O
Jajada skrev:
Jag är bara grovis, kör padda, vält, lägger rör, krälar i lera och liknande. Passar mig bra med skitgöra!
Det är den viktigaste arbetsrollen! ;)
Dock mest glömda....
 
"vi hade över 1000 Ton sprängsten att göra oss av med."
Skulle räcka mer än väl för en lite underjordisk skydd-bunker ;)
 
Odjuret skrev:
Det är den viktigaste arbetsrollen! ;)
Dock mest glömda....
Därom är vi fullständigt överens. Tyvärr är det som du säger ofta att det glöms bort. Med skitgöra menade jag all lera och avloppsanläggning!

Robert Kooijman skrev:
"vi hade över 1000 Ton sprängsten att göra oss av med."
Skulle räcka mer än väl för en lite underjordisk skydd-bunker ;)
Jag säger ingenting om det.
hemlig-2.jpg
 
Nu till den viktigaste frågan! Hur stort garage skall du ha?!
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
skruffse skrev:
Nu till den viktigaste frågan! Hur stort garage skall du ha?!
Tjena Skruffse! Antar att du räknat ut vilka vi är även om du inte varit här än. Ja, alltså i relation till ditt garage är ju allt töntigt. Men jag har ju inte tänkt att rikta upp chassin i mitt garage samtidigt som en annan bil står på pelarlyften och en tredje står strippad för lackering. :)

Garaget vi sökt bygglov för är 1,5-plan med förhöjt väggliv 64m2/plan. Ska bli gött när det är klart men huset får nog komma först. Däremot har jag gott om plats för maskiner och verktyg i källaren så länge vilket inte är fel i temporär avsaknad av garage. Men i tillägg utlovas härmed bestämt att garaget INTE är något kataloggarage. Galna lösningar men lite annat fokus än ditt garage i alla fall. Skruffses tråd här (fast alla följer väl redan hans projekt, antar jag, eftersom det är obligatorisk läsning).
 
  • Gilla
skruffse
  • Laddar…
Som jag nämnt tidigare ansluter vi till kommunala tryckavloppet (via en gemensamhetsanläggning). Varje medlem i gemensamhetsanläggningen har var sin pumpstation som pumpar spillvatten ut via gemensamma ledningen ut till kommunala (cirka 250m)

IMG_1788.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte pumpstationen skall kunna flyta upp fäste vi dem i några betongblock (pålkap). Dessutom ligger dränering strax under flänsen mitt på brunnen.

IMG_1789.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledningen är 50mm. På bilden syns och vattenledningen (50mm) och grenar som går till en eventuell framtida tomt innanför vår. bilden ljuger vad gäller vattenledningen. Här är grenen kopplad. Men det var bara tillfälligt. Eftersom den inte används så hade vattnet stått still i stickledningen och eventuellt bildat bakterier eller värre saker och kontaminerat vattnet. Därför är ledningen istället nu pluggad direkt på grenen. Om någon bygger på denna tomt är det därför bara att gräva upp och koppla i slangen som nu ligger bredvid.

IMG_1792.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga problem med frostfritt djup vid brunnen!

IMG_1794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här lägger vi ner 160mm-rör från dagvattenbrunnen utanför huset som leds ner till diket vid vägen. Bredvid ligger dräneringsröret från pumpstationen. Detta kopplas sen på 160mm-röret.

IMG_1802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vänsterhörnet skymtar också två 75mm tomrör för el eller liknande till eventuella tomten innanför oss. I övrigt inkommande spillvatten till pumpstationen.

IMG_1803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spännande bygge, kul med ny bygge och källare.
 
Jag har varit ute och murat tills det var kolsvart ute så därför är dagens inlägg lite sent. Men bygget är ju alltid prioriterat.

Jag kör vidare med bilder från i höstas så att vi i rask fart närmar oss nutid och kanske mer intressant dialog kring bygget. Idag lite bilder från markarbetet till garaget.

Rörgrav från huset till garaget. Vatten, el, nätverk, avlopp samt dagvatten.
IMG_1828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagvattenbrunn som kommer ha körbar gallerbeteckning.
IMG_1832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garageplats avskalad till fast underlag (lera). Återstår att se vad konstruktören säger om detta. Eventuellt blir det pålning. Stora problemet är att det är berg i dagen under cirka en fjärdedel av garaget och den övriga delen bara cirka 1m packad sprängsten. Risken finns väl att garaget sätter sig med tiden eftersom det, om det sjunker, bara sjunker i ena änden,
IMG_1834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken med att ha två dv-brunnar är att den närmaste i bild skall ta dränering runt garaget samt vatten från hängrännor på garaget. Den andra skall ta ytvatten på planen och dessutom dränering från ett surhål i det som skall bli fruktträdgård öster om gårdsplanen.
IMG_1850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenslangen ligger i en 50mm gulslang från utsida garage och upp genom plattan så att det skall gå att byta den vid behov (osannoligt). Jag har pluggat den och hoppas att det skall bli tätt så att vare sig vatten eller små djur kan ta sig in i garaget den vägen.
IMG_1852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarterrass med gårdsplan i bakgrunden. Grävmaskinen håller på med garagterrass på bilden. Avståndet mellan hus och garage kommer vara cirka 30m. Hoppas att det är tlilräckligt mycket parkering :).
IMG_1847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vad ligger totalbudgeten på? (och "sprängdes" budgeten redan på det gedigna markarbetet?)
 
kulle
Trevligt med "från början projekt"
 
Gizmokvack skrev:
Vad ligger totalbudgeten på? (och "sprängdes" budgeten redan på det gedigna markarbetet?)
Misstänkte att frågan skulle komma så det är ju lika bra att reda ut några saker.
1. Jag väljer att inte redovisa totalbudget.
2. Vad gäller många enskilda moment eller materialinköp kan jag inte svara på vad de kostar var för sig. Ni som också arbetar i byggbranschen vet att varje pris är ett förtroende mellan kund och leverantör. Det är därför inte rätt av mig att avslöja vad leverantören gett mig i pris och egentligen ointressant eftersom omständigheterna aldrig är desamma.
3. Däremot svarar jag gärna allmänt på frågor av typen: "Ungefär hur mycket brukar plattbärlag och platsgjutet bjälklag kosta?" eller "Vad kostar en Finja Exakt 400-vägg?" (Svaret skulle här vara att jag tror att listpriset är knappt 1100kr/m2 + moms inkl block, lim och armering men att ni vid en hel villabyggnation kanske kan få 10-20% rabatt beroende på projektstorlek).

Hoppas att detta är okej.
 
O
Jajada skrev:
Misstänkte att frågan skulle komma så det är ju lika bra att reda ut några saker.
1. Jag väljer att inte redovisa totalbudget.
2. Vad gäller många enskilda moment eller materialinköp kan jag inte svara på vad de kostar var för sig. Ni som också arbetar i byggbranschen vet att varje pris är ett förtroende mellan kund och leverantör. Det är därför inte rätt av mig att avslöja vad leverantören gett mig i pris och egentligen ointressant eftersom omständigheterna aldrig är desamma.
3. Däremot svarar jag gärna allmänt på frågor av typen: "Ungefär hur mycket brukar plattbärlag och platsgjutet bjälklag kosta?" eller "Vad kostar en Finja Exakt 400-vägg?" (Svaret skulle här vara att jag tror att listpriset är knappt 1100kr/m2 + moms inkl block, lim och armering men att ni vid en hel villabyggnation kanske kan få 10-20% rabatt beroende på projektstorlek).

Hoppas att detta är okej.
Du får avslöja hur mycket eller lite du vill när det gäller siffror... Jag gillar bilderna ;)
Du kan alltid fundera på om du vill svara på frågan om du kommer hålla budgeten.... Eller tja... Vi är nyfikna det är därför.... Det innebär inga siffror :)
Men det viktigaste för mig är ändå bilder och text :) Så fortsätt... å bomba oss med bilder! Siffror överlåter jag åt frugan å hålla koll på... :p
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
tänk om alla gjorde som du, rätt maskin på rätt plats! är faktiskt rätt ofta som man får maskiner i storleken 7-8ton som tänker ge sig på samma storlek av sprägningar, ibland går de efter mycket svordomar och ibland får dom ta in större saker. jobbar som sagt som sprängare och på nästan alla ställen tappar folk hakan över hur mycket de faktiskt blir. lite roligt att se faktiskt :) annars trevlig tråd som kommer följas (y)
 
Odjuret skrev:
Du får avslöja hur mycket eller lite du vill när det gäller siffror... Jag gillar bilderna ;)
Du kan alltid fundera på om du vill svara på frågan om du kommer hålla budgeten.... Eller tja... Vi är nyfikna det är därför.... Det innebär inga siffror :)
Men det viktigaste för mig är ändå bilder och text :) Så fortsätt... å bomba oss med bilder! Siffror överlåter jag åt frugan å hålla koll på... :p

Well, vi har inte hållit budget vad gäller mark. Annars ser det ganska bra ut, men mark, ständigt denna mark :(
 
Det är väl ingen som håller budgeten... ;)
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.