Bor i bostadsrätt på 3 våningen. Jag blir väldigt osäker på om min måttbeställda bänkskiva på 3,1m från IKEA verkligen kommer in till bostaden?! Finns det någon annan som köpt bänkskiva i den storleken och lyckats eller misslyckats med att bära in den till bostaden?
 
Vinscha in den via ett fönster/balkong?

/ATW
 
Det beror helt och hållet på hur huset ser ut och framförallt hur trapphuset är utformat. Med andra ord omöjligt att svara på utan att ha varit på plats.
 
Porten tror jag kan funka. Men det är dörren längst ut. Man kommer inte åt köksfönstret. Det är 3 våningen, väldigt högt för att hissa upp.

Men är det ovanligt att köpa bänkskiva längre än 3m när man bor i bostadsrätt och inte kan hissa upp via fönstret?
 
Krilleman
3 meters bänkskiva kan ju inte direkt vara några problem enligt mina egna huvudräkningar. Oavsett spiraltrappa eller vanlig trapp.

Och en vanlig dörr är ju oftast över två meter...
 
krilleman_215 skrev:
3 meters bänkskiva kan ju inte direkt vara några problem enligt mina egna huvudräkningar. Oavsett spiraltrappa eller vanlig trapp.

Och en vanlig dörr är ju oftast över två meter...
Om diskhon även är underlimmad?
 
Krilleman
Jag skulle inte tro det är ett bekymmer. Men det är ju bara min åsikt!
 
Beror helt på hur ditt trapphus ser ut.
Ofta går det att hålla ena sidan högt och lirka skivan mellan trappavsatserna. Se till att vara några stycken som kan hålla och även kontrollera så inte bänkskivan stöter mot något,
 
Du kan bara skruva fast en ögla på undersidan och dra upp den med rep om det nu inte skulle gå att få upp den.
 
Jag hjälpte en arbetskamrat att köra upp en bänkskiva på hisstaket för att den var för lång att ta i spiraltrappan. Den var nog närmare fyra meter. Spontant skulle jag säga att 3,1 m inte är så farligt långt, men det är omöjligt att svara på om det går utan att veta något om huset. Du kanske kan få tag på en bräda i rätt längd för att skapa dig en uppfattning om ifall det är möjligt.
 
Hade nån av er service-behörighet på hissen eller vad man nu ska säga, elelr var det bara en gammal tjuvkopplingsvänlig?

Jag kommer antagligen hamna i exakt samma sits som trådskaparen strax. 3,1 meter skiva skall upp till sjätte våningen. Trapphuset har en takhöjd på kanske 2,30, så vetetusan hur bra det går att lirka upp den vägen, så jag har funderat på hisstaket jag med.
 
n_sandstrom skrev:
Hade nån av er service-behörighet på hissen eller vad man nu ska säga, elelr var det bara en gammal tjuvkopplingsvänlig?
Vi jobbar med hissar och vi hade frågat om lov hos det företag som hade servicen på hissen. Ofta finns inga speciella spärrar mot att köra på taket, men om det gör det så kommer hissen inte att starta efteråt med mindre än att man kommer in i maskinrummet.
 
Köp en plywoodskiva och "bygg" en provskiva.
 
Säger som haavard, köp någon billig byggskiva och kapa till i samma mått och sen testa. I värsta fall får du vinscha upp genom fönstret, men det är väl inga större problem om det bara är 3:e våningen. Jag har hört om folk som har fått beställa kranbil för att få in 3,2 meter granit på 7:e våningen o.s.v.
 
Bar upp och in en 3m bänkskiva på tredje våningen för ett tag sen, var inga större problem, men det beror såklart på hur trapphuset ser ut, samt hur snävt du måste bära in den i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.