Hej

Vad ska det vara för minsta avstånd mellan överkanten på elgolvvärmen och tätskiktet i ett badrum? Just nu har jag bara 22mm golvspån. Jag har läst någonstans 12mm, men hittar inte infon på någon tillverkares hemsida eller några bestämmelser.

Är det sedan enklast/bäst att fräsa ner golvvärmen och sen flytspackla upp avståndet eller underminerar man golvspånet om man fräser ner den? Tanken är att få så liten höjdskillnad mellan badrumsgolvet och golvet direkt utanför badrummet. Den är cc30 mellan golvbjälkarna.
 
pederalm skrev:
Hej

Vad ska det vara för minsta avstånd mellan överkanten på elgolvvärmen och tätskiktet i ett badrum? Just nu har jag bara 22mm golvspån. Jag har läst någonstans 12mm, men hittar inte infon på någon tillverkares hemsida eller några bestämmelser.

Är det sedan enklast/bäst att fräsa ner golvvärmen och sen flytspackla upp avståndet eller underminerar man golvspånet om man fräser ner den? Tanken är att få så liten höjdskillnad mellan badrumsgolvet och golvet direkt utanför badrummet. Den är cc30 mellan golvbjälkarna.
Du kommer få en spackelkaka på ungefär 33mm vid dörren/tröskeln då det minst ska vara 13mm spackel vid brunnen och sedan 20mm fall från brunn till dörr. Att fräsa ner en elkabel som är 4-7mm tjock gör ingen nytta. Sen ska du kolla upp så den går att lägga på brännbart material. Även ska nät användas i badrum med spångolv som läggs i botten.

Golvvärmens funktion blir bäst med någon centimeter spackel ovanpå för bästa värmespridning men det får inte vara för tjockt så att termostaten hinner slå av innan golvet blir varmt.
 
Elgolvvärme fräser man inte ned, har aldrig hört talas om en sådan lösning. Det kan innebära att värmekabeln får för dålig kylning.

Det är oerhört viktigt att kabeln läggs exakt enligt de föreskrifter som tillverkaren ger ut. Om kabeln blir överhettad pga felaktig isolerande förläggning, eller för att den kommer för nära "sig själv" i någon slinga så bränns kabeln av. De flesta monteringsanvisningar anger att kabeln skall gjutas in i flytspackel. Hur tjock kaka det skall vara anges av spackeltillverkaren eller ibland av kabeltillverkaren. Då får du ta det tjockaste av de anvisningarna. Hittar du inga anvisningar så byt tillverkare till ett mer seriöst märke.

Det handlar både om värmespridning och att undvika sprickbildning. Det blir stora värmespänningar i materialet när slingan värmer.

Det är också väldigt viktigt att följa anvisningarna om kontrollmätning av slingan. Isolationstestningen som föreskrivs kan du som privatperson oftast inte utföra själv. Instrumentet som behövs finns oftast inte hos oss hempulare. En vanlig multimeter duger inte.

Att förlägga slingan är ett behörighetskrävande arbete, som alltså egentligen måste utföras av en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.