Jag har funderat på att skaffa en Gardena R160. Jag har dock en fundering kring hur jag ska dra guidekabeln samt hur jag löser den smala passagen bakom garaget (se skiss och bild). Kommer gräsklipparen över huvud taget att ta sig förbi bakom garaget?

Guidekabeln behöver väl dras bort mot nedre vänstra hörnet? Kan man lägga ytterligare en guidekabel bakom garaget för att vägleda gräsklipparen förbi den smala passagen? Annars blir det att klippa ca 100kvm för hand vilket känns lite trist.

Gräsmattans yta är på ca 850kvm totalt.

Förslag på andra lösningar mottages tacksamt.

Någon som vet hur gräsklipparen gör när den ska ut från laddstationen för att börja klippa? Går den alltid ut via guidekabeln eller börjar den klippa direkt intill laddstationen?

20150521_114159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150521_112331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmattans bredd under de här buskarna är ca 70cm. Kanske att jag skulle kunna minska bredden på singeln intill garaget för att få det lite bredare så gräsklipparen lättare kommer förbi
 
Redigerat:
Om den nedersta bilden är bakom garaget så kommer det bli riktigt svårt att få den att köra där. Hur brett är det?

Man kan välja i vilken vinkel den ska köra ut i när den börjar klippa efter laddning.
 
Mellan buskens stam till singeln är det nog ändå ca 60-70 cm. Jag kan köra in där med min motordrivna gräsklippare idag, men kanske att en robotgräsklippare stannar när den träffar på grenarna på buskarna? Kan man hjälpa robotklipparen förbi den smala passagen med en extra guidekabel?
 
Kan du inte sätta laddstationen längst ned i bild, under huset, och dra guidekabeln runt huset och genom den smala passagen? I så fall kan du programmera ett par släpp-punkter längs guiden varav en av dem är ända ute i änden av den smala delen.

Om R160 har stöd för två guidekablar funkar din ursprungliga placering lika bra, då kan du dra en som du tänkt och en ner i den smala passagen.

Men varför har du en smal sträng med singel vid sidan av garaget? Kan du inte ta bort den och låta gräsmattan fylla ut hela den passagen?
 
Jag har en HQ 310 så du får ta hänsyn till det när du läser mitt svar.

Guiden skulle jag dragit mitt på mattan bort mot sandlådan, sedan "neråt" förbi huset och sedan till höger ända till garageuppfarten.

Jag har en ytan mellan växthus och potatisland som är 3 meter långt och ca 55 cm brett, klipparen hittar in där och gräset är alltid klippt och fint. Exakt hur Gardena funkar vet jag inte men ganska snarlikt HQ vad jag förstår. Jag hade flyttat stenarna så mycket det går och planterat gräs för att få så brett det går. Buskarna kanske går att snagga lite så den inte kör fast på grenar som hänger över? Ett alternativ kan också vara att lyfta den till "höger sida" av garageuppfarten några gånger i veckan och starta den i biyte-läge, då kör den där tills batteriet är slut eller du väljer att flyttat tillbaka den.
Men kan den ha två guidekablar är det ju inget problem, finns väl säkert en manual på nätet som ger svar på just det.

En annan möjlighet skulle kunna vara att ställa laddaren på "vänstra sidan" av huset och dra guiden bakom garaget och in till den lilla ytan. Jag tror att det hade blivit mitt val.
 
MartinP666 skrev:
Kan du inte sätta laddstationen längst ned i bild, under huset, och dra guidekabeln runt huset och genom den smala passagen? I så fall kan du programmera ett par släpp-punkter längs guiden varav en av dem är ända ute i änden av den smala delen.

Om R160 har stöd för två guidekablar funkar din ursprungliga placering lika bra, då kan du dra en som du tänkt och en ner i den smala passagen.

Men varför har du en smal sträng med singel vid sidan av garaget? Kan du inte ta bort den och låta gräsmattan fylla ut hela den passagen?
Att placera laddstationen i nedre högra området är kanske inte så dumt. Det löser ju problemet. Tror den enbart stöder en guide-kabel.

När vi byggde huset ville jag ha extra singel runt betongplattan mest för att få extra bra dränering. Tanken är att jag ska snygga till gaveln genom att kanske lägga marksten där och då kan ju klipparen få köra uppe på dem vilket breddar passagen.
 
Tack för tipsen. Ska iaf brädda den smala passagen så mkt som möjligt samt klippa buskarna lite på garagesidan. Då borde det bli tillräckligt bra för klipparen att ta sig förbi.

Om jag sätter laddstationen på vänstra sidan om kåken - riskerar klipparen att få svårt att hitta tillbaka om den befinner sig nere till höger? Där finns ju i så fall ingen guidekabel då den går upp och bakom garaget. Mellan huset och häcken nere i bild är det 3.5m brett. Huset är 11m långt.

Det finns en funktion där klipparen börjar leta efter begränsningskabeln om den inte lyckas söka upp laddstationen eller hitta guidekabeln. I ovanstående fråga borde väl det hjälpa den tillbaka?
 
Det ska inte vara några problem för den att hitta hem därifrån. Min hittar från betydligt värre ställen.
 
Vad består garageuppfarten av, roboten kan ta sig över om det är fast underlag, men sätt reflexer på klipparen.

Protte
 
Du placerar laddstationen i husets nedre vänstra kant enligt bilden och sedan drar du guidekabeln genom den smala passagen bakom garaget. Dock behöver du ha åtminstone 1,5m mellan husvägg och buskkant för att lägga begränsningskabeln där. Ta bort makadam o lägg plattor längt in där och så gräs på resten.
R160 har bara 1 guide men det klarar du galant på den tomten. Du kan programmera 2 olika släppunkter utifrån guidekabeln eller begränsningskabeln (höger eller vänster)
R160 har 3 olika sökfunktioner när den behöver ladda; basstation, guidekabel och begränsningskabel(i den ordningen också). Så när den är i det lilla området längst ned så hittar den basstationen inom 4min som är standardtid som den ska söka efter laddningsstationen(går ändra tid om man vill)
 
mortimer skrev:
Du placerar laddstationen i husets nedre vänstra kant enligt bilden och sedan drar du guidekabeln genom den smala passagen bakom garaget. Dock behöver du ha åtminstone 1,5m mellan husvägg och buskkant för att lägga begränsningskabeln där. Ta bort makadam o lägg plattor längt in där och så gräs på resten.
R160 har bara 1 guide men det klarar du galant på den tomten. Du kan programmera 2 olika släppunkter utifrån guidekabeln eller begränsningskabeln (höger eller vänster)
R160 har 3 olika sökfunktioner när den behöver ladda; basstation, guidekabel och begränsningskabel(i den ordningen också). Så när den är i det lilla området längst ned så hittar den basstationen inom 4min som är standardtid som den ska söka efter laddningsstationen(går ändra tid om man vill)
Tack för alla tips. Jag har varit ute och mätt bakom garaget och det är just vid en buske som det är extra smalt (ca 105 cm). Tyvärr kan jag inte bara ta bort den då den växer på grannens tomt. Eventuellt får jag klippa bort några av stammarna i marknivå, men jag får nog inte mer än 110-115 mellan den och husväggen. Det antar jag ändå för smalt för att det ska fungera då?
 
rhomax skrev:
Tack för alla tips. Jag har varit ute och mätt bakom garaget och det är just vid en buske som det är extra smalt (ca 105 cm). Tyvärr kan jag inte bara ta bort den då den växer på grannens tomt. Eventuellt får jag klippa bort några av stammarna i marknivå, men jag får nog inte mer än 110-115 mellan den och husväggen. Det antar jag ändå för smalt för att det ska fungera då?
Skulle säga i gränslandet. Är det ett måste att den ska gå förbi för att det ska bli ett köp? Om inte så är det ju bara att prova.
 
peternicklas
Om det är viktigt med passagen så välj en Landroid istället. Landroid M klarar passager på 65-70 cm. Finns en film om detta någonstans på byggahus.
 
Vår granne köpte en Landroid M för typ 2 veckor sedan. Vad jag förstått så ska den fungera ihop med en HQ AM220/Gardena R160 men tomtsidan som går mot vår fixar den inte; den kör över hans begränsningskabel som får den till att larma typ för "utanför arbetsområde". O då ligger våra kablar med minst 70cm mellan. Ber grannen snällt så får jag väl vara snäll o stänga av min slinga o visa varför han har problem; men tänkte han kan få fundera o jobba lite själv först också :=)
 
peternicklas
mortimer skrev:
Vår granne köpte en Landroid M för typ 2 veckor sedan. Vad jag förstått så ska den fungera ihop med en HQ AM220/Gardena R160 men tomtsidan som går mot vår fixar den inte; den kör över hans begränsningskabel som får den till att larma typ för "utanför arbetsområde". O då ligger våra kablar med minst 70cm mellan. Ber grannen snällt så får jag väl vara snäll o stänga av min slinga o visa varför han har problem; men tänkte han kan få fundera o jobba lite själv först också :=)
Be honom istället att ringa till supporten så han får ett nytt laddkort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.