Fetkubrick skrev:
Nu har jag ännu fler frågor:

Jag sitter här och försöker rita upp kabelförläggningen (det är ett helvete, allt ska finnas, inga kablar ska korsas osv...). Hur gör jag om jag inte får plats i ett kabelstråk som är klamrat med JR510, om jag behöver tex åtta kablar? Lägger man ytterligare ett stråk under (eller över) med JR310? Kan man sätta båda JR-klammorna med samma skruv i "mitten"? Blir det bra?

Vilken är den absolut snyggaste böjradien för EQLQ 3G1,5? Snusdosa? Alltså ≈ 40 mm?
OM men nu blir det ju inte så i detta fallet, så stoppar man in övre fästet bakom taklisten puttar in kablarna och drar en skruv i det nedre hålet.

Ska man sätta flera stråk så fäster man klammer ett med en pappspik i nedre hålet, stoppar in klammer två under nedersta kabeln och puttar in kablarna och drar en skruv i nedre klammret. Klammren kommer inte mitt för varandra men det är ändå snyggare.

Protte
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, bilder på snygga kabelförläggningar är det brist på.
Sedan har vi denna suddiga bild på temat dosor på distanser. Det skulle ha varit betydligt snyggare med JR-klammer!

[bild]
Skarvarna på gipsen är ju inte spacklade, ska vara remsa där också.

P
 
Fetkubrick skrev:
Jag håller med. Renova är sådär. Det finns dessutom ett rätt begränsat utbud av utanpåliggande grejer. Dom här är ju fina, men sjukt dyra:

[länk]

Alltså jag har ju inte råd att köpa enkla uttag för 750 spänn styck.
Om du söker något industriellt och stadigt så
https://www.storel.se/CCTabPage.action?productCode=1896812

Protte
 
  • Gilla
Fetkubrick
  • Laddar…
prototypen skrev:
Om du söker något industriellt och stadigt så
[länk]

Protte
Mkt fin! Jag har tittat mycket på den, SVINDYR iaf på Ahlsell.

Nä, det få väl bli vanliga vita så får jag skriva ut bilder på olika fina uttag, rama in dom och hänga ovanför. Så här SKULLE det ha blivit...

//fk
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej!

Det börjar ju utvecka sig till en riktig projekttråd det här! Kom på att jag måste rita detta i Illustrator för att få någon kläm på det, detta skapade ju i sin tur ett gäng nya frågor:

Hur långt under kabelstråket ska dosor sitta? Jag tänker mig GAROS:runda i aluminium. Måtten i bilden stämmer. Ska alla dosor sitta på samma höjd i RUMMET eller samma avstånd under KABELSTRÅKET (som ju smalnar av)?

Är det viktigt att pricka dosan i mitten av c/c 23 cm (vänster i bild) eller kan den sitta hursom (höger i bild) så man kan pricka andra linjer i rummet – tex gå längs ett fönster osv? Eller ska den sitta på något helt annat sätt som bryter c/c-måttet?

Och: tack alla som svarar!

Screen Shot 2015-05-21 at 20.27.38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som den högra sitter är formulär 1A i de här fallen men du bör kolla på dosor med uttag konfiguration 5 och 10 också de passar ofta fint speciellt 5 för att åstadkomma det du visar här. Och dosor på samma höjd ev en höjd över och en höjd under stråket beroende på om du får mycket avgreningar uppåt också. Glöm inte heller möjligheten att sätta på distans över stråket också.

Blir en riktigt speciell installation det här, så försök skaffa material av samma typ så du håller stilen lite.
 
  • Gilla
Fetkubrick
  • Laddar…
Jag ska rita igenom och se vilka doskonfigurationer det blir (och hur dyrt det blir :mad:).

Men funkar högerbilden också? Är den OK om jag får ner kabeln rakt och fint längs ett fönster, eller ska jag sätta dosan i 1A-läge och böja av kabeln när den når fönstret? Vad ska man prioritera – dosa mellan klammer eller rakt ner med kabel dit den ska?

Men när man ser det känner man ju att grundregeln är att aldrig bryta kabelstråkets c/c.
 
Redigerat:
Du kan säkert prioritera båda, viktigast för utseendet är att CC kring dosan är likt överallt och om sen flera sitter nära så det inte bara går att glida lite på måtten mellan dem får man välja annat mått just där. Och med de andra dostyperna satt som du ritat här kan du enkelt gå ut i vinkel vänster/höger med kabel i andra förskruvningen och ta upp lite skillnad i mått mot där du vill ner utmed tex ett foder osv.
 
Att klammra som höger bild anser jag som aja baja.
Dosor och svängar är det som styr klamringen sedan får man dela upp avstånden så det ser vettigt ut, 23 cm är inte heligt, bara ett riktmärke.

Sedan tycker jag inte om modellen på dosorna, skaffa de som har två ingångar uppåt och sätt ner dosan en bit från kabelstråket så det går få till snygga radier (och det blir MYCKET mer lättjobbat)

Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med Protte. I de fall där du vill gå ner med kablar från stråket så använd dosor där du kan komma in med kablarna rakt uppifrån. Färre böjar och lättare att få till snyggt.
Om du måste korsa stråket en med kabel, eller att den översta kabeln i stråket måste ner till t ex en dosa så dra den korsande kabeln bakom stråket. Nu har du ju träväggar,men det kanske går att fräsa ut eller hugga ut en skåra med stämjärn som den korsande kabeln får plats i.
Om du har möjlighet försök få tag i en bokserie som heter elektroteknisk handbok. Den är från 1940-talet och innehåller en hel del bilder på den typer av miljöer som jag tror du är ute efter. Kolla också på hemliga svenska rum på Youtube. Där kan man många gånger se hur de gjort denna typ av installationer. Om du har någon gammal fabrik i närheten kan du kanske försöka komma in och kolla där också. Källare i hus från 40 och 50-talet kan också ha kvar elinstallationer i original.
 
  • Gilla
Fetkubrick och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Finns det någon leverantör som har en komplett serie med el-utrustning för utanpåliggande? Och som finns i bygghandeln. Annars blir lätt plockepinn! Med vänlig hälsning, PerOF
 
Annat du kan hitta i bibliotekskällaren med lite tips är 50-60-tals utgåvor av Teknos serie Elarbete.
 
Hej, igen allihop – nu blir det fredags(el)mys!

Nu har jag gjort en slags "ritning" i Illustrator för ett rum med tänkt kabelförläggning. PDF, ska gå att zooma väldigt mycket. Inte helt klart, men på ett ungefär. Det ska pillas lite till så att det blir rätt runt fönster osv, men där tror jag bara det är att förskjuta c/c lite så borde det gå!

https://www.dropbox.com/s/quphqpqowbgv6k2/el_A.pdf?dl=0

Jag har nästan bara använt UE5-dosor, blev bättre.

Dessutom, har jag tänkt rätt rent elektriskt? Det finns spis 16A, tre grupper 10A till köket (kyl/frys, mikro/köksfläkt, vattenkok + div småel) två belysningskretsar (dimmers i centralen, impulstyrda m återfjädrande knapp) och en grupp för övriga uttag. Allt är listat i PDF:en.

Är det för mycket kablar? Det skulle kanske gå att peta ihop vissa saker i fyr, och femledare – men då får jag ju ytterligare en kabeldiameter att hantera, det är nog bara kladdigt? Det här känns också väldigt utbyggbart om det skulle behövas, bara att sätta fler dosor.

Jag har försökt tänka till så man kan fortsätta ut på vänster sida av skåpet, till resten av huset sen.

Något annat jag inte tänkt till om? För lite uttag? Fel höjder? För tight med alla kablar in i skåp? Eh?

fk
 
Och, ladda hem PDF:en om det inte funkar. Dropbox PDF-funktion lämnar en del att önska...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.