl inte superfel, men det blir rätt fult. och spånen kommer att resa sig lite så du får en rätt ojämn yta. Kanske även risk för stickor i foten.

Om du inte vill lägga nytt parkett/laminatgolv i rummet just nu så håller jag med, sätt ngt annat över. Eller skarva i ett helt annat golv på den här biten, vitt eller svart laminat kanske. Kostar någon hundralapp för den ytan. Så kan du sätta en skarvlist i aluminium över skarven.

MEN jag reagerar över en annan sak på bilderna, du har en kopplingsdosa på låg höjd över golvet. OM det finns elledningar i den så är det inte OK med det locket. På så låg höjd skall doslock vara skruvade. Det får inte gå att öppna utan verktyg. Detta är extra viktigt i ett barnrum. Du kan lätt fixa ett nytt lock med skruv. Ev. måste du även köpa dosskruvar om det inte finns innanför doslocket.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Ett annat enklare alternativ är en fin heltäckningsmatta. Det har vi vår dotters rum och i vårt sovrum. Finns från ca 199kr/m2 och det är superenkelt att lägga själv
 
Jonatan79 skrev:
Ett annat enklare alternativ är en fin heltäckningsmatta. Det har vi vår dotters rum och i vårt sovrum. Finns från ca 199kr/m2 och det är superenkelt att lägga själv
Enda fördelen är att en heltäckningsmatta känns varmare att gå på.
Den är totalt värdelöst att få ren..samlas alltid en massa smått skräp i botten på mattan och ej bra för personer med allergiska besvär eller om man har håriga husdjur.
Ett vanligt golv kan man i alla fall skura rent med vatten och någon form av rengörningsmedel ifall det händer en olycka med utspilld dryck osv..
Heltäckningsmattan är mycket svårare att rengöra då man oftast bara har dammsugaren att ta till.:confused:
 
Fördel också att den gör mindre ont att ramla på, speciellt för små barn om det finns sådana i huset. De flesta moderna mattor som säljs numera är inte nackdel för allergiker, jag och sambon är allergiker. Nackdelen är att fläckar kan bara svårare att ta bort, men vem äter eller dricker i sovrummet? Vi har en speciell dammsugare som klarar mattvättning för säkerhets skull.
 
Det är möjligt att det finns bättre heltäckningsmattor i dag än förr i tiden men jag skulle aldrig chansa att ha någon i sovrummet.
Barn både äter och dricker i sovrum och även vi vuxna gör det ibland.;)
 
Risken att skada/förstöra ett laminat/parkett mfl är ju minst lika stor, dom tål väldigt lite om man tex tappar något tungt eller vasst som skrapar så blir det lätt fult...
 
Jonatan79 skrev:
...vem äter eller dricker i sovrummet?...
Vem gör inte det?
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Oavsett matta eller parkett får man vara inställd på att renovera golvet efter att det använts av barn.
Sant att heltäckningsmattor binder damm bättre än luddlösa golv, men de kommer också innehålla sånt som man egentligen inte vill veta.
Med tanke på att dagens människa spenderar mycket tid framför platta/mobil från 3 års ålder, kanske en tjock heltäckningsmatta är bra?
 
Tack så mycket allesammans för de snabba svaren! Känns tryggt att få så tydlig input, tack för det.

Råspont har jag fått lära mig att det är det inte som ligger under ungarnas klickgolv. Däremot går det att måla direkt på golvspånet dock med risk för fiberresning. Det lutar ju helt klart åt att skarva in nått helt annat golv och sätta någon typ av list runtom. Eldosorna kommer att förses med riktiga skruvade lock, tack för att du påpekade detta hempularen! En självklarhet för vissa, något som en annan lätt missar. Faktum är att vi har valt att täcka eldosorna med riktigt tunga trämöbler som inte går att rubba för vare sig en 1- eller 5-åring. Men det är klart, man ska aldrig säga aldrig.

Jag slänger upp nya bilder så snart golven är fixade här hemma.

Ni har inga smarta lösningar, kloka tankar om väggen? ;)
 
Redigerat:
Angående matta eller inte matta. Vi har två likadana mattor i ungarnas rum, Vemb från IKEA. Ljuvligt sköna att gå på, har dock utgått från deras sortiment tråkigt nog. 155141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungarnas rum klarar sig utan heltäckningsmatta men vi har ju sovrummet där det vore fint med en skön heltäckningsmatta. Istället för en inbyggd garderob har vi sju inbyggda garderober plus en walk-in-closet som är galet opraktisk. Hur som haver ska allt inredas så där blir det nog heltäckningsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.