Vi har beställt ett 16,4 kvadrats Gothic växthus från Willab Garden. Det var relativt lång leveranstid så det finns tid att mura och tegla upp grunden.

Vi har tyvärr inte fått så mycket hjälp från leverantören med hur grunden bör utformas.
Håller på att gräva nu, gropen är ca 40 cm djup från gräsmattan och ner, matjorden är nästan helt borta och jag är nere vid leran och berget.. Berget är framme och ca 15 cm ner från gräset i bakkant, se bild

WP_20150405_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150405_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150405_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat att anpassa så allt är i våg då gräsmattan lutar lite, men hur mycket behöver vi spetta ner i berget och leran?

Vi har några alternativ:
Alt. 1
Bärlager ca 10 cm och sen gjuta en 25-30 cm bred och 15 cm hög sula runt om, mura med två lager lecablock innan teglet börjar.

Alt. 2
Bärlager ca 15 cm och sen mura upp lecablock till lagom nivå för att börja med teglet.


Många pratar om frostfritt djup, men om man inte har möjlighet att gräva ner till det på grund av berg och sten, vad gör man då?
Dränering, hur mycket behöver man göra? några nämner stenkistor, men måste man ha det?
 
Berg är "frostfritt", dvs berget lyfter sig inte av tjäle.

Sten däremot växer på åkrarna..., men frostfritt djup beror på marktyp.

Frostfritt vill man ha under saker som är gjutna och/el murade eftersom tjälen "lyfter" marken. Med berg resp "icke berg" så är det nog mycket sannolikt att marken rör sig olika mycket på olika ställen => spruckna murar och spruckna glas, om inte tjälfritt. Tjälfritt djup kan modereras med markisolering.

Dränering behövs inte om det inte är ett blöthål där växthuset ska stå. Dock kan ju betongen/sulan/muren suga vatten om den inte står någorlunda torrt. Huruvida det är ett reellt problem i ett växthus vet jag inte, men med tanke på alla gamla hus och växthus med gjuten/murad grund som är och alltid har varit dåligt dränerade så tvivlar jag på att det är något reellt problem. Dock påverkar vatten i marken också tjälförhållandena, så...
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar, behöver fråga lite följdfrågor dock.
Efter att ha grävt vidare idag har det dykt upp berg längs hela baksidan och nästan hela sidan som vetter mot lekstugan. Hur behöver vi isolera under där det inte är berg och när vi gjuter sockeln så blir den ju "avbruten där berget går upp som högst? Det är väldigt mycket stenar 5-6cm och uppåt inbäddade i det vi gräver bort.
 
Jag är ingen expert på detta, men om det är grävt till t ex 40 cm djup, och markisolering läggs 1 m ut från muren/sulan så motsvarar det kanske 80-120 cm djup, vilket i de södra delarna av Skåne bör räcka till.

Anslutning mot berg kan förstärkas med nedborrade armeringsjärn i berget.

Dock kan du ställa frågan i markforumet, där det sannolikt finns lite mer specifik kunskap att ta del av gällande grundläggning.
 
Har fortsatt med mitt grävande... Der verkar finnas berg under hela grunden, vilket känns stabilt och bra. Det får bli en trappad form med massa armeringsjärn.
 
Kan du gjuta/mura/plinta ner till berg överallt så har du en optimal grundläggning. Då behövs förmodligen inga armeringsjärn el likn som förankring i berget.
Den gjuta/mura/plinta grunden blir ju så tung att inget (vinden) kan lyfta den, och om det är gjuta/mura/plinta ner mot ojämnt skrovligt (väl rengjort!) berg runtom så kan det ju inte heller flyttas i sidled åt något håll. (Jordbävning bortser jag från...)
 
Fortsatte med alla våra frågor i en tråd grund & markarbeten, men känner att det är dax att flytta över till denna sidan istället. Ungefär så här långt har vi kommit.
WP_20150519_18_53_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthuset kommer om en vecka så det börjar bli lite småstressigt att mura klart. Vädret gör ju inte det lättare för oss...
 
  • Gilla
Peterptr och 4 till
  • Laddar…
Fint! påminner om mitt projekt nästa sommar. Varför har du leca block under teglet, skulle det inte gå att ha tegel hela vägen från den gjutna sulan? Kanske bara är en kostnadsbesparing men jag blir lite nyfiken
 
Det är under marknivå och den byggaren vi pratade med rekommenderade inte ha tegel under marknivå. Inne i växthuset ska vi fylla på så golvet är i nivå med teglets undersida.
 
Läckert, men vad menar du att vädret har för betydelse för det där jobbet? Annat än för er egna komfort då?

Enda väder som hindrar murande och gjutande är väl varaktigt med minusgrader och så illa har ni det väl inte nere i Skåne ändå?
 
Inte så kul att tegla i hagel och regn..
 
  • Gilla
Laggeman
  • Laddar…
2 lav kvar...
WP_20150523_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Inne på sista lagret.. Fast idag är det skitväder så jag får se om det blir en pausdag eller jag trotsar regnet.
WP_20150525_07_18_06_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
Stort växthus blir ända inte så stora paket .
Glaslåda
WP_20150528_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumstomme
WP_20150528_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och nästan redo grund.
WP_20150528_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Ny fråga(or)...

Ska man lägga frigolit under sättsanden? Har sett att vissa gör det på sina växthus, men varför? Är det för att hindra att frosten kommer upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.