Går de att koppla ihop 2 expansionkärl.
har just köpt nytt hus och där sitter ett 150liters slutet kärl. Är en baxi panna med 3x500 liters tankar. Och de är problem med de blir luft i systemet. Går de att komplettera med ett 50 liters eller är de bättre att sätta in ett 200 liters direkt?

Mvh Anders
 
Det går men har du först kollat nuläget med förtryck, höjd i anläggningen osv. Om du ändå skaffar nytt eller kompletterar ta gärna ett större dvs komplettering med ett lika stort vore bra, då behöver de inte membranen jobba så hårt. Och oberoende det när man har flera kärl är det viktigt att ha samma och givetvis rätt förteyck i alla.
 
Nej inte kollat de vet inte hur man kollar det.
men i mitt förra hus hade ja 2st 750 liters tankar och ett expansionskärl på 200 liter och där hade ja inga problem.
 
Vad är ditt problem nu? Att trycket går ner när det kallnar, att du får fylla på vatten, att det rinner ur säkventilen när du eldar osv. Kolla manometern vid de olika tillfällena. Och hur högt är det från kärlet till högsta elementen?
 
SE till att kärl -en/t är kopplade på ett så kallt ställe som möjligt ,livslängden blir betydligt längre :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Utan att titta i tabeller gissar jag att 1500 liter vatten expanderar ca 50 liter mellan 20 och 90 gr. då borde ditt kärl räcka till, om det då är problem så är det troligen mindre förtryck nu än när det var nytt. Det är lite bökigt att kolla när kärlet är inkopplat mot systemet. Trycket på vattensidan måste bort innan förtrycket kan mätas. Är det anslutet med slang kan man känna på vikten om det är rimligt, annars kan man fylla på luft och se om problemen blir mindre.
 
Nu vet jag vad felet är....fick se att de läcker vatten ur botten på pannan. Jävla skit har ägt huset i 4 dagar. ...Förra ägaren sa att de blev luft i systemet o han fick fylla då o få men att de var för att expansionskärlet var för litet. Men de var väll bara nån dålig ursäkt....Detta är väll inget som klassas dolt fel?

Mvh anders
 
kulle
Tyvärr verkar det vara vanligt på Baxi pannor:(
Gör en sökning här på byggahus så hittar du liknande problem, några händiga har kunnat laga sina pannor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.