Hej!
Kommer i sommar bygga ett hus på en betongplatta med golvvärme.
Då jag kommer bygga det mesta själv är jag lite fundersam hur ni har löst det med att avleda fukten från plattan så den ej vandrar upp i huset.
Först funderar jag på hur det blir i glappet mellan diffusionsspärren (som man dragit ner på golvet en bit) och syllisoleringen. Finns det inte en teoretisk risk att fukt kryper upp där?
Sen tänkte jag lägga ut platonmatta på golvet, och då borde väl fukten vandra längs den och sedan stiga upp mot invändiga väggbeklädnaden (osb och gips-skivor). Hur gör man i det läget för att leda in fukten upp i rummet istället? Eller ska jag strunta i platonmatta och istället bara lägga åldersbeständig plast som jag överlappar mot väggplasten?
Bifogar en bild jag ritade så ni förstår hur jag tänkte bygga.
väggochgolv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mitt tips är; googla platta på mark och bygg en modern platta med kapillärbrytande lager och isolering.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Steinmeister skrev:
Mitt tips är; googla platta på mark och bygg en modern platta med kapillärbrytande lager och isolering.
Det blir en sån platta, ber om ursäkt att jag inte skrev så detaljerat hur plattan ska byggas. Har läst på lite mer och förstått att de är plast och inte platon jag ska ha på plattan. Men då är det egentligen bara skarven mellan plasten och syllisoleringen eventuell fukt kan tränga upp. Men är det så liten risk att det är försumbart? Blir ju samma sak när jag sätter innerväggar på syllisolering, att då blir de en skarv där mellan syllisoleringen och plasten där fukt kan tränga upp. Går detta att täta på något sätt eller struntar man helt enkelt i det?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd, men jag har tänkt på precis samma sak.

Ett förslag kanske är att ha en längre syllisolering som man avslutar diffisionsspärren emot.

Vad tror ni? :)
 
Japp, så verkar det vara.
 
  • Schematisk illustration av väggsektion med ångspärr och installationer i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.