Hej,

Förutsättningarna är som följer:

Jag har ca 2200 tkr att bygga för, då är det avräknat kostnaderna för kommunalt V/A, tomt etc. Det vill säga det är vad huset inklusive entreprenad får kosta. I det här har jag räknat med bygglov, nybyggnadskarta, kontrollansvarig osv.

Vilka alternativ finns? Vilka hustillverkare ska jag kontakta? Några allmänt bra tips om det?

Har kollat på Eksjöhus Prio 1 bla, och det kan nog ev. gå. Jag vill helst ha en gjuten platta med golvvärme.
 
Hej

Med den storleken på hus borde det väl vara genomförbart?

Såklart beror det väldigt mycket på ett par faktorer som är unika för varje tomt som bebyggs samt för varje byggare.

Byggare: Har du tid och kunskap att vara byggherre? Tid/kunskap att göra mycket jobb själv? Har du kontakter hos hantverkare/leverantörer?

Tomt och kommun: Vad kostar markarbete/schaktning? Bygglov? Schaktkostnader? Transporter till och från etc.
Ring kommunen och fråga. Finns det hus i närheten du kan fråga hos om hur marken ser ut? Har kommunen gjort en undersökning?

Dom flesta hustillverkare har sina "budgetserier"? För oss gav säljaren hos Anebyhusgruppen en bra kontakt, deras serie heter Ekonomen och görs på platta på mark. Ekonomen 110 verkar ganska lik PrioEtt.

Men som sagt, det verkar som alla som tillverkar hus i block/element har budgetserier. Jag skulle gå på att det finns ett kontor så nära som möjligt och en säljare som ger bra kontakt. Eller om ni har bekanta som byggt.
 
Hej

Bra tips på Anebyhus. Det finns så många olika hustillverkare, de hade tyvärr inte säljkontor på plats på min lokala ort, något jag värdesätter (Östersund)

Flera tips vilka hustillverkare som kan vara lämpliga?
 
Brahus har ett kontor i Östersund, jag tror inte dom gör budgethus, men dom är väldigt flexibla med hur du vill ha det, samt generösa avdrag om du väljer bort deras garderober, inredning etc. (Har ganska bra koll på dom, det var vårt andrahandsval som föll på målsnöret samt bekanta som byggt med dom).

Verkar inte vara några som helst problem att få bygga eget Ikea-kök, inreda tvättstugan helt själv etc. men det kanske beror på entrepenören, kanske någon helt annan i Jämtland...

Problemet är kanske att dom har en hög standard som kostar på? Men kan man välja ner blir det ju billigare.
Vi fick en offert på deras "Classic 166", skulle gå på runt 2,6 miljoner exklusive tomt, VA, el. Men inklusive byggherrekostnaderna (bygglov, byggel, container etc.). Då är det faktiskt riktigt fin standard och jäkligt bra grundkonstruktion. Platta på mark var även inkluderat i det.

Priset var för "nyckelfärdigt" helt färdigt invändigt, bägge våningarna, men inget garage, en strykning färg kvar etc. Dessutom bara räknat på 50.000 i fyllnadsmassor (orimligt lågt?).
Det är ju ett vesäntligt mycket större hus än vad ni letar efter låter det som, så 2,2 för en enplanskåk på ~100m2? Värt att prata med dom tycker jag.

Sågverket/fabriken ligger utanför Rättvik, så borde inte bli dyr transport heller.
 
Redigerat:
Hej skurk!

Jag ser att det skrivs om BraHus här.

Håller med F_man, kolla in dem också, de är inte så kända men levererar ett hundratal hus per år.

Vi håller just nu på att bygga med dem.
Vi fick pris "nyckelfärdigt" 2.250.000 på ett av deras standardhus "Classic 120" (120 kvm 1plan)
men det slutade med att vi bygger en egenritad 1-plans villa i vinkel (96 kvm) med "nyckelfärdigt" pris 2.100.000.

Att kvadratmeterpriset är högre på detta lite mindre hus beror bl a på att det är ett vinkelhus med öppet till nock i ena delen.

Gjuten platta, golvvärme, bergvärmepump, braskamin ingår. (borrning tillkommer)
Kakel o klinkers.
Allt klart invändigt.
Omålat ute (vi ska vitriolbehandla har vi tänkt).

Huset kom för två veckor sen, en liten film som visar monteringen kan ses på min blog www.byggetthus.se

Ett av huvudskälen till att vi valde BraHus är att de entreprenörer de brukar samarbeta med i våra trakter är lokala och har gott rykte, alla vi talat med som byggt med dem är nöjda.
Ett annat att de såvitt vi kan bedöma håller en mycket god standard på själva byggnaden, rejäla väggar etc.

Vi besökte faktiskt sågverket/fabriken som ligger i Furudal dagen innan vårt hus levererades, och fick se byggprocessen under en två timmars privat guidning, det var kul!

Lycka till med valet!

/M
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.