Vi har fått offert på en övervåning med en isoleringslösning utan luftspalt. Man ska använda en ångbroms med Isover Vario Xtra där det inte ska vara någon luftspalt alls! Ringde Smålandsvillan och frågade om det var godkänt från deras sida men de visste inte ens vad jag pratade om :(! Isover kunde heller inte säga med säkerhet om det gick att använda med smålandsvillans takkonstruktion med den board som sitter under tegelpannorna. Vi ska även ha ett dusch/wc utrymme uppe. Någon som kan något om detta, byggt med liknande metod, tips mottages tacksamt. /H (Västra Götaland)
 
Exakt vad är det som ska göras? Isover vario är väl en ångbroms som ska sitta på den varma sidan i konstruktionen? Luftspalten brukar vara mot undertaket dvs råspont, masonite eller vad det nu kan vara.
 
Det ska blåsas in lösull i snedtaket som är 45 grader.


larsbj skrev:
Vilken typ av isolering ?

Konstruktion utan luftspalt är än så länge en obeprövad teknik, kanske bra men lite verklig fakta.

En artikel i ämnet:

[länk]
 
Oinredd oisolerad övervåning från SMV som ska isoleras, det är vad som ska göras...
 
Ligger isoleringen dikt an råsponten, eller vad nu underlagstaket är uppbyggt av?
 
Redigerat:
Isoleringen ska ligga dikt an mot den board-skiva som sitter där under takpannorna. Alltså ingen råspont o papp. Denna metod har använts ett bra tag av vår byggare men jag är ändå inte övertygad med att isolera utan luftspalt när hustillverkaren inte ens rekommenderar/känner till metoden.
 
S
Låter som du kommer få vara testpilot isåfall. Är det mycket billigare att bygga utan luftspalt?
 
Vad är det för typ av isolering? Om det är glasull eller stenull skulle jag avråda. Om det är cellulosaull av något slag behöver det inte vara något dålig idé. Det handlar också om vad du har för undertak under takpannorna. Läs på hos tillverkare av cellulosaull om det nu är det som är aktuellt. De har konstruktionsanvisningar för hur man gör.

När det gäller att du ska ha badrum där, så betyder det rimligen ingenting. Du måste fortfarande ha en fuktspärr i våtutrymmet.
 
Är boarden som utgör underlagstaket diffusions-öppen eller -tät? Om den är tät så ställer jag mig frågande till hur den fukt, som kan ta sig upp i isoleringen, transporteras vidare?
Är det riktigt plastat sen tidigare med ångspärr?
 
larsbj skrev:
Vilken typ av isolering ?

Konstruktion utan luftspalt är än så länge en obeprövad teknik, kanske bra men lite verklig fakta.

En artikel i ämnet:

[länk]
Det där är ju något helt annat.
 
Ett försök till tolkning:

Takboarden, som ligger under takpannor och läkt, är ånggenomsläpplig.
Så någon luftspalt, för att vädra bort fuktighet, behövs inte.
Om du sedan har en "ångbroms" innanför isoleringen eller traditionell plastfolie som ångspärr spelar nog mindre roll.
Jag hade nog föredragit den heltäta plastfolien förstås.


Konstruktionen liknar den jag har med min "klimatvind"
Utifrån och in: Betongpannor, bärläkt, ströläkt, 100 mm cellplast, ånggenomsläpplig takduk, råspont.
Det ahr nu fungerat utmärkt under fem vintrar och fyra somrar.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ett försök till tolkning:

Takboarden, som ligger under takpannor och läkt, är ånggenomsläpplig.
Så någon luftspalt, för att vädra bort fuktighet, behövs inte.
Om du sedan har en "ångbroms" innanför isoleringen eller traditionell plastfolie som ångspärr spelar nog mindre roll.
Jag hade nog föredragit den heltäta plastfolien förstås.


Konstruktionen liknar den jag har med min "klimatvind"
Utifrån och in: Betongpannor, bärläkt, ströläkt, 100 mm cellplast, ånggenomsläpplig takduk, råspont.
Det ahr nu fungerat utmärkt under fem vintrar och fyra somrar.
Jag uppfattar dock hans som:
Pannor
Läkt
Board
(här saknas luftspalt)
Isolering
Isover ångspärr
Innervägg.
 
Du har helt rätt! Så är det tänkt att göras med denna Isover Vario duk. Men vår besiktningsman rekommenderar oss att använda oss av hustillverkarens rekommendationer som är med luftspalt, så det får nog bli så eftersom det verkar vara omöjligt att få något bra svar om denna "nya" metod utan luftspalt i vår SMV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.